در صحنه تئاتر زندگی، هر کسی در راستای ماندگاری نقش خود و اجرای آن به بهترین وجه ممکن، می‌کوشد، تا  در نهایت، نمایشی بی بدیل از هستی و زندگی آدمی، توسط قهرمانان و ضد قهرمانان، نقش‌های فرعی و سیاهی لشکران روایت شود. 

یکی از نقش‌های مهم و کلیدی این نمایش حرفه‌ای، خبرنگاری است که پیشبرد نمایش در گرو حضور آن است و نبودنش، کار دیگر نقش ها را هم مختل می‌کند، اهمیت این نقش تا حدی است که یکی از روزهای تقویم روزمرگی های انسان، بدان ادای احترام کرده است و هفدهم مرداد ماه پس از شهادت محمود صارمی خبرنگار واحد مرکزی خبر، به نام این نقش مزین شده است. 

حرفه خبرنگاری همان طور که از نامش مشخص است، شغلی در راستای نگارش خبر است و خبرنگار کسی است که به جمع آوری و سپس نگارش اخبار مهم روز دنیا در تمامی بخش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، ورزشی و... می‌پردازد. 

اهمیت خبرنگاری از منظرهای گوناگون قابل بحث و بررسی است، اما اصلی‌ترین وجه آن می‌تواند این باشد که هر جامعه‌ای در نفس خود نیازمند توسعه بوده و پیش شرط این توسعه، اتحاد مردم و آگاهی داشتن است، که راس هرم آگاهی دادن به مردم رسانه ها و هموار کننده این مسیر خبرنگاران هستند. 

می‌توان خبرنگاران را عامل اصلی هر تغییر رویه‌ای به حساب آورد، چون خبرنگار با قلم جادویی خود، جریان سازی کرده و برای ایجاد دامنه تغییرات وسیع تری در جامعه بستر سازی می‌کند. 

خبرنگار با اطلاعاتی که از حوزه خبری خود دارد با صاحبان نام در آن حرفه به گفت و گو نشسته و آنان را به چالش می‌کشد و به نحوی به نقش داشتن در ارتقای سطح آن حوزه وادارشان می‌کند و با زیر ذره‌بین گرفتن اعمالشان و رسانه‌ای کردن اخبارشان امکان بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی را از آنان سلب می‌کند. 

اهمیت الزام وجود خبرنگار بر همگان هویدا است، اما هر خبرنگار ملزم به رعایت اخلاق حرفه‌ای برای حفظ تقدس این شغل حساس است، که باید در جهت داشتن خصوصیات یک خبرنگار حرفه‌ای با اخلاق رسانه‌ای بکوشد. 

یک خبرنگار حرفه‌ای با نگاهی به دور از منافع شخصی و با بی‌طرفی مطلق به نقل خبر پرداخته و برای حیطه شخصی و دایره علاقه‌مندی‌های خود از کار خبری اش مرز قائل است و برای به دست آوردن خبر به هر ریسمان پوسیده‌ای چنگ نمی‌زند و وارد زندگی خصوصی افراد هم نمی‌شود. 

خبرنگار حرفه‌ای تنها زمانی خبری را نقل می‌کند که از صحت و سقم آن با خبر باشد و از روایت آن چه که خود ندیده و نخوانده است، پرهیز کرده و شایعات را مبنای خبر خود قرار نمی‌دهد. 

یک خبرنگار باید از سرعت و دقت بالایی برخوردار باشد، چون خبر فاسد شدنی‌ترین کالای دنیا است و هر گونه مکثی می‌تواند منجر به سوختن خبر شود، اما در کنار سرعت بالا، او موظف است که خبری تنظیم شده از منبعی قابل استناد، ارائه دهد و همین سرعت و دقت بالا در کنار خطرات مختص به حرفه خبرنگاری است که آن را تبدیل به یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا می‌کند. 

خبرنگار در کشاکش کسب خبر، گریبان گیر مشکلات متعدد شده و با خطرات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین خطرات و در موازات آن عدم وجود بیمه برای خبرنگاران، امکان وجود امنیت شغلی را از این حرفه سلب می‌کند. 

تنش‌های موجود در این حرفه، آدم‌های مخصوص خود را می‌طلبد و هر انسانی ویژگی‌های خاص شخصیتی برای خبرنگار بودن را نخواهد داشت، یک خبرنگار موفق اغلب دارای شخصیتی ماجرا جو، متهور، برونگرا، پرسشگر، خلاق و کنجکاو است و با وجود این ویژگی‌ها است که می‌تواند در این عرصه حضور داشته و خود را با عنوان یک خبرنگار موفق اثبات کند. 

خبرنگاران، افرادی فداکار و از خود گذشته هستند زیرا برای کسب خبر و اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم، انواع خطرات را بر سر راه خود پذیرفته و برای رسیدن به هدف خود با اقتدار پیش می‌روند، آن هم هدفی که در نهایت حقوق و مزایایی در خور تلاش صورت گرفته‌اش ندارد. 

قرار دادن صفحه‌ای در تقویم با عنوان روز خبرنگار کم‌ترین تجلیلی است که می‌توان از بانیان خبر و منابع موثق آگاهی دهنده به عمل آورد، روز خبرنگار مبارک باد.