نشست خبری شصت و سومین دور از مسابقه «جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا» ساعاتی پیش در خبرگزاری تسنیم با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر هنری این جشنواره و میثم محمدحسنی دبیر اجرایی آن برگزار شد. 
 
در  ابتدای این نشست شجاعی طباطبایی در خصوص عنوان این مسابقه بیان کرد: وقتی شعار «مرگ بر آمریکا» شکل گرفت، ما با دو استکبار روبرو شدیم. یکی استکبار پهلوی بود و بعدی استکبار قدرت‌های جهانی مثل آمریکا. آمریکایی که بحث آن خیلی روشن است و ما از مدت‌ها پیش شاهد اقدامات ناشایستی از آنها بوده و هستیم.  
 
وی افزود: از تلخ‌ترین اتفاقاتی که این کشور رقم زده می‌توان به فاجعه برخورد دو موشک آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اشاره کرد که هیچ توجیه عقلانی نداشته و نمی‌شود برایش علتی پیدا کرد. اتفاقی که در آن 290 تن از مسافران کشته شدند و آمریکا نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه به فرمانده آن موشک نیز نشان تقدیر داد. در سطح دنیا هم اتفاقات بسیاری که نشانگر خشونت این کشور است، رخ داده است. 
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال من مدتی پیش داور مسابقه‌ای در ازمیر ترکیه بوده‌ام که در آن اکثر کارها در ارتباط با بحث آمریکا و خشونت‌طلبی این کشور بود. یکی از هنرمندان ژاپنی شرکت‌کننده در این مسابقه از اشغال مناطقی از ژاپن توسط آمریکا گفت و به بمباران ناکازاکی و هیروشیما اشاره داشت. اتفاقی که بابت آن هیچ دولتمردی عذرخواهی نکرد. حتی در سفر اخیری که اوباما به هیروشیما داشت، هیچ ابراز تأسف و ندامتی دیده نشد. این در حالی است که مردم آنجا همچنان از این اتفاق رنج می‌برند. 
 
دبیر این جشنواره در خصوص نگاهی که در این برنامه وجود دارد، بیان کرد: نگاه ما به دور از اتفاقاتی است که در حوزه تجسمی در دنیای غرب مشاهده می‌شود و موضوع نگاه ما دلسوزانه است. 
 

محمدحسنی دبیر اجرایی جشنواره، یکی از غافلگیر‌ی‌های این جایزه را به آهنگی که در اختتامیه این جایزه و مسابقه رونمایی می‌شود، اختصاص داد و گفت:‌ ما هر سال در اختتامیه این مسابقه از آهنگی با موضوع «مرگ بر آمریکا» رونمایی می‌کنیم و در دو سال گذشته این آهنگ توسط حامد زمانی اجرا شد و امسال کاوه آفاق با شعری از یغما گلرویی این قطعه را اجرا می‌کند.


شجاعی طباطبایی در بخش دیگر این نشست گفت: «مرگ بر آمریکا» یکی از شعارهای اصلی ماست و یکی از مسائلی است که مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) آن را مطرح کرده‌اند که هیچگاه به آمریکا اعتماد نکنید. 
 

وی در قسمتی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به ترامپ و  کلینتون دو نامزد رقابتی آمریکا، از موضوع اصلی رقابت آنها که حمایت از رژیم صهیونیستی است گفت و افزود: مورد دیگر برخورد جدی با ایران است که این دو نامزد بر سر آن به هر طریقی رقابت می‌کنند.
 
طباطبایی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: ‌به واسطه بین‌المللی بودن این مسابقه امسال دو داور بین‌المللی نیز خواهیم داشت که یکی از آنها آقای کاستا رئیس انجمن کارتونیست‌های اندونزی است و دیگری دمیرچی از ترکیه که هنرمند شاخص این کشور است.
 
وی همچنین با اشاره به برخوردی که برخی از اعضای دولت درباره مسابقه هولوکاست داشتند اظهار کرد: انتظار ما این است که اگر آنها از ما حمایت نمی‌کنند، لااقل انتقادات تندی از این دست را کنار بگذارند.
میثم محمدحسنی دبیر اجرایی «جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا» در بخش دیگر این مراسم، در خصوص این مسابقه گفت: این سومین دوره است که این مسابقه برگزار می‌شود و در دوره قبل حدود 4 هزار و 200 اثر از 46 هنرمند به دست ما رسید.
 
وی در خصوص بخش‌های این مسابقه گفت: مسابقه شامل سه بخش اصلی عکس، پوستر و کاریکاتور است و در یک بخش جنبی که شامل کلیپ، مستند، سرود و ترانه است، برگزار می‌شود. در همین راستا به نفرات اول 10 میلیون تومان جایزه نقدی اعطا می‌گردد.
 
محمدحسنی در خصوص حامی مالی این مسابقه گفت: امسال سامانه فضای مجازی سراج حمایت از این مسابقه را به عهده دارد و ما امیدواریم بتوانیم با این جایزه آگاهی گسترده‌تری را در خصوص عملکرد سخیف استکبارگران به دنیا ارائه دهیم.