حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست دست‌اندرکاران مد و لباس کشور که با حضور فعالان حوزه مد و لباس شامگاه چهارشنبه دوم تیرماه در باغ زیبای وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: شاکله مد و لباس ایران در این جلسه حضور دارند. بیایید در این جلسه عهد ببندیم که این نشست یک خروجی داشته باشد و آن هم این‌که در طراحی، تولید و عرضه پوشاک بر اساس منافع ملی و منویات مردم و منویات دینی و اجتماعی تلاش کنیم.

حمید قبادی بیان کرد: باید بتوانیم نشان با افتخار ساخت ایران را عملیاتی و اجرایی کنیم. ما تلاش می‌کنیم با مجموعه «هفت هشتاد»، کمپین و پویش آری به محصول ایرانی را آغاز کنیم .

او از عملیاتی شدن نشان «شیما» در سراسر کشور در سال ۹۵ خبر داد و اظهار کرد: باید محصول ایرانی را در اختیار هر کسی که می‌خواهد از آن استفاده کند قرار دهیم و باید این مهم را در سه سال آینده مورد بهره برداری قرار دهیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تاکید کرد: بازار صد هزار میلیاردی پوشاک ایران باید در اختیار ایرانی‌ها قرار بگیرد. باید برای تحقق ظرفیت‌های ایرانی در عرصه پوشاک گام برداریم.

وفاداری به منافع ملی درگرو همدلی و همزبانی در هنر صنعت مد و لباس

سومبات هاکوپیان ـ رییس انجمن صنایع پوشاک ـ نیز در ادامه  این نشست گفت: صنعتگران کمتر حرف می‌زنند، عمل می‌کنند. وقتی منافع ملی را مطرح کنیم باید به آن وفادار و اعتقاد داشته باشیم و در عمل این را نشان دهیم نه حرف بزنیم.

وی افزود: در ارتباط با مد و لباس و تولید لباس در کشور یک اشتباه رخ داده است، همه در تلاشیم که این اشتباه را جبران کنیم.   اشتباه این بود که بازار داخلی ایرانی در اختیار خارجی‌ها قرار گرفت و ما از چرخه تولید و عرضه در  بازار جهانی حذف شدیم و در واقع بازار خودمان را واگذار کردیم، باید سازمان یافته به موضوع مد و لباس نگاه کنیم.

هاکوپیان بیان کرد: مد ضمن این‌که یک هنر خلاق است یک صنعت بزرگ است، مد یک دنیای وسیعی است و ما آن را نمی‌توانیم حبس کنیم، یکی از اشکالات ما که باید برطرف شود خروج این صنعت از دولتی بودن است و باید به بخش خصوصی واگذار شود، همانطوری که دیگر منابع وقتی دولتی شدند ما زیان دیدیم، دولت باید کشورداری کند و ما کشورآرایی کنیم و کار پوشاک را به بخش خصوصی واگذار کند، امروز داریم از طریق انجمن‌ها و اتحادیه‌های پوشاک از این مخمصه خلاص می شویم.

رییس هیأت مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران اظهار کرد: ما نیاز به یک فرهنگ دوسویه داریم، همانطور که ما انتظار داریم شهروندان ایرانی کالای ایرانی انتخاب کنند، ما طراحان هم باید کاری ایرانی تولید کنیم. من فرش ایرانی را تحسین می‌کنم، در هر کجای دنیا هر کس فرش می‌خرد ایرانی می‌خرد، این میراثی از گذشتگان است. حتی در بخش پوشاک در دهه ۴۰ تا ۵۰ رشد عجیبی در کشور اتفاق افتاد که ما نتوانستیم آن را حفظ کنیم، من بیش از ۵۰ سال است در کار تئوری و تولید لباس هستم.

او افزود: یک عده در مسئله مد افراط و تفریط دارند. ما باید دو نکته را در این عرصه رعایت کنیم یکی زیبایی که در علم فرهنگ ایرانی است را بکار بگیریم و دیگری وقاری که در ادیان است را بکار ببندیم، هیچ چیزی زیباتر از سادگی در طراحی نیست، جوانان عزیز به این مهم توجه کنند  و در این راه افراط و تفریط نکنند.

رییس انجمن صنایع پوشاک ایران گفت: ما باید تابع شرایطی باشیم که جامعه آن را بپذیرد، ما می‌خواهیم جامعه را به هم نزدیک کنیم، رشد پوشاک باید به سوی بخش خصوصی برود، صنعت، پوشاک و فرهنگ آن باید به بخش خصوصی واگذار شود.

مناطق آزاد متولی قاچاق کالا در ایران

لشگری- رییس انجمن مدیران و متخصصان صنعت کفش ـ نیز در این نشست گفت:  متاسفانه مناطق آزاد متولی قاچاق کالا در ایران است و مسئولان باید به این امر توجه کنند. وقتی درباره قاچاق حرف می زنیم باید شرایط تولید را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کنند، دولت باید شرایط بازار را برای تولیدکننده داخلی فراهم کنند. ما در شرایط سختی هستیم، صنعت کفش ما این توانایی را دارد که برای هر ایرانی کفش تولید کند و تولیدکننده ما آنچه کم دارد این است که فضایی برای کسب و کار آنها باشد.

زجری که همه ما می‌کشیم

نبوی- رییس اتحادیه صادرکنندگان صنایع پوشاک و نساجی ـ از دیگر سخنرانان این برنامه بود و بیان کرد: همه ما مثل یک زنجیر به یکدیگر وابسته‌ایم. وقتی صحبت از این است که چرا نسل های بعد از ما علاقه ای به تولید ندارند، زجری است که همه ما می کشیم. وزیر صنایع ما را امیدوار کردند که نسل آینده را به این صنعتی که ما زحمت کشیده ایم بدهند، با همدلی و همزبانی می توانیم جلوی  لباس های تقلبی که از طریق قاچاق وارد کشور می شوند را بگیریم و باید در این راستا همه دست به دست هم بدهیم.

بگذارید کارمان را بکنیم

طهماسبی- رییس اتحادیه خیاطان تهران ـ نیز طی سخنانی گفت: اتحادیه ما از قدیمی ‌ترین اتحادیه‌های کشور است و بیش از ۷۰ سال سابق دارد، برای ما زجرآور است که لباس قاچاق وارد کشور می شود. تولیدکنندگان بهترین توان را دارند با همین امکاناتی که داریم که تولید کنیم و با نازل ترین قیمت ارایه دهیم، مسئولان متاسفانه ما را حمایت نمی کنند، یک برند ترکیه از بهترین امکانات مملکت برخوردار می شود و ما باید برای تولید ارزش افزوده ۹ درصد بدهیم، رادیو و تلویزیون و مطبوعات می گویند از تولیدکنندگان حمایت می کنیم، اما من به عنوان یک تولیدکننده پنج سال این کار را می کنم و می گویم چوب لای چرخ ما نگذارید، بگذارید کارمان را بکنیم.

صنعت نساجی، اولویت های برنامه دولت

دکتر باقرزاده- عضو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر ـ نیز ضمن اعلام آمادگی در بخش دانشگاهی بیان کرد: در دانشکده نساجی دانشکده امیرکبیر برنامه راهبردی جامعه را طراحی کردیم که مورد توجه دولت قرار گرفته است و این نقطه عطفی در حوزه پوشاک است، هر اقدامی در هر صنعتی نیازمند افق و چشم اندازی است. صنعت نساجی جزو قدیمی‌ترین صنعت در دنیا و در کشور ماست، متاسفانه این صنعت در راس اولویت برنامه ما نبوده است، بالاخره این صنعت جزو اولویت های صنعت کشور قرار گرفت.

تاسیس صد موسسه مد و لباس اسلامی

محمودی- ریاست انجمن موسسات مد و لباس اسلامی ـ نیز طی سخنانی اظهار کرد: هفت اتحادیه فعال در حوزه مد و لباس در تهران داریم، بیش از ۱۰۰  موسسه مد و لباس اسلامی به همت ارشاد شکل گرفته است، یک اتحادیه از این موسسات شکل گرفته که در حوزه تصمیم گیری اجرا و تولید تاثیرگذار باشد. باید نقش اتحادیه  در جریان مدسازی در چرخه مد و لباس دیده شود.

در زمینه طراحی و تولید پوشاک زنان و کودکان و نوجوان مشکل داریم

صدیقه پاک بین- دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس ـ نیز در این نشست گفت: چرخه صنعت با طراحی شروع می‌شود و به آخرین که می‌رسد طراح به وسط می‌آید. باید بتوانیم با یکدلی و یکزبانی تغییر نگاهی که در وضعیت پوشاک ایران شده است را کلید بزنیم. آموزش، زیربنای تولید پوشاک است.

او افزود:  در بخش آموزش جریان مهارت آموزی را راه اندازی می کنیم، این مسئله از طریق شهرک های صنعتی به انجمن طراحان پارچه و لباس واگذار شده است. در بخش طراحی حرکت هایی انجام شده است اما طراحی لازم در صنعت پوشاک وجود ندارد. این حرکت باید با سرعت بیشتری پیش برود و در این زمینه نیازمند حمایت مسئولان امر هستیم تا بتوانیم چرخه تولید پوشاک زنان، کودکان و نوجوانان را به حرکت بیاوریم.

دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس بیان کرد: ما در زمینه پوشاک مردان مشکلی نداریم، اما در زمینه پوشاک زنان و کودکان مشکل داریم. انجمن طراحان پارچه و لباس ۱۲ سال است این حرکت را شروع کرده است و در این مسیر گام های اساسی را برداشته است و امیدواریم در زمینه تخصصی آن را به حرکت درآوریم.