دکتر حسین سوزنچی در صبح نو نوشت: سالهاست که عده ای از ترس اینکه مبادا ساده لوح و کوته نظر به شمار آیند، هر سخن راست و دروغی را که میخوانند یا میشنوند، سریع نزد این و آن تکرار میکنند تا مبادا کسی آنان را احمق و بی خبر بشمرد! و در این میان، از آنجا که حکایت «کودک و پیراهن پادشاه» را شنیده اند، وقتی کسی پیراهن واقعی را بر تن مردم انکار کند، ساده لوحانه و البته با ژستی روشنفکرمآبانه، تمام تلاششان را میکنند که به خود و دیگران بقبولانند که واقعاً پیراهنی در کار نیست!

جالب اینجاست که اندکی بعد با چند کف و سوت، به این نتیجه می رسند که هرکه وجود این پیراهن واقعی بر تن مردم را ابراز کند، کوته نظر و احمق و بلکه دروغگوست! آخر مگر می شود افراد باکلاس بگویند پیراهنی نیست، بعد واقعاً پیراهنی در کار باشد!

این تازگی ندارد! از زمان نوح(علیه السلام) بودند کسانی که غرق در توهمات خویش و با فرهیختگی تمام تودهه ای پیرو پیامبر خدا را کوته نظر و ساده لوح (بادی الرأی) میشمردند (سوره هود/27) یا پیروان راستین علی(علیه السلام) را به خاطر کنار نیامدن با معاویه، و اصحاب سیدالشهداء را به خاطر روحیه انقلابی، ساده لوح و زودباور و کوته نظر دانستند؛ تعجب میکردند که چرا اصحاب حسین(علیه السلام) نمی فهمند که او حریف یزید نمیشود و پیراهنی در کار نیست!اینان که در طول تاریخ، هیچگاه مردم را باور نداشتند، به خاطر ذلتی که فرعون بر آنها تحمیل کرده بود، دنباله روی رسانه های فرعون زمان شدند(زخرف/54) به شعارهای مردم پسند فرعون علیه موسی (اعراف/102) یا دلسوزی های فرعونی برای دین مردم (غافر/26) دل دادند و به فلسفه بافی برای کاهش حضور و نقش آفرینی دین در جامعه همت گماشتند. اگر هم احیاناً روزی همراه بقیه به لشکر علی (علیهالسلام) آمدند، با دیدن قرآن های روی نیزه، امیرمؤمنان را کافر و بی ایمان شمردند! امروز در مسیر راهپیمایی روز قدس، در گرمای بالای 40 درجه و زیر آفتاب مستقیم با دیدن خیل عظیم مردم روزه داری که آن خودباختگان زیر کولرنشین، اینها را ساده لوح میخوانند و فردا در رسانه های خود عملاً وجودشان را کم اهمیت می انگارند، بار دیگر با خود فکر میکردم که:

راستی چرا عده ای صرفاً به خاطر اعتماد ساده لوحانه به رسانه های معاویه و تکرار چشم و گوش بسته شایعات وی، و از ترس اینکه آنها را زودباور و ساده لوح نخوانند، پیراهن واقعی را در جلوی چشمشان نمیبینند و حماقتشان دائماً روزافزون میشود؟

یادم افتاد خداوند علیم پاسخ را داده و از ما خواسته این را به همه بگوییم:

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا؛ الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَهُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعًا

بگو آیا شما را خبر دهیم از کسانی که بیش از همه در کارهایشان ضرر میکنند؟ آنان که تلاششان در زندگی دنیا هدر رفته اما با خود حساب میکنند که آنهایند که بهترین کارها را میکنند! (سوره کهف/ 103-104)