بهروز افخمی در ابتدای برنامه ضمن تبریک موفقیت شهاب حسینی و اصغر فرهادی برای کسب دو جایزه جشنواره فیلم کن گفت: با وجود آنکه هیئت داوران ظرافت‌های زبان فارسی در لحن و گفتار را نمی‌فهمند، اما بازی آنقدر خوب بوده که توجه آنها را جلب کرده است.
 
فیلم‌های فرهادی نقطه قوتش غیر از پرداخت و کارگردانی خوب فیلم‌هایش، به گیرایی و کشش فیلمنامه هایش هم بستگی دارد.
 
جشنواره کن از بسیاری از ملاحظه های معمولش گذشت کرده تا این جوایز را به فروشنده دهد. کن به فیلم هایی که خلاف قواعد اخلاقی و دینی هستند امتیاز می دهد، مخصوصا فیلم هایی با تمایلات دگرباشی. یعنی به دو فیلم مساوی به لحاظ فنی و فرمی به فیلم با چنین محتوایی امتیاز می دهد.
 
نکته دیگر جشنواره کن این است که فرانسوی ها کمی ژست هنری دارند و بر این عقیده اند که آنها هستند که نخبگان و کارگردانان جوان هنری را کشف می کنند. حتی فیلمسازان متفاوت آمریکایی را نیز اول آنها کشف کرده اند. واقعیت نیز تاحدودی این چنین هست، از جمله کشف هیچکاک یا کوئنتین تارانتینو و...
 
نکته دیگر کن که اهدای جوایز به فرهادی را برایشان سخت کرده بود، اهدای جایزه به کسی بود که پیش از این اسکار گرفته است و به نوعی آمریکایی ها او را کشف کرده بودند. مخصوصا که فرهادی در آنجا نیز کاندیدای بخش فیلمنامه شده بود.
 
قاعده بعدی که با فروشنده بهم ریخت این بود که این فیلم توانست خلاف قاعده همیشگی کن دو جایزه را کسب کند که این اتفاق تنها با اجازه دبیر جشنواره ممکن است.
 
افخمی: حرف های مرا سردبیر ورایتی نیز تائید کرده است
 
افخمی در ابتدای گفتگوی خود با علی معلم درباره واکنش های صورت گرفته در هفته گذشته درباره اظهارنظرهایش درباره تمایلات دگرباشی جشنواره کن، با اشاره به مقاله ای از سردبیر نشریه ورایتی گفت: وقتی سردبیر ورایتی این حرف ها را بزند همگی سوت می زنند و وانمود می کنند که نشنیده اند، اما ما که می گوییم جنجال به پا می کنند.
 
اظهارات علی معلم در هفت درباره جشنواره کن
 
کن در سال های اخیر به لحاظ انتخاب فیلم بسیار درست عمل کرده است و نشان داده تمام فیلم های خوب را جمع آوری و کشف کرده است.
 
درباره فرهادی البته آمریکایی ها پیش دستی کرده بودند. شاید به لحاظ شیوه و ساختار داستانی فیلم های فرهادی است که تنه می زند به سبک و سیاق سینمای آمریکا.
 
کیارستمی را نیز یک سال در کن تحویل نگرفته اند. فیلم «کپی برابر اصل» او فیلم روشنفکرانه و اروپایی بود و بسیار خوب درآمده بود. دقیقا به همین دلیل هم فرانسوی ها آن را تحویل نگرفتند، چون احساس کردم پا جای پای آنها می گذارد. درباره «گذشته» اصغر فرهادی نیز به نظرم چنین اتفاقی رخ داد.
 
در اهدای جایزه به فروشنده مسئله رابطه ایران و اتحادیه اروپا و سیاست مهم بود. وجود یک داور ایرانی در میان هیئت داوران، خانم کتایون شهابی نیز مهم بود.
 
فیلم اصغر فرهادی را دوبار دیدم. به نظرم واقعا فیلم خوبی است. من این فیلم را به اندازه «درباره الی» دوست دارم که بهترین فیلمش بود. فیلم علیرغم خلاهایی در داستان گویی، بسیار خوب چیده شده و مونتاژ و طراحی صحنه و بازیگری بسیار خوبی دارد. در نهایت فیلمی است که فیلمنامه بسیار مهندسی شده ای دارد.
 
در زمان اکران فروشنده نفس کسی در سالن بیرون نیامد. 10-12 نفری هم که بیرون رفتند احتمالا کار داشتند. یعنی فیلم همه را جذب کرده بود. همگی سکوت کرده بودند. در هر دو نمایش چنین اتفاقی رخ داد. افراد مهم از جمله منتقد ورایتی از فیلم بسیار خوششان آمده بود.
 
 
علی معلم: فروشنده فیلم اخلاقی ای است
 
علی معلم با انتقاد از برخی منتقدان داخلی گفت: بعضی ها لطف کنند فیلم ها را اول ببینند بعد نظر بدهند. عده ای می گویند فروشنده چون جایزه گرفته یک چیزیش می شود، در حالی که فیلم خوبی است.
 
وی افزود: دوستانی بیخود درباره فیلمها اظهارنظر می کنند، فیلم فرهادی فیلم اخلاقی ای است.
 
افخمی در هفت با اشاره به این که بسیاری از فیلم های جشنواره ها بیمار هستند، نظر معلم را در این باره می پرسد که معلم نیز گفت: بله دیوانه همه جا پیدا می شود و در سینما هم هست.
 
او در بخش دیگری از صحبت هایش اتفاقاتی چون از حال رفتن تماشاچیان در حین دیدن فیلم ها را جزو جنجال هایی دانست که خود جشنواره کن هم از آن بدش نمی آید.