علی جنتی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در خانه هنرمندان ایران گفت: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای گسترش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه می‌شود متاسفانه هنوز زیر حد نصاب مطالعه هستیم. هم اکنون عناوین کتاب‌های منتشر شده در کشور بالاست و هر سال هم آمار نشر رو به رشد است، اما میزان مطالعه‌کنندگان به این نسبت رشد پیدا نمی‌کند.

وی افزود: علی‌رغم همه تلاش‌ها برای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، هنوز تعداد کتاب‌خوان‌های ما نسبت به ناشران کمتر است.

وی با تأکید بر اینکه باید کاری جدی در این زمینه صورت گیرد، ادامه داد: صداوسیما، مطبوعات و سایر استادان و فرهیختگان باید در جهت ترویج کتاب‌خوانی تلاش کنند. البته در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است. به عنوان مثال، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جلسات متعددی را در سراسر کشور با عنوان همایش های کتاب‌خوان برگزار می‌کند؛ در این جلسات مولفان کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند و منتقدان این کتاب‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند. همچنین کتاب‌های خوبی که توسط دیگران خوانده شده در این جلسات معرفی می‌شود که این فعالیت‌ها بسیار ارزشمند است.

** فرهنگسازی برای اقتصاد مقاومتی 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره تولید آثار سینمایی با محوریت اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بر اساس سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرده اند – که 24 بند دارد- یکی از وظایفی که هم بر عهده سازمان صدا و سیما و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده، گفتمان‌سازی یا به عبارتی فرهنگسازی برای اقتصاد مقاومتی است؛ به این معنا که فرهنگ صرفه‌جویی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و ... را بتوانیم ترویج دهیم. 

جنتی تصریح کرد: در این صورت، طبیعتاً آنچه به حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می گردد این است که از همه ابزارهایی که در اختیار دارد در این جهت استفاده کند؛ این ابزارها اعم از کتاب، فیلم‌های سینمایی و حتی فیلم های مستند، حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و ... همه می‌توانند در اختیار طرح اقتصاد مقاومتی قرار گیرند. 

وی با اعلام اینکه امسال این موضوع را در اولویت‌های کاری خود گنجانده‌ایم، افزود: به طور بدیهی فیلم‌هایی که در جهت گفتمان‌سازی و فرهنگسازی برای اقتصاد مقاومتی ساخته شوند، از حمایت بیشتری برخوردار می شوند. در حوزه های مطبوعات، کتاب و هنرهای نمایشی نیز شرایط به همین‌ گونه است. 

بر اساس گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثاری که به عنوان مثال، سبک زندگی ایرانی - اسلامی را ترویج دهند، وجدان کاری در جامعه ایجاد کنند و روحیه کار و تلاش و فعالیت را در جامعه گسترش دهند، در اولویت حمایت قرار می گیرند. 

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی در 170 غرفه برگزار می شود.

این نمایشگاه با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ساعت 10 تا 20 روزهای 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس (عوارضی اتوبان تهران - قم) ، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.