در محل برگزاری نشست خبری مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران که امروز در این نمایشگاه برگزار شد، همایون امیرزاده مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا به امروز این اخطار کتبی و 60 اخطار شفاهی به ناشران شرکت‌کننده در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داده شده که از میان تذکرات کتبی 13 مورد رفع شده‌اند و 7 مورد نیز که اعتنایی به تذکرات نداشتند، بر اساس آنچه در اولین جلسه رسیدگی به تخلفات مطرح شد محکوم به تعطیلی غرفه و محرومیت از حضور در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شدند. یعنی تا به حال یک ناشر یک تعطیلی غرفه داشته و 4 ناشر نیز تا پایان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران به تعطیلی غرفه محکوم شدند.
 
مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران تصریح کرد: دو ناشر از 4 ناشر محکوم به تعطیلی دائم غرفه، از حضور در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی تهران محروم شدند.
 
امیر‌زاده در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه کمیته نظارت بر تخلفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ناشرانی که کتاب‌هایی حاوی جملات جعلی منتشر شده در شبکه‌های مجازی ارائه می‌دهند، چه برخوردی خواهد کرد گفت: هم‌اکنون 400 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی  کتاب تهران ارائه می‌شود و اگر در نظر بگیریم، در قالب این 400 هزار عنوان کتاب، 160 میلیارد سطر مطلب به نمایش گذاشته می‌شود، باید اذعان کنیم که بخشی از محتوای کتاب‌ها از راه‌های غیرقانونی وارد نمایشگاه می‌شود و هر کتابی که ضوابط نشر را رعایت نکرده باشد، ورودش در نمایشگاه کتاب غیر قانونی است.
 
امیرزاده گفت: اگر کتابی که به صورت غیرقانونی وارد نمایشگاه شده به چشم ما بخورد، با آن برخورد خواهد شد زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعارفی با ارائه محتوای خارج از ضوابط نشر ندارد و فصل‌الخطاب ما رعایت این ضوابط است.
 
وی افزود: اگر در ده روز فعالیت نمایشگاه کتاب به موردی از کتاب‌هایی که غیر قانونی وارد نمایشگاه کتاب شده‌اند، بربخوریم و بدانیم که آن‌ها از چشم ناظران و بررسان اداره کتاب دور مانده‌اند و پس از ورود به نمایشگاه کتاب حساسیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند، دوباره آن‌ها را به مرحله بررسی برمی‌گردانیم.
 
امیرزاده اظهار داشت: ما در کمیته ناشران داخلی و هیئت نظارت بر کار این ناشران، سعی می‌کنیم که از ورود به کار صنفی فاصله بگیریم و اگر تذکری به ناشران داده می‌شود، از طرف کمیته نشر داخلی است و کسانی که حکم برای آن‌ها صادر می‌شود نیز به طور حتم به این تذکرات بی‌اعتنا بوده‌اند.
 
مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران تصریح کرد: روند کاری ما برای رسیدگی به تخلفات ناشران چنین است که پس از دادن تذکر شفاهی به ناشران متخلف، دو ساعت به آن‌ها مهلت می‌دهیم که مورد تخلف را حل کنند اما اگر پس از این دو ساعت مأموران ما که به غرفه بازگشتند، متوجه شوند که ناشر متخلف به تذکر شفاهی اعتنایی نکرده تذکر کتبی به او داده می‌شود و در صورت بی‌اعتنایی ناشر به این تذکر کتبی، مورد تخلف در کمیته نظارت بر تخلف ناشران مورد بررسی قرار می‌گیرد و رأی برای آن صادر می‌شود. البته بخشی از رأی‌های صادر شده قابل تجدیدنظر نیستند؛ یعنی رأی ناشرانی که به تعطیلی غرفه محکوم شده‌اند قابل تجدیدنظر نیست، اما ناشرانی که از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده محروم شده‌اند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر بدهند.
 
امیرزاده ادامه داد: ناشرانی که براساس رأی‌های صادر شده نمی‌توانند در طول زمان برگزاری نمایشگاه غرفه خود را باز کنند، ناشر تعلیقی به حساب نمی‌آیند و می‌توانند کار خود را در طول سال ادامه دهند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این امر که ناشران متخلف عموماً از بخش‌ ناشران داخلی و دانشگاهی بودند، اظهار داشت: تخلف این ناشران مرتبط با  ارائه کتاب‌های غیر بوده است.
 
مدیر کمیته نظارت بر تخلفات ناشران تصریح کرد: یکی از پدیده‌هایی که ما هم‌اکنون با آن مواجهیم، عدم رعایت حقوق صنفی است. ما باید به مردم حق انتخاب بدهیم و اگرچه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فروش محور است، نباید بخش نمایشگاهی آن را فراموش کنیم.
 
امیرزاده افزود: اگر یک کتاب در چند غرفه به صورت همزمان ارائه شود، حق انتخاب از مردم گرفته می‌شود.
 
وی گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات را به صورت داخلی حل کنیم اما اگر تخلف آنچنان بزرگ باشد که نتوانیم در کمیته نظارت بر تخلف ناشران آن را حل و فصل کنیم، لاجرم از محاکم قضایی کمک می‌گیریم.
 
امیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کیفیت برخورد با ناشرانی که غرفه نمایشگاهی خود را به دیگران واگذار می‌کنند گفت: ما امروز گزارش‌هایی در مورد واگذاری غرفه‌ها داشتیم و دیده شد که به طور مثال ناشری امتیاز خودش را به فرد دیگری در ازای دریافت مبلغ سه میلیون تومان واگذار کرده است که البته با شنیدن این مبلغ متعجب شدیم.
 
وی در خصوص میزان تخلفاتی که در بخش قرآن و عترت نمایشگاه کتاب تهران مشاهده شده گفت: به لطف خدا با تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته با دارالقرآن کریم منعقد شد تا به امروز در زمینه قرآن تخلفی نداشتیم.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که به دنبال تذکر دادستانی برای ارائه ندادن 320 عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به امروز چه کاری انجام داده است گفت: نقش سازمان‌ها و نهادهای نظارتی در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تا اندازه زیادی مدیریت شده و گفت‌وگوهایی با این نهادها انجام گرفته است.
 
مدیر کمیته نظارت بر تخلفات ناشران خاطرنشان کرد: عناوینی که دادستانی در خصوص ارائه آن‌ها در نمایشگاه کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر داده است، خیلی خیلی کمتر از 320 عنوان است.