این نشست با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی و رسول اسماعیل‌زاده، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برگزار شد.

قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سخنانی کوتاه در این نشست، با بیان اینکه نامه حضرت رسول اکرم (ص) به سرزمین‌های مختلف برای دعوت به اسلام، از نخستین دیپلماسی‌های فرهنگی تاریخ است، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی این اقدام ارزشمند مقام معظم رهبری در نگارش نامه به جوانان غربی، با توجه به مأموریت خود، ترجمه این نامه به زبان‌های مختلف و انتشار آن را به عهده گرفت و نسبت به انجام آن اقدام کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل دبیرخانه دایمی گفت‌وگوهای فرهنگی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین فعالیت این دبیرخانه برگزاری نشست‌های گفت‌وگوهای ایران و جهان عرب است که تا کنون چند پیش‌نشست آن در برخی کشورهای عربی برگزار شده و پس از برگزاری پیش‌نشست چهارم در روزهای آینده، نشست اصلی این دور گفت‌وگوها با حضور اندیشمندان ایرانی و عربی در مهرماه در کشورمان برگزار خواهد شد..

‌رسول اسماعیل‌زاده، رییس مرکز ترجمه و نشر معارف اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیگر سخنران این نشست نیز در سخنانی، با اشاره به جنبه‌های مختلف ترجمه نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی گفت: ضرورت ترجمه این نامه وجود درد مشترک بین جوانان غرب و جوامع اسلامی است که هر دو از سوءتبلیغات سردمداران نظام‌های غربی علیه اسلام متضرر شده‌اند. این مقابله با اسلام نظام‌های غربی با اسلام منجر به راه‌اندازی و فعالیت جریان‌های تکفیری در کشورهای اسلامی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه محتوای نامه‌های مقام معظم رهبری در حقیقت سخن تمام امت‌های اسلامی به جوانان غربی است، توجه به ابعاد مختلف حقوقی، فرهنگی، سیاسی، ادبی و زبان مردم مخاطب کشورهای مقصد برای ترجمه نامه‌ها را مهم نامید.

رسول‌زاده در پایان سخنان خود تأکید کرد: نشر ترجمه‌های این نامه به صورت الکترونیکی و همچنین کتابی، مد نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده که از طریق نمایندگی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف انجام شده است.

بنابر اعلام این گزارش، محمدرضا پاکروان، مدیر اجرایی غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم در آغاز این مراسم به منظور معرفی این نشست، گفت: نشست تحلیل و بررسی اهمیت ترجمه نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان غربی در ادامه برپایی ۱۸ نشست تخصصی علمی و فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی توصیه به تفکر است

حجت الاسلام پورمحمدی  وزیر دادگستری نیز در سخنان آغازین خود در این نشست، با قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، برگزاری نشست «تحلیل و بررسی اهمیت ترجمه و نشر نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی به زبان‌های مختلف» را بااهمیت دانست.

وی گفت: عنوان نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی (نامه‌ای برای تو)، عنوان بسیار زیبایی است که در آن جوانان برای گفت‌وگو و به عنوان جامعه هدف، مخاطب قرار داده شده‌اند؛ زیرا این جوانان تعیین‌کننده‌ترین عنصر در هر عصر و زمانی هستند.

وزیر دادگستری کشورمان در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: امروزه دنیا هر چند از رسانه‌های پرشماری بهره‌مند است؛ اما کمتر شاهد گفت‌وگو در جوامع جهانی هستیم و کمتر یکدیگر را تحمل می‌کنیم و زبان اسلحه، زور و ترور و کشتار، زبان حاکم در دنیاست.

وی با انتقاد از استفاده نامطلوب جوامع از فضای مجازی، اظهار کرد: زمانی که شبکه‌های ارتباطی اختراع شدند، همه انتظار داشتند تا با برداشته شدن دیوارها، مردم جهان به یکدیگر نزدیک‌تر شوند؛ ولی نکته این جاست که از گفت‌وگوی رو در رو، محرووم شدند.

پورمحمدی با اشاره به ضرورت رواج فرهنگ گفت‌وگو در داخل کشور، تأکید کرد: مقام معظم رهبری با اقدام ارزشمند خود در نگارش این نامه‌ها، جوانان را مخاطب قرار دادند که آنها خود فکر کنند و خود، تصمیم بگیرند.

نامه‌‌ رهبری نباید تنها در سطح رسانه‌ها محصور باشند

وزیر دادگستری در ادامه با بیان اینکه این نامه‌‌ها نباید تنها در سطح رسانه‌ها محصور باشند، گفت: باید یاد بگیریم که ارزش انسان در نطق و گفت‌وگوست. انسان بودن یعنی دادوستد فرهنگ و هر چه فضای گفت‌وگو را چه در فضای داخل و چه خارج از کشور فراهم کنیم، بیشتر به تعالی انسانی دست خواهیم یافت. در آیات قرآن هم پیامبر اسلام (ص) با خلق عظیم و بشیر و نذیر معرفی شده که همان گفت‌وگو با مخالفان است.

وی در پایان سخنان خود در این نشست، گفت: امید است این نشست و برخواست‌ها ما را به جامعه انسانی نزدیک‌تر کند. در این راه باید اختلافات یکدیگر را قبول و یک جامعه خوب انسانی را بنا کنیم. همانند پیامبر رحمت (ص) ما نیز الگو باشیم و انسان‌ها را دعوت به خوبی کنیم.

بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در حال برگزاری است.