کتاب «سینمای عباس کیارستمی» نوشته‌ی روبرت صافاریان به تازگی توسط انتشارات روزنه منتشر شده و قرار است در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شود. طراحی جلد این کتاب توسط بزرگمهر حسین پور انجام شده است.

 نویسنده‌‌ کتاب را در سه بخش و نزدیک چهار دهه فعالیت فیلمسازی عباس کیارستمی را بررسی کرده است. بخش نخست کتاب به فعالیت‌های این فیلمساز، در دوره‌ی پیش از انقلاب اختصاص یافته و در آن، دو فیلم مسافر و گزارش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بخش دوّم کتاب عمدتاً به آثار موفق این فیلمساز در جشنواره‌های جهانی تحت عنوان عمومی چهارگانه «زندگی ادامه دارد» پرداخته و در بخش سوّم کارهای تجربی‌تر فیلمساز مانند ده و شیرین و همین طور فیلم‌هایی که فیلمساز در خارج از کشور ساخته مانند کپی برابر اصل، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. فصل پایانی که کوششی است برای جمع‌بندی شخصیت هنری و سینمایی عباس کیارستمی به عنوان پست مدرنیستی سنت‌گرا.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم:

«وقتی درباره فیلمسازی می‌نویسی که بیش از چهل سال فیلم ساخته است و عنوان کتاب، گویای این است که از زاویه نگره مولف به موضوعت می‌نگری. فیلم‌ها در ارتباط با هم و به عنوان اجزای به هم پیوسته متنی واحد دیده می‌شوند. آن عباس کیارستمی که نان و کوچه را ساخت همان عباس کیارستمی است که مثل یک عاشق را ساخته است، همان آدم است و در عین حال آن آدم نیست. آن چه در کارش تداوم داشته و باعث می‌شود کیارستمی نان و کوچه را در شیرین یا ده یا مثل یک عاشق نیز بازبشناسیم و آن چه عوض شده است و چه بسا صدوهشتاد درجه، هم به سن مربوط است، همه به انباشت تجربه مشخص فیلمسازی، هم به شرایط بیرونی و تصادف‌هایی که او را برده‌اند به جاهایی که شاید نمی‌خواسته و هم تصمیمات آگاهانه‌ای که فیلمساز گرفته برای ادامه مسیر. این مسیر پُرپیچ‌وخم واقعیتی است که می‌توان نامش را تکامل و پختگی گذاشت، آن را سقوط و انحطاط نام داد، یا صرفاً، فارغ از ارزشگذاری، دگرگونی‌اش خواند.»