امیراسماعیل آذر، استاد زبان و ادبیات فارسی، عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که چندی است با ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری دارد   گفت: از جمله این همکاری‌ها می‌توان به برگزاری نشست‌های ادبی، در قالب مشاعره دانشجویی در حوزه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد. 
 
وی افزود: انتشار نخستین سالنامه فرهنگی با بهره‌مندی از تکنولوژی QR آخرین ثمره همکاری من با ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. 
 
عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این سالنامه نخستین سالنامه تمام عیار فرهنگی است که در جمهوری اسلامی ایران نقش خاصی پیدا می‌کند. 
 
آذر ادامه داد: در تقویم کشور 365 روز با مناسبت‌های گوناگون وجود دارد، از روز مشروطه گرفته تا روز ابن سینا، مراسم گوناگون مذهبی، ولادت‌ها، رحلت‌ها و غیره. کار ساده‌ای نیست که برای هر مناسبت به شکلی درخور تحقیق شود و مناسبت آن رویداد در سالنامه مطلب مرتبطی بیافزاییم. به عبارتی دیگر می‌توان سالنامه فرهنگ را یک جنگ فرهنگی دانست. 
 
وی در پاسخ به این سوال که چگونه به این ابتکار رسیدید، تصریح کرد: همکاری من با معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در حوزه فرهنگ و در زمینه شعر و ادبیات، از حدود یک سال پیش در قالب ارائه ابیاتی تحت عنوان «پیام زندگی» برای نخبگان و سرآمدان و کارآفرینان کشور آغاز شد که ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ما را در این راه یاری می‌کنند. 
 
این عضو شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: باید بگویم اندیشه تدوین سالنامه فرهنگی، نخست از سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بود منتها بخت با من یار شد تا درباره مطالب مرتبط با تدوین سالنامه فرهنگی تحقیق کرده و آن‌ها را در یک‌جا جمع‌آوری کنم. 
 
آذر گفت: با این پیشنهاد و با توجه به ابتکاری که پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی مبنی بر گنجاندن ابزاری به نام کد «کیو آر» در ماهنامه «دانش بنیان» داشتند، من اشعاری را که برای مناسبت‌های مختلف انتخاب شده بود به صورت دکلمه درآوردم و از طریق این قابلیت در سالنامه قرار دادم تا مخاطبان و در‌دست گیرندگان سالنامه، بتوانند از فناوری‌های روز برای بهره‌مندی بهتر از شعر و ادبیات غنی فارسی استفاده کنند. همکاری‌های فراوان کرمی در این مسیر دستگیر من بود و در سهولت و ارتقای کار کمک کرد. 
 
وی در ادامه مشکلات موجود بر سر راه تدوین سالنامه فرهنگی را چنین تشریح کرد: به قول قدیمی‌ها مشکلی نیست که آسان نشود. برای نمونه در خصوص روز شهادت حضرت زهرا (س) به دویست شعر نیاز داشتیم که هم از نظر اسلوب شعری فاخر باشد و هم بتواند نمایشگر آن همه شکوه و بزرگواری شود، شاید ساعت‌ها وقت صرف شد تا آن دو بیت را انتخاب کنیم. 
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: در اکثر مناسبت‌ها خاصه آنچه مربوط به معصومین بود با مشکل انتخاب مواجه بودیم اما همواره لطف خداوندگار با ما بود تا بهترین‌ها را برگزینیم. 
 
آذر اظهار داشت: سالنامه فرهنگی نخستین سالنامه مولتی مدیا است که دارنده آن در آغاز هر ماه نیز در مناسبت‌هایی چون میلاد حضرت پیامبر (ص)، میلاد حضرت امیرالمومنین (ع)، عاشورای حضرت امام حسین (ع) و سایر مناسبت‌ها می‌تواند از طریق بهره‌گیری از نرم‌افزار کدخوان فیلمی را پیرامون موضوع‌های یاد شده به نظاره بنشیند. 
 
وی افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که این سالنامه در مسیر سیاست‌های فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان تدوین شده است. 
 
این عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: بیش از  چهل تن از مفاخر علمی، فرهنگی و هنری کشور در کوتاه‌ترین صورت مکتوب در سالنامه فرهنگی معرفی شده‌اند. همچنین این سالنامه با تمامی احترام از شهدای هسته‌ای یاد کرده است. 
 
شایان ذکر است سالنامه فرهنگی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، با همکاری بخش خصوصی به ثمر نشسته است. 
 
یادآور می‌شود که چنین کارهای ژرف و موثر می‌تواند به تدریج در حفظ هویت ملی و دینی ملت ایران نقش موثری ایفا کند.