در آستانه وفات حضرت فاطمه (س) مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به دو سوال بسیار رایج درباره این حضرت پاسخ داده است که در ادامه می خوانید؛

*چگونه با حضرت فاطمه زهرا(س) ارتباط برقرار کنیم؟

ارتباط با معصومین علیهم السلام و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دو گونه است: مستقیم و غیر مستقیم. ارتباط مستقیم، ‌ملاقات و رؤیت و مشاهده حسی است که کلید خزانه آن در ارتباط غیر مستقیم است. ارتباط غیر مستقیم مقدمه لازم و جدا ناپذیر ارتباط مستقیم و مهم تر از آن است. این نوع ارتباط است که انسان را به حالات اخلاقی و انسانی رهنمون می شود. ارتباط غیر مستقیم، قلبی و عاطفی و علمی و عملی است.دوستی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اظهار عشق و محبت و علاقه به ساحت مقدس‏شان و قبول ولایت و امامت آنان موجب خوشبختی و سعادت انسان است. زمخشری و فخر رازی و قرطبی از مفسّران بزرگ اهل سنّت در تفسیرشان از رسول خدا(ص) نقل کرده‏اند:

«من مات علی حب آل محمد مات شهیداً، الا من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنة، ألا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحة الجنة؛ هر کس با محبّت آل محمد بمیرد، شهید از دنیا رفته است .آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، دو درب در قبر او به سوی بهشت گشوده می‏شود. بدانید هر کس با بغض آل محمد از دنیا برود، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.»رفتن به زیارت تربت و بارگاه ملکوتی شان، خواندن زیارت از راه دور که در مفاتیح الجنان آمده، قرائت قرآن و اهدای ثواب به ارواح پاک شان، وقف موقوفات و دادن صدقه و خیرات در راه شان، بر پایی مجالس جشن و عزاء و شرکت در محافل مدح و مصیبت‏شان که برای هر یک از این موارد ثواب‏های عظیم ذکر شده، هم چنین استفاده از سیره عملی و گفتاری آنان در زندگی، از مصادیق ابراز علاقه و محبّت و دوستی حضرات معصومین(ع) است.

انجام واجبات و ترک معاصی و محرمات از طرف شیعیان موجب شادی و خوشحالی آنان می‏شود. وظیفه ما هم پیروی واقعی از آنان و زینت بودن برای امامان است.این بهترین راه برای برقراری ارتباط با معصومین و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

*حکمت و فضیلت تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست؟

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق (ذکر کثیر) است که در قرآن به مؤمنان دستور داده شده است. تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها که عبارت از ۳۴مرتبه الله اکبر و ۳۳مرتبه الحمدللّه و ۳۳مرتبه سبحان اللّه است , مصداق (ذکر کثیر) است که در قرآن به مؤمنان دستور داده شده که فراوان خدا را یاد کنید: «یا ایّهاالّذین آمنوا اذکرواللّه ذکراً کثیراً; اى کسانى که ایمان آورده اید! یاد کنید خدا را, یاد فراوان».

زراره مى گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها مصداق ذکر کثیر است که در قرآن آمده : «اذکرواللّه ذکراً کثیراً».

امام باقر علیه السلام فرمود: «اگر چیزى بهتر از تسبیحات حضرت زهرا بود, پیامبر آن را به فاطمه مى آموخت ».

امام صادق علیه السلام فرمود: «تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها در هر روز بعد از هر نماز محبوب تر است نزد من از خواندن هزاررکعت نماز مستحبى ».

در تعدادى از روایات وارد شده که تسبیحات زهرا سلام الله علیها را فوراً بعد از اتمام نماز, شروع کنید و به بچه هایتان آن رابیاموزید.

کارهاى داخل خانه همراه با بچه دارى و آسیاب کردن گندم یا جو و پختن نان , کار را بر زهرا سلام الله علیها سخت گردانیده بود. على (ع)به زهرا سلام الله علیها پیشنهاد کرد نزد رسول اللّه برویم و از او خادمى را درخواست کنیم تا کمى از بار مشکلات برداشته شود. وقتى خدمت رسول خدا(ص)رسیدند و زهرا سلام الله علیها خدمت پیامبر مشکلات را عرضه داشت , پیامبرفرمود: نمى خواهید چیزى به شما بیآموزم که بهتر از خادم باشد؟ هنگامى که به رختخواب مى روید, ۳۴مرتبه اللّه اکبرو ۳۳مرتبه الحمدللّه و ۳۳مرتبه سبحان اللّه بگویید. فاطمه سلام الله علیها عرضه داشت : راضى شدم .

امام صادق علیه السلام فرمود:«هر کس هنگام خواب تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگوید, از جمله ذاکران خواهد بود».