کامنت پشت کامنت ، لایک پشت لایک ،خستم کرده ، ساعت‌ها  پشت میز کامپیوتر نشسته و به لایک کردن این عکس و آن مطلب مشغول است .البته حق دارد ، خودش هم مقصر نیست، اگر عکسای دوستانش را لایک نکند از او ناراحت می شوند.
 
حقیقت پشت پرده
 
نمی دانم چرا این لایک زدن و کامنت و پست گذاشتن شده معیار و ملاک تشخیص دوستی! واقعا خسته شدم .این درد و دل مشترک مادران و همسرانی است که از فرزندان و همسرانشان گله و شکایت دارند که تمام وقت خودشان را پای لایک و کامنت می گذرانند.
 
البته این اعتیاد به لایک زدن و کامنت و گاهی پست گذاشتن به جایی رسیده که عده ای برای اینکه دوستانشان لایک نمی زنند و یا کامنت نمی گذارد دست به انتقام های شومی می زنند.
احمد داوودی روانشناس و پژوهشگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اینکه از منظر روانشناسی لایک کردن و پست و کامنت گذاشتنبه چه معنا می باشد گفت : لایک کردن و کامنت و پست گذاشتن از نظر روانشناسی هم جنبه منفی دارد هم جنبه مثبت.که ما در اینجا به بررسی آنها می پرادزیم.
 
گرفتن حس تایید و اعتبار
 
وی ادامه داد: از دیدگاه روانشناسی اکثر کاربران به جهت گرفتن احساس تایید و اعتبار بخشیدن به شخصیتشان این کار را انجام می دهند که بار مثبتی دارد.
 
ایجاد حس تعامل
 
بعضی وقت ها کاربران به جهت حس تعامل با دیگران این کار را انجام میدهند که فرد دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار کند.
 
 
نشان دهنده شخصیت فرد
 
از دیدگاه روانشناسی لایک کردن و کامنت گذاشتن نشان دهنده ی شخصیت آن فرد است ، که درون گراست یا برون گرا ، به عبارت دیگر آن کلماتی که برای پست یا کامنت اش استفاده می کند شخصیت او را تا حدی نشان می دهد.
 
ایجاد همدلی و همدردی 
 
گاهی اوقات لایک کردن ها و کامنت گذاشتن ها به جهت ابراز هم دردی و همدلی و بروز احساساتشان در فضای مجازی است که بار مثبتی دارد.
 
حقیقت پشت پرده
 
 
 
تخلیه روانی 
 
این روانشناس در ادامه اظهار داشت : بعضی مواقع هم کاربران یک نوع تخلیه روانی پشت لایک ها و کامنت ها و پست هایشان است که به صورت خودآگاه یا ناخوداگاه افراد از خود بروز می دهند.
 
 
مشخص کردن خط فکری و گذراندن زمان
 
بعضی مواقع هم  هدف کاربران برای گذاشتن پست و لایک و کامنت مشخص کردن خط فکری شان است که به دیگران بگویند خط فکری من به این سمت و سو است، و گاهی وقت ها هم افراد برای گذراندن وقت و سرگرمی لایک می کنند و پست و کامنت می گذارنند.
 
گاهی یک اختلال رونی است
 
از دیدگاه روانشناسی گاهی اوقات لایک کردن و کامنت و پست گذاشتن نشان دهنده یک اختلال روانی است، به طور مثال فردی که اختلال جامعه ستیزی دارد ممکن است  پست یا کامنت اش در جهت تخریب شخصیت دیگران و یا جنگ و جدل با دیگران و یا بروز هر گونه مشکل یا اختلال باشد ، یا مثلا فردی که وسواس فکری دارد ممکن است کامنت ها و پست هایش در جهت افکار وسواسی شان باشد.
حقیقت پشت پرده
 
داوودی در انتها گفت : باید سعی کنیم از هر ابزاری که در این عصر تکنولوژی استفاده می کنیم از جنبه ی خوب و بدش آگاهی داشته باشیم و طعمه ی جوانب پرخطر آن نشویم. کاربران گرامی حواستان باشد کامنت ها و پست هایی که می گذارید و لایک هایی را که می زنید حامل هر نوع پیام اند که گویای شخصیت شما هستند.