به گزارش پارس به نقل از تسنیم،چندی است که با افزایش آگاهی رسانی عمومی در مورد ماهیت مخاطره آمیز محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)، افکار عمومی نسبت به این مسأله حساس شده و منتظر موضعگیری و اعلام نظر شفاف مسئولین امر در این زمینه هستند. اما متأسفانه بسیاری از مدیران دولتی به جای پاسخگویی علمی به ابهامات پیرامون این محصولات، اقدام به فرافکنی نموده و با طرح اتهام، افترا و جنجال رسانه ای سعی در انحراف اذهان عمومی دارند.

طرفه اینکه با کمال تأسف شاهدیم برخی از رؤسا و معاونین نهادهای علمی و پژوهشی، برخلاف قوانین کشور، اقدام به تأسیس شرکتهای خصوصی نموده، و از این طریق در موضوع واردات و تولید محصولات تراریخته ذی نفع هستند. سوء استفاده این افراد از مسند و امکانات دولتی، مصداق بارز تضاد منافع ملی با رانت دولتی محصوب می شود.

در این میان اخیراً معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری اقدام به سفارش، تولید و انتشار یک انیمیشن توسط برنامه پرمخاطب «دیرین دیرین» نمود، که موج مخالفتهای شدیدی را در سطح عموم جامعه به همراه داشت. در این فیلم محصولات ارگانیک، به عنوان محصولاتی تقلبی و مضر، و کشاورزان ارگانیک افرادی دروغگو و سودجو معرفی شدند؛ و در نقطه مقابل محصولات مخاطره آمیز تراریخته، محصولاتی کاملاً سالم نشان داده می شوند!

اگرچه انتشار انیمیشن مذکور، به دلیل جهتگیری خاص، بلافاصله متوقف شد، ولی سؤالاتی در اذهان عمومی ایجاد شده، که ضروری است از جانب سفارش دهنده این انیمیشن (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) پاسخ داده شود:

1- طبق سیاستهای اصل 110 قانون اساسی (سیاستهای محیط زیست) که از جانب مقام معظم رهبری به رؤسای قوای سه گانه ابلاغ شد، عیناً لفظ «توسعه اقتصاد سبز، با تأکید بر کشاورزی سالم و ارگانیک» در بند 8 این ابلاغیه گنجانده شده، و تکلیف را در جهتگیری کشور در حوزه کشاورزی مشخص کرده است. با این وجود تخریب کشاورزی سالم و ارگانیک از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حرکت در تضاد با این سیاستهای ابلاغی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

2- مطابق قانون «هرگونه تولید، واردات و رهاسازی محصولات تراریخته مجاز بوده، و بر عهده بخش غیردولتی است.» حال جای سؤال است که چرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با این جدیت به موضوعی که خارج از شرح وظایف دولت است ورود نموده است؟

3- چرا معاونت علم و فناوری باید اینچنین در دفاع از رهاسازی یک فناوری مخاطره آمیز (کشت محصولات تراریخته خارج از آزمایشگاه)، بجای تبیین شاخصهای علمی و بیان استدلالات منطقی، به سفارش انیمیشن و تخیل روی بیاورد؟

4-  نگاهی به منابع علمی نشان می دهد که برخلاف ادعای سفارش دهندگان این انیمیشن، کشاورزی سالم و ارگانیک یکی از پیشرفته ترین فناوریها در حوزه کشاورزی است؛در این نوع کشاورزی همه ابزارهای پیشرفته بیوتکنولوژی - بجز دستکاری ژنتیکی - مورد استفاده قرار می گیرد. مگر نه اینکه نهادهایی نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئول ایجاد اشتغال مولد و دانش بنیان هستند؟ لذا انتظار این است که در چیدمان افراد صالح و عالم در این معاونت دقت نظر بیشتری اعمال شود.

5- نگاهی به روزنامه رسمی کشور نشان می دهد، که بسیاری از مدیران این مجموعه ها، برخلاف قانون مالکان شرکتهای خصوصی هستند؛ و این تخلف موجب خواهد شد که این افراد امکان داشته باشند برخلاف آیین نامه های موجود از موقعیت شغلی خویش در جهت منافع شرکتهای خود سوء استفاده نمایند. آیا با چنین رویکردی در توزیع ناعادلانه منابع عمومی، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان مدنظر مقام معظم رهبری محقق خواهد شد؟

گفتنی است علی رغم تصریح قانون ایمنی زیستی کشور مبنی بر لزوم صدور همزمان و توأمان مجوز رهاسازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) از جانب سه  نهاد وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست، این قانون نادیده گرفته شده، و در صفحه 360 لایحه برنامه ششم، و در بخش فناوری دانش بنیان و ذیل بند «تولید انبوه و تجاری سازی محصولات تراریخته» بر رهاسازی این محصولات طی 5 سال آینده تصریح و تأکید شده است.

این موضوع در تضاد آشکار با پروتوکل کارتاهنا، و قانون ایمنی زیستی کشور است؛ و انتظار می رود نهادهای دولتی، با تغییر رویکرد نسبت به رهاسازی مصرف این محصولات مخاطره آمیز، سلامت عمومی مردم را به نفع مطامع افراد خاص فدا ننمایند.