به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در مراسم گشایش رسمی سالن سینما فرهنگ شیراز که 13 اسفندماه برگزار شد، کورش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت : با ارائه طرح تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با موافقت دکتر صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران و مهندس افشانی، استاندار فارس این طرح به تحقق خود نزدیک شده است.

او افزود: همچنین سالن اجتماعات این مرکز با همکاری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه سینما شهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و موسسه فرهنگی هنری شهرآفتاب به سینما فرهنگ تبدیل شد که با امکانات مدرن و تجهیز سیستم تصویر HD و صدای دالبی به نمایش فیلم‌های فاخر و هنری می‌پردازد و می‌کوشد که سرانه استفاده از کالاهای فرهنگی در شیراز را به سهم خود افزایش دهد.

وی ضمن اعلام سامان‌دهی فیلمخانه‌ای با 3000 فیلم در مرکز گفت: به روایت مورخان تاریخ سینما از جمله مسعود مهران، شیراز از نخستین شهرهای ایران است که پس از تهران و در سال 1297 صاحب سینمایی به نام " تماشاخانه " در محله گودعربان می‌شود و با توجه به این روایت می‌توان در سال 1397 صد سالگی سینما در شیراز را به جشن نشست.

کمالی همچنین با ازائه تحلیلی از تاریخ سینما در شیراز بیان کرد: آخرین سینما در شیراز سینما آریاناست که در سال 1348 توسط شاهرخ گلستان در خیابان کریمخان زند افتتاح شد و از آن پس تا کنون ، یعنی نزدیک به 50 سال هیچ سینمایی در شیراز ساخته نشده و سینما فرهنگ اولین سینمای ساخته شده پس از انقلاب در این شهر است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تعداد سینماهای شیراز 13 باب بوده که اکنون به 6 باب تقلیل یافته است و برای جشن بایسته صد سالگی سینما باید با همکاری و مساعدت شهرداری شیراز ، شورای اسلامی شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همت بخش خصوصی حداقل سه پردیس سینمایی در نقاط مختلف شهر ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر شیراز برای توسعه فرهنگی نیازمند فضاهای فرهنگی مناسب است و سینما در این سپهر جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که هنر سینما ترکیبی خلاق از ادبیات، معماری، هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است. سینما هنر عصر مدرن و هنری متکی بر صنعت است. اگر چه سینما زاده همه هنرهاست، اما در برخی از آثار برتر خود مؤثرتر از آن‌هاست. سینما یک رسانه، خرد، هنر و صنعت است و برای دمیدن روح هنر به کالبد شهر شیراز پردیس‌های سینمایی باید در پارادایس شیراز رخ بنمایند.

محسن خباز، مدیر موسسه فرهنگی هنری شهرآفتاب نیز ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار رسمی سینما فرهنگ که با راه‌اندازی لابی سینما همراه بود، در سخنانی اشاره کرد که تلاش خواهد شد سینمای فرهنگی و هنری، از سوی سینما فرهنگ مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد .

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با همکاری مسئولان و تاثیرگذاران استان در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری و اجرایی، نهضتی برای ارتقای سطح کمی و کیفی زیرساخت‌های فرهنگی هنری به ویژه در بخش‌هایی همچون تئاتر، سینما و موسیقی شکل گیرد که منتج به فقرزدایی این حوزه‌ها شود و شرایط رشد و تعالی محتوای آفرینش‌های هنری را مهیا کند.

غلامرضا موسوی، عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز بافت فرهنگی شیراز را از دیرباز قابل ستایش دانست و با بیان اینکه کیفی‌سازی سینماها به رشد این هنر متعالی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، افزود: سینما می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و همین یک نقش کافی است تا مسئولان توجه بیشتری به سینما معطوف کنند.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از غلامرضا موسوی و علی سرتیپی از امیر عباس کاشف که طراحی و اجرای لابی این سینما را برعهده داشت قدردانی شد چرا که از سوی وی تلاش شد به جهت تشخص معماری ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نگاه معمارانه به طراحی این مجموعه ضمن برخوردار بودن از وجه هنری و فرهنگی موجب ارتقای سطح سلیقه دیداری مخاطبان شود. همچنین ضمن رونمایی از نشان بصری سینما فرهنگ ، که توسط کانون تبلیغات اسپرک با طراحی فرشاد عارف‌فر انجام شده است از افشین اجابت مدیر هنری این مچموعه نیز تقدیر شد.