پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو فرهنگستان هنر گفت: مرحوم فرج الله سلحشور با سریال «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس»بخشی از ابعاد فرهنگی انقلاب اسلامی را در جهان اسلام عرضه کرد.

جهانگیر الماسی عضو فرهنگستان هنر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: فرج الله سلحشور، با هر فیلم و سریالی که در سینمای ایران ساخت، خود را به چارچوبهای داخلی و حتی به بحث خشک آکادمیک سینما محدود نکرد و به همین دلیل در جهان اسلام درخشید.

وی خاطرنشان ساخت:هر انسانی پس از رفتن و آرمیدن در عمق خاک مجموعه‌ای از اعمال را به یادگار می‌گذارد، اعمالی که مرور آنها می‌تواند بازخورد متفاوت و گاه متضادی را در پی داشته باشد.

وی افزود: وقتی نام فرج‌الله سلحشور به میان می‌آید بی‌تردید آثاری همچون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و... تداعی می‌شود که بیانگر یک دغدغه فکری، فرهنگی و معرفتی است و نه صرفا یک حضور نمایشی و هنری و به رخ کشیدن توانایی تکنیکی.

عضو فرهنگستان هنر با اشاره به جایگاه مرحوم سلحشور در سینمای ایران گفت: مرحوم سلحشور بی‌تردید یکی از تاثیرگذارترین سینماگران ما به شمار می‌رفت، نه فقط با تولید آثاری که برخی از آنها را برشمردم بلکه ایشان در جایگاه آموزش و تربیت هم کوشا بود و من به واسطه برخی دوستان همچون آقای شورجه با مجموعه‌ای از کارهای ایشان در تربیت نسل جوان آشنا شدم.

الماسی افزود: توجه ویژه به نگاه قرآنی در هنر و آموزه‌های اسلام از دیگر مولفه‌های مهم آثار ایشان است که کارهایی سترگ را در پی داشت، واقعا من شاهد بودم که ایشان کوشش زیادی کرد، برگردان مفاهیم قرآنی به نمایش کار ساده‌ای نیست، اصلا کار ساده‌ای نیست، این که هنرمند بتواند آن را با تطبیق قرآنی روی صحنه ببرد، ولی ایشان این توفیق را داشت که به این مهم دست یابد.

وی اضافه کرد: درباره شخصیت ایشان هم هرکسی که در کنار ایشان بوده است، همواره از سجایای اخلاقی مرحوم یاد می‌کند، دو بار در دفتر ایشان هم سفره و هم لقمه شدم که هرکس همراه بود جزء نیکی از آقای سلحشور سخنی بر زبان نمی‌آورد.

عضو فرهنگستان هنر درخصوص صراحت مرحوم سلحشور در بیان عقایدش گفت: من شاید شخصا با آن صراحت لهجه‌ای که ایشان داشت در برخی موارد که منجر به کدورت‌هایی شد موافق نبودم و ای کاش برخی موارد اخلاقی و تذکرها را ایشان در پرده و حجاب بیان می‌کردند و به قول معروف هیچ زبانی همچون محبت و رحمت در راهنمایی‌هایی از سر مهر تاثیرگذار نیست؛ چراکه دین ما، اسلام ما بر پایه رحمانیت است، از خداوند طلب مغفرت و آمرزش برای ایشان دارم و به خانواده محترمشان و جامعه هنری هم تسلیت می‌گویم.