به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حسین یاری سخنگوی جشنواره چهل چراغ در نشست خبری جشنواره در خصوص علت برگزاری جشنواره گفت: درباره موضوعی حرف میزنیم که همه آگاهیم و دل همه ما برای امام حسین (ع) می تپد. در جشنواره «چهل چراغ» دوستان به این فکر کردند که فقدان و خلاء چنین جشنواره‌ای با موضوع امام حسین (ع) احساس می‌شد به همین جهت دوستان سعی کردند یک تریبون برای ابراز ارادت علاقمندان به امام حسین (ع) تشکیل دهند.

وی ادامه داد: عنوان چهل چراغ که به میان می‌آید ذهن‌ها به سمت دسته‌های عزاداری و تکایا می‌رود. این عنوان زیبا از میان ۲۰۰ نام انتخاب شده و بسیار مرتبط است. از طرفی در کنار نام امام حسین (ع)، مراسم اربعین هم داریم که به نظر من انتخاب هوشمندانه‌ای است. 

حسین یاری تصریح کرد: نکته دیگر این است که با وجود ابراز ارادت به صورت فردی به امام حسین (ع)، باید یک حرکت جمعی تشکیل شود. اتحادیه و صنوف مختلف با اسم خودشان و ورای گرایشات سیاسی و غیره برای احیای چنین فضای روحانی تلاش کنند. در اهالی فرهنگ و هنر نیز باید چنین اتحادیه‌ای شکل بگیرد که به شکل یک هیأت جمع شویم و ارادت جمعی را ابراز کنیم.
 
وی افزود: فیلم‌های ۱۵ ثانیه‌ای که با محتوای مکنونات قلبی دوستان دیدم تعجب کردم. من خودم بازیگر هستم ولی بسیاری از این آثار آنقدر از دل و جان ساخته شده بود که کاملا از مکنونات قلبی سازنده باخبر شدم.

یاری با اشاره به اهداف برگزای جشنواره بیان کرد: یکی از اهداف این جشنواره بزرگداشت پیاده روی بزرگ اربعین است. راه اندازی پرتال امام حسین (ع) و راه اندازی آژانس عکس امام حسین (ع) از یدگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود. زمان برگزاری جشنواره از بیستم تا بیست و پنجم اردیبهشت مصادف با اعیاد شعبانیه است و تا پایان اسفند ماه آثار پذیرفته می شود که قابل تمدید است.
 
سخنگوی جشنواره چهل چراغ در خصوص آمار فیلم‌های ارسالی به جشنواره اظهار داشت: فیلم داستانی بلند شامل تله فیلم و فیلم سینمایی ساخته شده قبل از شروع دهه ۹۰، فیلم داستانی بلند و کوتاه، مستند بلند و کوتاه، فیلمنامه کوتاه و بلند، بخش مجموعه عکس و تک عکس.  متاسفانه من دلیل این موضوع را نمی دانم که چرا وقتی بازیگری برای بازی در آثار سینمایی از جنس امام حسین(ع) دعوت برخی از دوستان کاسه گدایی می گیرند و بر این باورند که باید کمترین دستمزد را به بازیگران این فضا پرداخت در حالی که اصلا چنین رویه ای، درست نیست و اتفاقا فضا به گونه ای است که باید دستمزد بیشتری را به همرندان پرداخت کرد. مطمئن باشید این هنرمندان اگر بخواهند برای امام حسین ارادت خود را نشان دهند این کار را به درستی در فضایی که خودشان تصمیم گیری می کنند، ابراز خواهند کرد.

یاری عنوان کرد: این جشنواره پایانی نخواهد داشت. چون در طول ماه‌ها و روزهای سال همچنان برگزار می‌شود. ما به اعیاد شعبانیه بسنده نمی‌کنیم. به نیت ۱۴ معصوم جشنواره‌ای از منتخب آثار را در ۱۴ استان برگزار می‌کنیم و بعد در چند کشور جهان برگزار می‌شود. امید است این جشنواره بین المللی شود.
 
وی با ابراز تسلیت در پی درگذشت فرج الله سلحشور بیان کرد: آشنایی من و آقای سلحشور به قبل از انقلاب برمیگردد. ما در مسجد جواد الائمه باهم فعالیت فرهنگی هنری داشتیم. خیلی دوست داشتم در مراسم ترحیم ایشان شرکت کنم اما باید در این نشست حضور می یافتم‌.
 
یاری تصریح کرد: به نظر من اهالی سینما زیاد با هم نزدیک نیستند تا همدیگر را از مکنونات قلبی هم با خبر شویم‌. به نظرم فضای سیاسی که حاکم است هنرمندان را از هم دور می‌کند وگرنه حرف دل هنرمندان یکی است.
 
وی در خصوص دائمی یا موقت بودن دبیرخانه جشنواره گفت: دوستان برای دائمی بودن جشنواره دورخیز کردند. این جشنواره مردمی است و بانی دارد و تصورم این است که چون خود جوش است جزو جشنواره‌های مداوم خواهد بود. از نظر مالی مشکلی وجود ندارد و خود امام حسین (ع) که صاحب جشنواره است تداومش را تضمین خواهد کرد. 

یاری خاطرنشان کرد: جشنواره بانی دارد و وامدار هیچ  ارگان و سازمانی نیست و بشدت مردمی است. جشنواره دبیر ندارد همه خادم جشنواره هستند. اعضای سیاستگذاری دارد و هیات انتخاب مجرب و قوی خواهد بود. هیات داوران از برگزیدگان و نام آوران عرصه فرهنگ و هنر انتخاب خواهند شد.

سخنگوی جشنواره چهل چراغ در پایان گفت: از فرهیختگان این عرصه که در حوزه دینی و مخصوصا کار مربوط به امام حسین (ع) استخوان خرد کردند، تجلیل می‌شود. من به این باور رسیدم که گرایش و هدف این جشنواره فقط امام حسین (ع) است. از همکاران هنری که در کار هنری هستند درخواست دارم که در این جشنواره شرکت کنند و در خصوص این جشنواره مصاحبه کنند و مردم و اهالی سینما را دعوت به حضور کنند.