به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گیشه پربار سینماها می‌‌تواند چرخه این صنعت مهم فرهنگی را تندتر بچرخاند و به اقتصاد سینما، فیلمسازی، ورود جو‌ان‌های تازه‌نفس و ... کمک فراوانی کند اما دراین راستا جز تولید، فیلمی جذاب و دیدنی نمی‌توان به هدف اصلی رسید.

 
در سینمای ما زمان اکران فیلم‌ها به 3 بخش تقسیم می‌شود بخش اول اکران نوروزی که خود این شامل نوبت اول نوبت دوم می‌شود. بخش میانی سال (فصل تابستان) و بخش سوم اواخر سال که به فصل مرده معروف است. حالا در این میان صاحبان همه فیلم‌هایی که چه در جشنواره فبلم فجر حضور داشتند و چه آنهایی که خارج از این رویداد تولید شده‌اند در تکاپوی اکران آثار خود قرار می‌گیرند. البته نباید از موضوع بسیار حاشیه‌ساز اکران گذشت که جزو لاینفک سینما به شمار می‌آید.
 
در این گزارش نگاهی به فروش فیلم‌‌هایی داریم که طی 11 ماه گذشته روی پرده سینماها رفتند فیلم‌های که برخی از آنها به فروش میلیاردی رسیدند و برخی زیر یک میلیارد و با افت روبه‌رو بودند.
 
فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی که از زمان شروع کار تا پایان اکران مورد توجه عام و خاص قرار گرفت توانست بین مسلمانان و غیر مسلمانان جایگاه خود را تثبیت کند و در مدت زمان حدود 6 ماه به فروش بالای 15 میلیارد و 900 میلیون تومان برسد.
 
بعد از آن «نهنگ عنبر» با موضوعی کمدی به کارگردانی سامان مقدم در حدود 3 ماه فروش 7 میلیارد و 550 میلیون تومان را از آن خود کرد. «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی آن هم با موضوعی کمدی رده سوم را با فروش 5 میلیارد و 410 میلیون تومان را کسب کرد.
 
در میان ناباوری انیمیشن «شاهزاده روم» که با فراز و نشیب‌هایی جهت اکران روبه‌رو شد به فروش 4 میلیارد و 31 میلیون در حدود 4 ماه  رسید. «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده  نیز موضوعی کمدی داشت و فروش 3 میلیارد و 650 میلیون تومانی نصیب او از گیشه‌های سینما بود. «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی فیلمی که جوان گرا بود با استقبال روبه‌رو شد و فروش 3 میلیارد و 100 میلیون تومان را مال خود کرد.
 
فیلم «در مدت معلوم» به کارگردانی وحید امیرخانی در 70 روز 3 میلیارد و 54 میلیون تومان فروخت. «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان هم فروش نسبتا خوبی را به دست آورد یعنی  2 میلیارد و 650 میلیون تومان فروش داشت. «عصر یخبندان» را مصطفی  کیایی کارگردانی کرد که فروش 2 میلیارد و 250 میلیون مال این بود.
 
فیلم‌های دیگری مانند «استراحت مطلق» (عبدالرضا کاهانی)، «مردن به وقت شهریور» (هاتف علیمردانی)، «قندون جهیزیه» (علی ملاقلی‌پور)، «شیفت شب» (نیکی کریمی)، «آتیش‌بازی» ( بهمن گودرزی)، «جامه‌دران» (حمیدرضا قطبی) و «این سیب هم برای تو» به کارگردانی سیروس الوند بالای یک میلیارد و نزدیک به 2  میلیارد تومان فروختند.
 
پس سهم فیلم‌های میلیاردی سال 94 به 16 فیلم خلاصه می‌شود. البته باید توجه داشت فیلم‌هایی چون «کوچه بی‌نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی آثاری هستند که پیش بینی می‌شود به فروش بالایی برسند و جزو گروه میلیاردی‌ها شوند.
 
در چرخه اکران سال 93 فیلم‌هایی هم بودند که زیر  یک میلیارد فروش داشتند و با استقبال چشمگیر مخاطب روبه‌رو نشدند. البته باید درنظر داشت برخی از این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه اکران شدند و شانس اکران گسترده نصیب آنها نبود که شاید اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستند موفق‌تر شوند. با کمی دقت می‌توان فهمید سهم فیلم‌هایی که کمدی هستند یا رگه‌هایی از طنز در آن‌ها وجود دارد در بین فیلم‌های پرفروش قابل تأمل است.
 
شایان ذکر است؛ زمانی می‌توان فیلمی‌ را موفق دانست که حدود 3 برابر هزینه مصرفی خود بفروشد، حالا با فرض اینکه بضاعت سینمای ما همین قدر است و جدا از مسائل و دست‌های پشت پرده در خصوص ساخت و زمان اکران و ... فیلم‌ها می‌توان در انتخاب سوژه، استفاده از بازیگران چهره، فیلمنامه قوی، کارگردانی خوب، هزینه مناسب، گروه حرفه‌ای، و زمان اکران مناسب دانست یعنی تا زمانی که همه این موارد در کنار هم نباشند نمی‌توان فیلمی جذاب و در خور شعور مخاطب ساخت و ارائه داد.
 
از طرفی مقایسه فروش 11 ماه امسال سینما به نسبت همین مدت زمان در سال گذشته را علی سرتیپی توضیح داد و گفته که 12 میلیون و 600 هزار نفر طی یازده ماه  امسال را رقم زدند اما سال گذشته طی یازده ماه فروش سینماها با تعداد مخاطب 11 میلیون و 500 هزار نفر به 49 میلیارد تومان رسیده است.
 
با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید آیا سینماها در سال 95 نسبت به سال 94 موفق‌تر خواهند شد و آیا باید شاهد سیر نزولی یا صعودی باشیم؟
 
گفتنی است؛ فیلم‌هایی که فروش زیر یک میلیارد تومان داشتند عبارتند از: قصه‌ها، آدم باش، در دنیای تو ساعت چند است؟، شکاف، چهارشنبه 19 اردیبهشت، مزار شریف، طعم شیرین خیال، پدر آن دیگری، من دیه گو مارادونا هستم، بچگیتو فراموش نکن، ناهید، 360 درجه، خبر خاصی نیست، از رئیس جمهور پاداش نگیرید، دو دوست، بازگشت لوک خوش‌شانس، نقش نگار، ارغوان، چهارشنبه خون به پا می‌شود، وروجک‌ها، اسب سفید پادشاه، پی 22، دلتنگیهای عاشقانه، خداحفظی طولانی، روباه، حکایت عاشقی، بیداری، متل قو، بوفالو، دریاکنار، نتل و راز صندوقچه، مبارزان کوچک، ماهی سیاه کوچولو، عشق و جنون، یاسین، عاشقانه‌ها ایستاده می‌میرند و...
 
جدا از این فیلم‌ها آثاری چون آزادی مشروط، پایان خدمت، کوچه بی‌نام، من سالوادور نیستم نیز اکران خود را به تازگی آغاز کردند.