به گزارش پارس به نقل از فارس،حوزه هنرهای تجسمی در هفته‌ گذشته رویدادهای داخلی و خارجی را شاهد بود که می‌توان به اثر هنری خلاقانه از بمباران مدرسه بهبهان، هدیه ویژه به حاتمی‌کیا، هفته‌ای پرکار برای خانه طراحان انقلاب اسلامی، نگاهی تیزبینانه به جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد.

* اثر هنری خلاقانه از بمباران مدرسه بهبهان

«محمود آزادنیا» هنرمند نقاش و کاریکاتوریست مشهدی، در هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اثر هنری بمباران مدرسه بهبهان در سال 62 را طراحی کرده است.

وی در این اثر روی تعدادی از آجرها نما و چیدمانی از شهر بهبهان را طراحی کرده است و به نوعی خواسته اثری مینی‌مال از این شهر را ارائه بدهد. در مرکز این شهر مدرسه را نشان داده که بر اثر اصابت موشک رژیم بعث عراق تخریب شده است.

* هدیه ویژه به حاتمی‌کیا

در مراسم تجلیل از «ابراهیم حاتمی‌کیا» که از سوی خانواده شهدا برگزار شد، «حسن روح‌الامین» نقاش عاشورایی کشورمان، یکی از زیباترین آثارش با عنوان «سقا» را به حاتمی‌کیا تقدیم کرد. در این تابلو، حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) در نهر علقمه به تصویر کشیده شده است

* هفته‌ای پرکار برای خانه طراحان انقلاب اسلامی

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، خانه طراحان انقلاب اسلامی اقدام به تولید اثر هنری گرافیک متحرک، با عناوین «بهترین انتخاب ما»، «کدام نامزد»، «ما به چه کسی رأی می‌دهیم» کرد؛ ضمن اینکه در یکی از آثار به بخشی از شگردهای بی‌بی‌سی فارسی را درباره انتخابات پرداخت.

* نمایشگاهی از آثار معمار ترکیه‌ای

سمینار و نمایشگاه عکس و نقاشی از آثار «معمار سنان» از معماران مشهور ترکیه در عصر اسلامی 4 اسفند در نگارخانه موسسه فرهنگی اکو با همکاری مؤسسه فرهنگی یونس امره برگزار شد.

* پوسترهایی برای ایام فاطمیه 

به مناسبت آغاز ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) جمعی از گرافیست‌ها پوسترهای ویژه این ایام را طراحی کردند.

* اثری از استاد فرشچیان در صربستان

رونمایی از ترجمه «دیوان حافظ» به زبان صربی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد در سالن اصلی کتابخانه ملی صربستان برگزار شد.

انتشار تصاویر متعدد و متناوبی از آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان در لابه‌لای غزلیات، ترجمه اشعار به نظم سلیس و شرح مبسوط غزلیات و توضیح اشعار و ابیات دشوار به قلم محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان از مشخصه های دیوان نفیس حافظ به زبان صربی است.

* نگاهی تیزبینانه به جشنواره تجسمی فجر

در ادامه برپایی نمایشگاهی از آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر، گزارشی با این محتوا در خبرگزاری فارس منتشر شد.

به نظر می‌رسد در برپایی جشنواره تجسمی فجر سیاست‌ها مشخص نیست، عملاً تکلیف روشن نیست. چارچوب‌ها تعریف نشده‌اند. در انتخاب کارها، روش به کار گرفته شده بیش از حد آزاد است و این اتفاق جالبی در این حوزه از هنر نیست.

اگر نگاهی دغدغه‌مند به آثار این دوره از جشنواره فجر داشته باشیم، نگاه اسلامی و حتی نگاه بومی و ایرانی بسیار کمرنگ است. به نظر می‌رسد جشنواره فجر متناسب با عنوانش باید ارتباطی با مفاهیم ارزشی این نظام و انقلاب داشته باشد و دارای هویتی مشخص باشد.

در این دوره از جشنواره تجسمی فجر شاهد یک اتفاق کاملا پراکنده هستیم، بررسی این موضوع نیاز به بحث و تحلیل دارد که با ارائه طرح‌های این دوره به تدریج این مبحث را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

* صحبت‌های داور جشنواره تجسمی فجر

اصغر کفشچیان‌مقدم عضو هیأت علمی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از داوران هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به محورهای مختلف داوری این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره داوران به دنبال مفهوم آثار بودند و بین آثار سنتی و مدرن تفکیک قائل نشدیم. در واقع در این جشنواره امسال داوران و سیاست‌گذاران تلاش کردند تا اثری که می‌تواند قدرت بیان خود را در تعامل با مخاطب به چالش کشاند، ارائه شود.