به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج در نشست تخصصی «ظرفیت بسیج در ارتقاء فرهنگ قرآنی و تعامل با موسسات قرآنی» که بعدازظهر دیروز در اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور برگزار شد، اظهار داشت: فرقی بین موسسات قرآنی و پایگاه‌های بسیج وجود ندارد هر دو نقش مکمل یکدیگر را دارند و وظایف قرآنی یکدیگر را پوشش می‌دهند.

قربانی افزود: با توجه به فرموده امام راحل(ره) بسیج باید سه خصوصیت  را دارا باشد تا مقتدرانه به کار خود ادامه دهد، اول اینکه اصل آن ثابت باشد و این اصل در صورتی تحقق پیدا می‌کند که همواره به قرآن و اهل بیت(ع) متوسل و متمسک باشیم.
وی تصریح کرد: شرط دوم اینکه بسیج با اقتدار در تمام زمینه ها می‌تواند نفوذ کند و سومین خصوصیت بسیج این است که در تمام شرایط اعم از جنگ و صلح، آرامی و نا آرامی، تحریم و بعد از تحریم به فعالیت خود با اقتدار ادامه می‌دهد.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج خاطر نشان کرد: هم‌اکنون بسیج به جایی رسیده که به گفته سردار نقدی نزدیک به 21 میلیون بسیجی در کشور وجود دارد، این موضوع نشان می‌دهد که بسیج بزرگترین شبکه مردم نهاد کشور است و در این شرایط می‌تواند بزرگترین شبکه قرآنی کشور هم باشد.
وی گفت: امروز 300 هزار حلقه صالحین در قالب 40 هزار پایگاه در کشور وجود دارد که ظرفیتی بسیار گسترده در دل آن نهفته است و می‌توان از این استعداد در جهت ترویج امور قرآنی در کشور استفاده کرد.
قربانی ادامه داد:زمانی بحث ریشه کن کردن فلج اطفال در کشور برای وزارت بهداشت و دولت وقت غیر ممکن بود اما بسیج به صحنه وارد شد و این غیر ممکن را امکان پذیر کرد، امروز نیز در امر قرآنی همین موضوع وجود دارد.
رییس سازمان قرآن و عترت بسیج خاطر نشان کرد:شاخصه بسیج عجین بودن با قرآن است به طوری که حدود 24 سال از فعالیتهای قرآنی در بسیج می‌گذرد، با وجود اینکه نهاد های و سازمانهای مختلف در بحث قرآنی فالیت می‌کنند بسیج نیز باید در این امر جدی تر از قبل به این عرصه وارد شود و در جامعه جریان سازی قرآنی کند.
وی همچنین گریزی به موضوع منشور توسعه فرهنگ قرآنی و بودجه قرآنی کشور زد و گفت: متأسفانه در منشور توسعه فرهنگ قرآنی هیج جایگاهی برای ترویج قرآن در جامعه توسط بسیج درنظر گرفته نشده است و از بودجه قرآنی کشور نیز فقط پنج درصد آن محقق شده که جای بسی تاسف دارد و بسیج حاضر است در این امور با نصف این بودجه فعالیتهای قرآنی را جلو ببرد اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.
قربانی خاطرنشان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری اگر در جامعه به بحث های قرآنی بپردازیم بسیاری از مشکلات حل خواهند شد که این نگاه در جامعه وجود ندارد و در عمل هیچ حرکتی برای قرآن انجام نمی‌شود برای نمونه در برنامه ششم توسعه هیچ توجهی به قرآن نشده است.
قربانی در ادامه خبر خوشی برای موسسات قرآنی داشت و اظهار کرد: بسیج حاضر است به آن دسته از موسسات قرآنی که دارای ظرفیت کار هستند، کد پایگاه بسیج بدهد و آن موسسات از حقوق و مزایای پایگاه‌های بسیج استفاده کنند.
رییس سازمان قرآن و عترت بسیج در خصوص فعالیتهای قرآنی در سال 95 بیان کرد: بیشترین تمرکز ما در سال 95 به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص انس با قرآن است، از صحبتهای ایشان این موضوع استنباط می شود که انس با قرآن موجب ناکامی دشمنان است و در مقطع خردسالان طرح ایجاد چندهزار مهد کودک قرآنی وجود دارد.
وی یادآور شد: ایجاد مکتب‌خانه‌های قرآنی، خانه‌های قرآنی و تولیدات مختلف قرآنی از فعالیتهای سازمان بسیج در سال جدید است.
قربانی در پایان گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانایی گرداندن صندوق حمایت از بیمه فعالان قرآنی را ندارد بسیج حاضر است این مسئولیت را برعهده بگیرد.