به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانقاسم صرافان شاعر،؛ در خصوص جداسازی بخش شعر از داستان جایزه کتاب گفت: این مسئله پیش از این هم اتفاق افتاده است. در دوره گذشته ارزیابی شعر فجر توسط کتاب‌ها انجام شد، نه براساس شعرها و این اتفاق دوباره امسال افتاده است و در سال گذشته هم این دو با هم نبودند، البته جشنواره‌هایی از قبیل «قلم زرین» تا به امروز جایگاه جداگانه خود را داشته‌اند.

 
صرافان در ادامه افزود: در این جشنواره کتاب‌هایی که برای اولین بار با موضوع مشخص به چاپ رسیده‌اند، ملاک قرار می‌گیرند و این که آیا این کار مثبت است یا منفی باید مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار بگیرند.
 
وی ادامه داد: اگر در جشنواره شعر فجر شعر ادا نمی‌شود، شاید دلیل آن ارسال آثار تکراری است و کتاب‌های مستند‌تر و مشهورتر ملاک بهتری برای ارزیابی فعالیت ادبی شاعران می‌شوند. اما جنبه منفی این مسئله اشاره به سمت کسانی است که فقط در همان سال کتاب داشته‌اند و فقط همان‌ها از این قاعده برخوردار می‌شوند. به عنوان مثال یکسری از دوستان که در سال گذشته کتابشان منتشر شده، با توجه به شرایط جشنواره آثارشان از دور ارزیابی کتاب حذف می‌شود.
 
قاسم صرافان در پایان گفت: به هر حال این مسئله‌ای نیست که در موردش به سادگی بحث کرد و نیاز به اطلاعات بیشتری دارد و بخش عمده این برنامه به برگزارکنندگان آن بستگی دارد.