به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مهدی شفیعی که دوشنبه 7 دی‌ماه در مجموعه تئاترشهر سخن می‌گفت، ادامه داد: برگزاری تمام رویدادهای تئاتری از ابتدای انقلاب تا به حال با هدف حفظ حیات تئاتر بوده است.

وی ادامه داد: اگر جشنواره‌های موضوعی و استانی برگزار می‌شود به این دلیل است که برای مخاطب تولید شود و چراغ نمایش در سراسر کشور روشن بماند. اما در سال‌های اخیر اصل مسئله کمرنگ شده و به سمت جشنواره‌زدگی رفته و بعضی جاها تئاتر، فرهنگ و جغرافیای خود را کمتر دیده است. اگر تئاتر بخواهد به جایگاه اصلی خود نزدیک شود، باید نگاهی دقیق به پیرامون خود داشته باشد و با هدف اثرگذاری فرهنگی اجرا شود، آن زمان می‌توان گفت ما تئاتر، هنرمند تئاتر و مخاطب تئاتر داریم.

شفیعی درباره آثار حاضر در بخش استانی سی‌وچهارمین دور جشنواره تئاتر فجر نیز با بیان اینکه استان‌هایی در این دوره حضور دارند که تئاتر در آن‌ها حیات مداومی دارد، گفت: جای خوشحالی است که بیش از 50 درصد آثار انتخاب شده در این دوره متعلق به هنرمندان شهرستانی است، هر چند 50 درصد دیگر هم اغلب هنرمندان شهرستانی‌ هستند که در تهران فعالیت می‌کنند.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی تأکید کرد: مبنای انتخاب آثار سراسر کشور در این دوره تنها کیفیت بوده و هرگز کسی سهمیه خاصی برای جایی در نظر نگرفته است.

در ادامه این نشست محمدمهدی احمدی (مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در سخنانی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره اصالت به ظرفیت‌های نمایشی استان‌ها داده شده است، اظهار کرد:‌ این اتفاق کاملا متناسب با سیاست‌های حاکم بر وزارت ارشاد است. همچنان که آقای جنتی هم در جلسه‌ای از اینکه هنرمندان استانی به جرم استانی بودن از حضور در صحنه‌های بین‌المللی محروم‌ هستند، ابراز ناراحتی می‌کرد.

احمدی افزود: بر همین مبنا برای اولین‌بار وزارت فرهنگ دستور داد تا اعزام گروه‌های هنری به عهده امور استان‌ها باشد و این نهاد هم موظف است که هنرمندان استان‌ها را به خارج از کشور اعزام کند.

وی با بیان اینکه این امر به تقاضای کشورهای میزبان بستگی دارد، گفت: در حال حاضر برای نوروز، 12 کشور تقاضای اعزام گروه‌های هنری داشتند و هنرمندان توانمند استان‌ها به این ترتیب به عرصه ملی و بین‌المللی ورود کردند.

احمدی در پایان ضمن تأکید بر اینکه در استان‌ها هم باید مردم با نمایش آشنا شوند و اوقات خود را با نمایش پر کنند، گفت: صحنه تئاتر خود یک منبر است و این منبر از سایر منبرها اثرگذاری بیشتری دارد، چرا که زبان هنر تأثیرش از خطابه بیشتر است. حتما مدیران کل ارشاد استان‌ها نیز این موضوع را برای مدیران سیاسی استان‌ها توجیه خواهند کرد که یکی از عوامل تأثیرگذار برای مشارکت مردم زبان هنر است که می‌تواند آن‌ها را در صحنه نگه دارد.

در ادامه این نشست دبیران استان‌های میزبان تئاتر فجر استانی که توسط مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها انتخاب و با حکم دبیر جشنواره تئاتر فجر منصوب شده‌اند، حکم خود را از مدیرکل اداره هنرهای نمایشی دریافت کردند.

بر همین مبنا رامین راستی (آذربایجان شرقی)، ابراهیم شریفی (البرز)، جهانشیر یاراحمدی (بوشهر)، سیدرضا حسینی (خراسان رضوی)، امیر صادقی (فارس) و علی‌اصغر فضیلت (گلستان) و محمود دهقانی هراتی (یزد) به عنوان دبیران جشنواره تئاتر فجر استانی منصوب شدند.

در پایان این نشست نیز نسخه آزمایشی "درگاه تئاتر ایران" رونمایی شد.

از جمله امکانات این درگاه اینترنتی پوشش مستقیم اخبار و اطلاع‌رسانی توسط مسئولان تئاتر استان، تجمیع اطلاعات و اخبار تئاتر تمامی کشور به طور جامع، امکان فروش بلیت تئاتر هر استان به طور اختصاصی است.

به گفته مسئولان جشنواره تئاتر فجر؛ در حال حاضر درگاه 22 استان قابل دسترسی است و باقی استان‌ها نیز به زودی آماده خواهند شد و درگاه تئاتر ایران با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده به صورت یک سایت خبری فعالیت خواهد کرد و به خبرگزاری رسمی تئاتر ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جشنواره تئاتر فجر استانی به عنوان بخشی از جشنواره بین‌المللی تئاترفجر از 15 دی‌ماه آغاز به کار خواهد کرد و تا اول بهمن‌ماه –یک روز پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر در تهران- به کار خود ادامه خواهد داد.