به گزارش پارس به نقل از مهر، کتاب «معرفت شناسی» اثر رابرت ام. مارتین به تازگی با ترجمه نسترن ظهیری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است.

در فلسفه برای مطالعه دانش، نام رسمی معرفت شناسی به کار برده می‌شود. واژه «معرفت شناسانه» به معنای وابسته به مطالعه دانش است. در حالی که «معرفتی» به معنای وابسته به دانش است. این واژه‌ها اصطلاحاتی پر کاربرد در فلسفه هستند که در کتاب مورد نظر هم به کار رفته‌اند.

آن گونه که نویسنده در مقدمه کتاب می آورد، این اثر سعی دارد خواننده را برای ارزیابی تمام شرایط تشویق کند تا خودش برای قضاوت درباره صحت و سقم پاسخ سوالات مختلف، آستین بالا بزند چون یکی از خصوصیات منحصر به فرد فسلفه، شک کردن در موضوعی است که با آن روبرو می‌شویم. همین مساله است که باعث تمایز فلسفه با دیگر حوزه‌هایی می‌شود که با واقعیت‌ها و روش‌های ابتدایی که همه بر سر آن ها توافق کرده اند شروع می شوند و انتظار می رود همه بدون هیچ پرسشی آن اصول را بپذیرند. تمام شرایطی که در این کتاب توضیح داده شده، با نظرهای موافق و مخالف همراه است.

این کتاب ۹ فصل اصلی دارد که عنوانشان به ترتیب عبارت است از: «تعریف «دانش»»، «قدرت باور و دلیل»، «توجیه و مسائل گتیه»، «درون گرایی، برون‌گرایی و توجیه»، «شالوده باوری و انسجام گرایی»، «دانش ماتقدم، تحلیلی بودن و ضرورت»، «دانش مبتنی بر تجربه حسی»، «شک گرایی» و «رویکردهای جدید به معرفت شناسی».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

افلاطون بر این عقیده بود که دانش ماتقدم ذاتی، یعنی فطری، است. البته نه بدان معنا که در بدو تولد شروع به باور کردن چیزهایی می‌کنیم که باور کرده‌ایم. (البته برخی افراد هرگز به حقایق هندسه فکر نمی‌کنند که در نظر افلاطون حقیقتی ذاتی است.) منظور افلاطون این بوده است که این نوع دانش در درون ما در حالت کمون خفته است، و فقط نیازمند انگیزه ای مناسب است تا آن را فعال کند. به محض این که به طریقی شروع به تفکر در مورد آن می کنیم، پاسخ های درست به ذهنمان خطور می کند، بدون آن که موضوعات را قبلا آموخته، یا از طریق حواسمان شواهد آن ها را تجربه کرده باشیم.

برخی فلاسفه این باورها را خود _ آشکار می نامند. این بدان معنا نیست که این باورها گواهی برخورد هستند _ در این صورت تسلسلی باطل شکل می گیرد _ یا به وضوح آشکارند. بلکه بدان معناست که این باورها (تا حدودی) به همراه توجیه خود به ذهن خطور می کنند _ برای توجیه آن ها به چیز دیگری نیاز نیست. اما نگار هنوز هم رمز و رازی در پس این پرده نهفته است.

طرز تفکر سنتی دیگر در مورد این باورها این است که از طریق نیروی مکاشفه منطقی به این باورها می رسیم. اما این طرز تفکر هم چاره ساز نیست. به نظر می رسد این روش روشی تجملی برای بیان این حرف است که فقط از طریق تفکر و بدون نیاز به تجربه حسی به آن باورها دست پیدا می کنیم...

این کتاب با ۲۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار ریال منتشر شده است.