به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نشست نمایش «بوقلمون» امروز 29 آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور خیرالله تقیانی پور کارگردان این نمایش، سیروس همتی، مه‌لقا باقری و محمد صادق ملک برگزار شد.

محمدصادق ملک در این ابتدای نشست گفت: شرایط فعلی تئاتر به اندازه‌ای نگران کننده است که پیشنهادی به ذهن من نمی‌رسد. مجموعه حمایت‌ها برداشته شده و زمان اجراها کاملا شناور است؛ حتی وقتی اثری با کیفیت تولید می‌شود، نمی‌دانیم می‌توانیم آن را اجرا کنیم یا نه کسی از آن حمایت می‌کند؟!

وی ادامه داد: امیدوارم مخاطبان بدانند تئاتر و نمایش ما به شدت محتاج حمایت تماشاچی است مساله به ضرورت رسیده است و اگر مخاطب حمایت نکند، گروه‌های تئاتری از هیچ حمایتی برخوردار نیستند؛ تهیه‌کنندگی در تئاتر نیز به گروه‌های معدودی محدود شده است.

ایفاگر نقش «بوقلمون» تاکید کرد: امیدوارم به هر روش ممکن بتوانیم مخاطبان تئاتر را خبر کرده به آنها بگوییم امروز تئاتر تنها یک حامی و ناجی دارد که تماشاچی است و اگر او نیاید و تئاتر نبیند هیچ حمایتی از سوی هیچ مرکزی نیست.

تقیانی‌پور نیز در این نشست با اشاره به موفقیت‌های نمایش «بوقلمون» در بخش چشم‌انداز تئاتر سی و سومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر (سال گذشته)گفت: ابتدا تصور می‌کردیم به دلیل این موفقیت‌ها بتوانیم نمایش را در سال 94 در سالن چهارسو اجرا کنیم. اما مسئولان اعلام کردند این سالن امسال به تعمیرات نیاز دارد.

وی ادامه داد: بعد از آن شورای نمایش سال گذشته اعلام کرد که 6 نمایش از 6 کارگردان بزرگ در سالن چهارسوی تئاتر شهر اجرا می‌شود و در فروردین ماه مطلع شدیم سالن چهارسو تا پایان امسال پُر است و نمایش «بوقلمون» در جدول نمایش‌ها نیست.

تقیانی‌پور تاکید کرد: در نهایت متوجه شدیم حمید امجد از اجرا در زمان خود انصراف داده است و در نتیجه ما از امروز یعنی 29 آذر تا 29 دی ماه نمایش بوقلمون را در سالن چهارسو برای مخاطبان اجرا می‌کنیم.

در ادامه سیروس همتی بازیگر نقش «مرشد» در این نمایش نیز گفت: کار کردن با تقیانی‌پور و گروه نقاب همواره برای من افتخارآفرین بوده است؛ زیرا باعث بازآفرینی بهترین تمرین‌های بیان و بدن، یادآوری آیین‌ها و سنت‌های ایرانی و خوانش قوی متن‌ها است. پشت پرده نمایش نیز به اندازه صحنه تئاتر برای من لذت بخش است و همواره همین گونه بوده است

مه لقا باقری نیز که نقش کولی پری را در نمایش ایفا می‌کند، دلیل پذیرش این نقش را فضای ایرانی داستان به طور کلی دانست و گفت: این فضا جزء جذاب ماجراست و خود نقش نیز از جذابیت‌های دراماتیکی برخوردار بود.

تقیانی‌پور در این‌باره که چرا سالن چهارسو را برای اجرای این نمایش انتخاب کرده است با توجه به اینکه این نمایش از جمله نمایش‌های آیینی و سنتی است و سالن سنگلچ مناسب‌تر به نظر می‌رسد نیز گفت: من بر اساس ظرفیت‌های سالن چهارسو از ابتدا میزانسن‌ها را طراحی کرده‌ام، مثلا بالکن و عمق سالن چهارسو در اجرا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: صحنه ما سه سویه است و سالن چهارسو برای این نمایش بهترین فضا را فراهم می‌کند. ضمن اینکه بوقلمون یک نمایش ایرانی است که به آن نگاه مدرن شده است.

نمایش «بوقلمون» در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر موفق به کسب 4 تندیس جشنواره و 2 تقدیر در بخش های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن، موسیقی بازیگری مرد و طراحی لباس شد.

در این نمایش به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی جواد نوری؛ سیروس همتی، مه لقا باقری، محمد صادق ملک، جواد پور زند، وحید نفر، سامان دارابی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، ابوالفضل حاجی علیخانی، محمد شکری، مهدی پناهی، میلاد ابراهیمی و محسن سلیمانی بازی می‌کنند.