به گزارش پارس به نقل از مهر، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پوشاک و پوشش ایرانی اسلامی دانشگاه آزاداسلامی تهران جنوب با حضور طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حمید قبادی  رئیس بنیاد ملی مد و لباس کشور و احمد شمس رییس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، عصر دیروز ۲۵ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد.

حجت الاسلام طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اسلام و تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شناسنامه و هویت ملی هر ملت با مولفه های موجود در جامعه تعریف می شود. در تعریف فرهنگ شاخصه هایی مانند زبان، رفتار، آداب و رسوم و نوع لباس و پوشش در نظر گرفته می شود. بنابراین در طراحی فرهنگ یک کشور باید به طراحی لباس توجه شود. لباس را به نوعی می توانیم پرچم فرهنگ ملی هر ملت بدانیم.

طه هاشمی افزود: همه کسانی که در تاریخ تمدن ایران تحقیق و پژوهش می کنند باید به تعالی این مولفه مهم در ادوار مختلف اهتمام داشته باشند.

او در ادامه گفت: در ادوار مختلف که تاریخ کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته است، کاملا می شود به این نمادها استناد کرد. از دوره شکل گیری تمدن در این سرزمین و پس از مادها تا بعد از حضور اسلام، لباس نقش بسیار موثری در ادوار مختلف تاریخ داشته و یکی از نمادهای موثر بوده است.

او در ادامه سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا اشاره کرد و گفت: وقتی تکنولوژی به جامعه انسانی سرایت می کند انسان در معرض اتفاقات جدید قرار می گیرد. حتی نمی توانیم ۱۰ سال پیش را با این دوره مقایسه کنیم. این پیشرفت سریع تکنولوژی در همه عرصه ها اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: وقتی بشر به مراحل جدید قدم می گذارد نیازهای جدیدی برای او پیدا می شود. بدون شک اگر نیازهای او برآورده نشود، او را نمی توان متوقف کرد و به هر نحوی نیازهای خود را برطرف می‌کند و مرزهای جغرافیایی هم در این راه تاثیرگذار نخواهند بود.

هاشمی با تاکید براینکه برنامه‌ریزی‌ها باید بر پایه نیازهای جامعه باشد، افزود: پوشش به عنوان یکی از محورهای اصلی هویت ملی باید حفظ شود، به دانشکده های هنر و معماری سراسر کشور پیشنهاد می‌کنم موضوع پایان‌نامه‌ها به این مسائل نیز اختصاص داده شود.

او اضافه کرد: دانشگاه‌ها، مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان باید کاری کنند که در کنار رفع نیاز جامعه، هویت ملی نیز حفظ و هنر به شکل صحیح و بومی ارائه شود.

هاشمی با اشاره به اینکه با سیاست‌های غلط و غیر ملی در دولت‌ گذشته به دانشگاه آزاد نگاه شده، افزود: با وجود خدمات زیاد دانشگاه آزاد اسلامی، در دولت قبلی می‌خواستند با نگاه سیاسی و تاسیس دانشگاه‌های بی کیفیت و ایجاد رقیب، این دانشگاه را به زانو درآورند.

معاون دانشجویی به برنامه‌های جدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و عنوان کرد: با سیاست‌های دکتر حمید میرزاده توسعه کمی در دانشگاه آزاد اسلامی متوقف شد و توسعه کیفی مد نظر قرار گرفت و دانشگاه آزاد به عنوان پرچم‌دار توسعه تحصیلات تکمیلی به فعالیتش ادامه می‌دهد.

او در پایان با اشاره به نمایشگاه آثار هنری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به زودی بازار هنر تهران توسط دانشگاه آزاد اسلامی برپا می‌شود تا دانشجویان بتوانند آثار خود را در این بازار به فروش برسانند، قطعا قسمتی از این بازار به لباس و طراحی پوشش‌های مناسبی که توسط دانشجویان انجام می پذیرد، اختصاص داده می‌شود.

پس از آن حمید قبادی دانا رئیس بنیاد ملی مد و لباس کشور گفت: امروز یکی از نمونه های موفق در زمینه مد فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی است که جای تبریک دارد.

او ادامه داد: جشنواره ها، محلی برای عرضه دستاوردهاست و دانشکده هنر و معماری در این زمینه یک دانشکده جریان ساز است.

 قبادی درباره تغییر نگرش دانشگاه ها در زمینه مد و لباس گفت: ۱۴ کمیته تخصصی پیش بینی شده که مشغول بازبینی سر فصل های دانشگاهی هستند که تا قبل از سال تحصیلی جدید بازنگری اساسی در دانشگاه ها در تحول مد و لباس شکل گیرد.

او ادامه داد: در کشور مافاصله قابل توجهی بین طراحان و نیاز های جامعه وجود دارد که در این مورد دانشگاه های دنیا بر ای رفع آن اقدامات فراوانی انجام داده‌اند.

نخستین جشنواره پوشاک و پوشش ایرانی اسلامی ۲۵ آذر پس از یکسال به کار خود پایان داد.