به گزارش پارس به نقل از مهر، کارگاه طنز با حضور اسماعیل امینی، استاد دانشگاه و طنزنویس با سابقه کشورمان در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار خواهد شد.

این کارگاه روزهای سه‌شنبه، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در تالار اجتماعاتِ جلال آل‌احمد واقع در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار خواهد شد.

 اسماعیل امینی در گفتگوئی در این خصوص اظهار داشت: کارگاه طنز، محفل علمی و تجربی طنزنویسان است.

وی با اشاره به بیت «باغ خندان ز گل خندان است/ خنده آیین هنرمندان است» تاکید کرد: طنز نویسی شاخه‌ای از نویسندگی است که از یک سو با ادبیات پیوند دارد، آن گاه که شعر و داستان و متون نمایشی طنز خلق می‌شود و یا در شعر و داستان و نمایش از قابلیت‌های طنز استفاده می‌شود. از سوی دیگر طنزنویسی شاخه‌ای است از نویسندگی مطبوعاتی که علاوه بر نشریات تخصصی طنز، در نشریات عمومی نیز، بسیارمتداول و پُر مخاطب است.

امینی تاکید کرد: سالیانی است که طنزنویسی گسترش یافته است و برخی از نویسندگان جوان، به شکلی جدی و حرفه‌ای به طنزنویسی روی آورده‌اند. به همین دلیل، تولید نوشته‌های طنز در قالب‌های مختلف (شعر، نثر، داستان، مقاله، یادداشت، ترانه و...) بسیار است اما به همان نسبت، مباحث علمی و نظری و نقد و بررسی آثار طنز، چندان رایج نیست.

مدرس کارگاه طنز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی تصریح کرد: تشکیل جلساتی برای طرح مباحث نظری طنز و تبادل تجربه‌های طنزنویسان و نقد وبررسی آثار طنز، ضرورتی است که حاصل آن در ارتقاء سطح کیفی نوشته‌های طنز، نمایان خواهد شد.

وی کارگاه طنز را جلسه‌ای برای آشنایی با مباحث علمی طنز دانست و افزود: معرفی کتاب‌های مرجع و تازه‌های نشر  و طرح بحث دربارۀ روش‌های طنزنویسی و نیز تحلیل و بررسی آثار طنز از جمله سرفصل‌هایی است که در این دوره به آن‌ها توجه خواهیم کرد.

شاعر مجموعه طنز دکتربازی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از جلسه نیز به ارائۀ آثار حاضران و تبادل نظر دربارۀ آن‌ها، اختصاص خواهد یافت.

در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، کارگاه‌های دیگری با محوریت مکاتب ادبی، با حضور احسان عباسلو در روزهای یکشنبه و همچنین کارگاه شعرخوانی استاد محمدعلی بهمنی در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود.

نخستین جلسه از کارگاه طنز اسماعیل امینی، روز سه شنبه، ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.  بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در خیابان کریمخانِ زند، خیابانِ سنایی، کوچه اعرابی ۵، پلاک ۶ واقع شده است.