به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نشست تخصصی «سیر مطالعاتی دین و رسانه در حوزه ترجمه» در اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام والسلمین دکتر نهاوندی مدیرکل پژوهش های اسلامی رسانه، مدیران و پژوهشگران این اداره کل حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نهاوندی بر اهمیت حوزۀ مطالعاتی دین و رسانه و لزوم نظریه‌پردازی در این عرصه متناسب با آموزه‌های اسلامی تأکید کرد.

وی گفت: برای تقویت، توسعه و تثبیت جریان تولید علم دینی، پژوهش‌های بنیادین اداره کل در حوزه دین و رسانه، دو اقدام برای سال ۹۵ برنامه ریزی شده است:

۱- اولین همایش بین المللی دین و رسانه با مشارکت مراکز بین‌المللی

۲- تولید دانشنامه دین و رسانه

او یادآور شد که در این حوزه نیازمند تولید منابع اصیل و مستند هستیم که این نشست‌ها در غنی سازی تولید محتوای مورد نیاز کمک می نماید

وی به حصول توافقات اولیه با برخی از نهادهای علمی پژوهشی کشور برای برگزاری نخستین همایش بین‌المللی دین و رسانه در سال 1395 اشاره کرد و از تنظیم طرح اولیه تدوین دانش‌نامۀ دین و رسانه خبر داد.

در ادامه این جلسه مدیر دفتر پژوهش های بنیادی ضمن تشکر از حضور مدیران و پژوهشگران افزود: نشست امروز با رویکرد بررسی سیر مطالعاتی دین و رسانه در حوزه ترجمه برگزار خواهد شد و تاکنون اداره کل پژوهش‏‌های اسلامی صدا و سیما بیش از پنج عنوان اثر برگزیده را با هدف آشنایی با ادبیات دین و رسانه در سایر نقاط دنیا ترجمه کرده است.

در ادامه این جلسه امیر یزدیان از پژوهشگران و مترجم کتاب‌های حوزه دین و رسانه اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما به ارائه روند تاریخی مطالعات انجام شده در حوزۀ دین و رسانه پرداخت و تحلیلی از سیر مطالعاتی در این زمینه ارائه کرد.

وی افزود: یافته‌های این پژوهش نشان می‏‌دهد، تا پیش از دهۀ 1980 میلادی در حوزۀ مطالعات رسانه توجه اندکی به موضوع دین و نقش آن شده بود. پس از آن و با محوریت رویکرد مطالعات فرهنگی، دین به عنوان یکی از عناصر معناساز مورد توجه اندیشمندانی چون جیمز کری، استوارت هوور و خسوس مارتین باربرو قرار گرفت. از دهۀ 1990 میلادی به بعد، توجه دین در مطالعات ارتباطی به دغدغۀ مهم اندیشمندان غربی تبدیل شده و کتاب‌ها، مقالات، مجلات و وب‌سایت‌های متعددی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.

یزدیان پژوهشگر گروه فرهنگ و هنر دینی اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما در ادامه به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این اداره کل پیرامون حوزۀ مطالعاتی دین و رسانه پرداخت و گفت: در این میان می‌توان به برگزاری دو دوره همایش ملی دین و رسانه، انتشار فصل‌نامۀ تخصصی «دین و رسانه»، ترجمۀ کتاب‌های «دین در عصر رسانه»، «برگزیدۀ دانش‌نامۀ دین، ارتباطات و رسانه»، «کلید واژگانی در باب دین، رسانه و فرهنگ» و «دین و رسانه؛ مفاهیم بنیادین یک رشتۀ مطالعاتی نوظهور» اشاره کرد و با در نظر گرفتن این فعالیت‌ها آثار این اداره کل را جزو نهادهای مرجع و پیشرو در عرصۀ دین و رسانه معرفی کرد.

ترجمۀ کتاب «رویارویی دین با رسانه‌های نوین» اثر هیدی کمبل از سوی این اداره کل و توسط امیر یزدیان در دست انجام است.