به گزارش پارس به نقل از جام، مجموعه چهارجلدی قرآن، مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای اولین بار با ویژگی‌های ممتاز توسط انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

چاپ متون دینی مخصوصاً مفاتیح الجنان در قطع پالتویی همواره مورد تقاضای عموم مردم از انتشارات مرکز بوده که بر این اساس، طراحی این کتب در قطع پالتویی صورت گرفته است. همچنین قرآن این بسته چهارجلدی قبلاً در شمارگان بالغ بر یک میلیون جلد چاپ و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته بود.

فونت این مجموعه چهار جلدی براساس خط نیریزی است زیرا این خط به علت رشادت خط، برای قطع پالتویی مناسب‌تر از سایر فونت‌ها است. ضمناً در قطع پالتویی با توجه به ارتفاع قطع، استفاده از این فونت چشم نوازتر از سایر فونت‌ها است.  

 

8

 

یکی از بهترین چاپخانه‌های چاپ رول ایران متصدی چاپ این کار بوده و صحافی این نوع کارها نیز با گرماژ پایین، بسیار مشکل است و هنوز در ایران با سختی انجام می‌شود. با این حال این کار به خوبی صحافی شده و به دلیل قرارگیری مجموعه در جلد چرمی، استفاده از جلد نرم برای آن مناسب نبوده و لذا از فوم ِطرح چرم که هم مقاومت بالایی دارد و هم قابلیت درج طلا و داغی در آن وجود دارد استفاده شده است. ضمناً در این بسته به جای جلد نرم از جلد سخت استفاده شده است.

با توجه به حجم و تراکم کلمات در هر صفحه، لازم بود تا ترجمه به صورت زیرنویس، با رنگی متمایز چاپ شود که هم خوانایی آن بالا رود و هم رنگ سبز تناسبی با رنگ کرم زمینه داشته باشد.

این مجموعه پس از انجام دو سال تحقیقات در رابطه با علائم ویرایشی انجام شده که این عمل ثأثیر بسزایی در القای معنای صحیح عبارات ادعیه، زیارات و دیگر موضوعات دارد. همچنین در مورد اختلاف نسخه‌ها درباره‌ نگارش و خواندن کلمات خاص تحقیقات وسیعی از منابع دست اول شده و شیوه‌نامه‌ای در این مورد تنظیم و سپس اعمال شده است.

ذکر این نکته ضرورت دارد که تاکنون مصاحف با کاغذهای بایبل در خارج از کشور چاپ می‌شد و مرکز با شناسایی چاپخانه‌ها و صحافی‌های معتبر کشور، گامی مؤثر در جهت تقویت این صنعت در کشور برداشته و این آمادگی را در بخش خصوصی ایجاد کرده که حاضر به سرمایه‌گذاری جهت وارد کردن تکنولوژی و دستگاه‌های مورد نیاز باشند.

علاقه‌مندان به این مجموعه اعم از انتشاراتی‌ها، فروشگاه‌های کتاب و افراد، جهت تهیه این مجموعه می‌توانند با فروشگاه مرکز به شماره‌ 88496139 تماس حاصل کنند.