به گزارش پارس به نقل از فرهنگ نیوز، سیاست های کلی اولین نمایشگاه لباس عاشورایی در کارگروه کشوری مد و لباس اتحادیه پوشاک کشور بررسی شد. در این جلسه که با حضور آرش رییس دانایی، دبیر جشنواره لباس عاشورایی، حمیدرضا یوسفی فر، دبیر کارگروه کشوری مد ولباس اتحادیه پوشاک، محمدرضا اشکذری عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک، حمیدرضا نیک طبع، دبیر شورای راهبردی صنعت کارگروه مد و لباس و تنی چند از صاحبان نساجی های بزرگ کشور و نمایندگان بنیاد ملی مد و لباس و کارگروه مدولباس اتحادیه پوشاک تشکیل شد، جزییات برگزاری اولین نمایشگاه لباس عاشورایی بررسی شد. 
دبیر جشنواره لباس عاشورایی با اشاره به این واقعیت که حداقل 80 درصد از مردم ایران در ماه های محرم و صفر درگیر مراسم عزاداری سیدالشهدا می شوند گفت: این ایام فرصت خوبی است تا با هوشمندی و برنامه ریزی و همچنین همدلی و همراهی طراحان، تولید کنندگان پوشاک و کارخانجات نساجی کشور، حرکت روبه جلویی در ارائه لباس های تولید ملی با کیفیت، متناسب با ارزش های اسلامی ایرانی داشته باشیم.  
وی ادامه داد: اگر طراحان و تولید کنندگان بتوانند این جریان سازی فرهنگی را به تمام سال تسری دهند می توانیم جهشی در فرهنگ سازی، ارتقاء تولید ملی و خودکفایی اقتصاد ملی داشته باشیم. 
رییس دانایی با تاکید براینکه تمامی طرح ها ارائه شده در نمایشگاه بایستی با تکیه بر فرهنگ اسلامی و براساس هویت و اصالت فرهنگ عاشورایی طراحی شوند افزود: این جشنواره شامل سه بخش مسابقه، نمایشگاه و جنبی است و محورهای اصلی بخش مسابقه شامل طراحی لباس عزاداری اقوام استان ها در ماه محرم و صفر، طراحی لباس های آئینی در مراسم عزاداری در تکایا و هیئت ها و استفاده در ایام محرم و طراحی لباس مراسم تعزیه خوانی واقعه روز عاشوراست. 
 
پایه گذاری فرهنگ نذر لباس در کشور 
حمیدرضا یوسفی فر، دبیر کارگروه کشوری مد ولباس اتحادیه پوشاک نیز هدف از برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی را استفاده از قابلیت های طراحی و دوخت و تولید در عرصه لباس های عاشورایی، هرچه بهتر برگزار کردن شعائر مذهبی و عاشورایی و تأثیر آن در شئونات مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی، بیان کرد و افزود: بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم و شیوه های انتقال فرهنگ عاشورا، ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان،چهره های ماندگار و فعالان این عرصه، احیای فرهنگ غنی اسلامی و ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده ها و طرح های لباس مذهبی، عزاداری و عاشورایی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است. 
یوسفی فر با اشاره به اینکه جشنواره لباس عاشورایی با همکاری بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و کارگروه کشوری مد ولباس اتحادیه پوشاک در پایان ماه صفر برگزار می شود از طراحان و تولید کنندگان پوشاک دعوت کرد تا حداقل با ارائه یک اثر، در این نمایشگاه شرکت کنند.  
وی با تاکید بر این نکته که اگر بتوانیم برای ماه محرم و صفر الگوهای مناسب مد و لباس عاشورایی ارائه دهیم، خواهیم توانست برای 11 ماه دیگر سال نیز الگوهایی متناسب با سلیقه امروز مردم و باورهای ملی مذهبی ارائه دهیم. متاسفانه امروز کار به جایی رسیده که فرمانده نیروی انتظامی برای مبارزه با بدحجابی در جامعه، پیشنهاد جریمه خودروهایی را می دهد که سرنشینانش بدحجاب یا بی حجاب اند، درحالیکه با یک همدلی و برنامه ریزی هوشمندانه توسط طراحان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک، بخشی از معضلات بدحجابی در جامعه کم خواهد شد. 
دبیر کارگروه کشوری مد ولباس اتحادیه پوشاک همچنین خبر از اجرایی شدن طرحی با عنوان "نذر لباس" در محرم سال آینده داد و گفت: بایستی همانگونه که فرهنگ نذر غذا در ایام عزاداری در کشور مرسوم شده است، بتوانیم فرهنگ نذر لباس برای نیازمندان را نهادینه کنیم.