به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد رضا مجیدی رئیس مرکز اسناد، موزه و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو با بیان این مطلب در اختتامیه دومین همایش ملی باستان شناسی ایران اظهار داشت: آنچه که اهمیت دارد این است که بدانیم ایران دارای یک سابقه تاریخی و فرهنگی درخشان است و خوشبختانه یافته‌های باستان نشاسی در این حوزه کمک فراوانی کرده است.

وی افزود: بسیار خوشحال هستم که در خشکسالی علمی در جهان امروز مهمان این همایش بزرگ و علمی در مشهد هستم. خراسان در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید خراسان، خراسان بماند و این مجموعه عظیم فرهنگی وتاریخی باید حفظ شود.

مجیدی افزود: ایران از یک سابقه درخشان علمی، فرهنگی و تاریخی برخوردار است و در حال حاضر وقتی رئیس جمهور کشورمان موضوع جهانی بودن خشونت را در سازمان ملل مطرح می‌کند نشان دهنده جایگاه فرهنگی و تاریخی ایران است و در این خصوص اگر جایی حرفی برای گفتن داشته باشد همین مجامع علمی و فرهنگی است.

سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یادآورشد: خوشبختانه ۱۰ اثر از ایران به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

مجیدی افزود: در حال حاضر نیز در حوزه میراث فرهنگی ملموس آثار بسیار خوبی به ثبت جهانی رسیده و اخیراً پرونده کویر لوت نیز در دست تهیه است و با توجه به بازدید ارزیابان یونسکو از کویر لوت در ایران این کویر نیز به زودی ثبت جهانی می‌شود.

وی همچنین به ارزش کاوش و نقش و اهمیت کاوش‌های باستان شناسی در یک محوطه تاریخی اشاره کرد و افزود: زمانی که شهر سوخته سیستان ثبت جهانی شد استمرار کاوش‌های یکی از ابزارها و دلایل ثبت جهانی این اثر بود.

رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود افزود: خوشبختانه ایران به تازگی به عضویت کنواسیون باستان شناسی زری آب درآمده که بر همین اساس مسئولان و برنامه ریزان باید زمینه‌های باستان شناسی زیر آب در کشور را فراهم کنند.

مجیدی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ میلادی خاطرنشان کرد: این یک فرصت بسیار مناسب برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مشهد و خراسان به نمایندگی از ایران به جهانیان است.

در پایان این همایش از تعدادی از باستان شناسان برجسته و پیشکسوت تجلیل و قطعنامه پایانی دومین همایش ملی باستان شناسی ایران توسط حسن هاشمی دبیر علمی این همایش قرائت شد.