به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری ایسنا، طبق نظرسنجی‌ای که توسط رادیو «بی‌بی‌سی» و «جاز اف‌ام» انجام شد، ‌مایلز دیویس - نوازنده ترومپت - لقب بزرگترین هنرمند تاریخ موسیقی جاز را به خود اختصاص داد.

نام دیویس در این فهرست 10 عنوانی، بالاتر از موسیقی‌دانان مطرحی مانند «لوییس آرمسترانگ» و «دوک الینگتون» قرار گرفته است.

این هنرمند آمریکایی صاحب پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آلبوم‌های جاز است. «پادشاه آبی» که در سال 1959 روانه بازار شد، یکی از به‌یادماندنی‌ترین کارهای دیویس است.

لوییس آرمسترانگ، نوازنده ترومپت و خواننده آمریکایی در رده دوم قرار گرفته و پس از او، دوک الینگتون استاد موسیقی ارکسترال و پیانیست مشهور، به‌عنوان بزرگترین هنرمندان موسیقی جاز معرفی شدند. «جان کولترین»، «الا فیتزجرالد» و «چارلی پارکر» هم رتبه‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند. در این فهرست همچنین اسامی نوازندگان سرشناسی مانند «بیلی هالیدی»، «تئولونیوس مانک»، «بیل ایوانز» و «اسکار پترسون» به چشم می‌خورد.

به گزارش بی‌بی‌سی، «دیو لیبمان» نوازنده ساکسیفون، ‌دیویس دهه 1970 را «مارتین اسکورسیزی» و «فراسیس فورد کاپولا»ی دنیای موسیقی جاز خواند.

مایلز دیویس در سال 1991 درگذشت. «مایلز پیشگام» نام فیلمی است که براساس زندگی او ساخته شده و ماه گذشته در فستیوال فیلم نیویورک برای نخستین‌بار اکران شد. «دون چیدل» در این اثر نقش دیویس را ایفا کرده است.