به گزارش از پارس به نقل از خبرگزاری ایسنا،مهدی شفیعی:تعمیرات مجموعه تئاتر شهر ضرورت داشت اما ای کاش با تغییر کاربری همراه نمی‌شد، چرا که این موضوع زمان تعمیرات را افزایش داده است و هزینه‌ها را بالا برده است.

وی اضافه کرد: مجموعه تئاتر شهر ساختمان کهنسالی است که فرسوده است، اگر زیرساخت‌های تئاتر ما وضعیت بهتری می‌داشت‌، باید بار مجموعه تئاتر شهر را سبک می‌کردیم اما در حال حاضر ناچاریم بهره برداری بیشتری از آن داشته باشیم.

وی با ارائه توضیحاتی درباره شیوه مرمت دو تالار «سایه» و «قشقایی» تئاتر شهر ادامه داد: این تالارها فقط مرمت نشدند بلکه به نوعی با تغییر کاربری هم روبرو شدند و از آنجا که این مساله با کمبود اعتبارات دولت همزمان شد‌، باعث شد تا روند کار کند شود.

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر فقط فاز اول تعمیرات تئاتر شهر انجام شده است‌، متذکر شد: حتی نگران هستم با این وضعیت تالار قشقایی هم به جشنواره تئاتر فجر نرسد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعمیرات تئاتر شهر به کندی پیش می‌رود توضیح داد: در بازدید اخیری که آقای جنتی وزیر ارشاد از تئاتر شهر داشت‌ و بعد از پیگیری معاونت هنری، موجب شد تامین اعتبار جدی‌تر انجام شود. اما همچنان تعمیرات به کندی پیش می رود.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تئاتر که توسط وزیر ارشاد پیشنهاد داده شده بود‌، آیا اعتبار بیشتری به تئاتر اختصاص داده شد‌، توضیح داد: در حوزه مدیریت هنر به ویژه تئاتر و نوع نگاهی که به این هنر وجود دارد باید تغییراتی متناسب با شرایط داشته باشیم. سال تئاتر فرصت خوبی است تا برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را برای این حوزه انجام بدهیم اما متاسفانه این نامگذاری با کمبود اعتباری دولت همزمان شد، به طوری که شرایط اعتباری ما در سال جاری به مراتب بدتر از بد است.

او ادامه داد:شاید چند سال اخیر با معضل بودجه روبرو بوده‌ام اما امسال شرایط خیلی بدتر از قبل است. با این حال امیدوارم سال آینده این وضعیت بهبود پیدا کند.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که تا کنون چند درست از بودجه تئاتر تخصیص داده شده است‌، گفت: اگر رقم بودجه را برابر با رقمی که هرساله در دفترچه معاونت هنری مصوب می‌شود‌ بدانیم،‌ در حال حاضر که نزدیک به 9 ماه از سال می‌گذرد، کمتر از 15 درصد دریافتی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از آنجا که خود را مکلف به حمایت از گروه‌های نمایشی می‌دانیم تاکنون حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومان تعهد برای حمایت از آثار داشته‌ایم و 130 نمایش کمک هزینه‌ای دریافت کرده‌اند که ممکن است ناچیز باشد اما به هر حال اولویت ما پرداخت بودجه در بخش تولید است.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره میزبانی مجموعه ایرانشهر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: ظاهرا برای یکی از سالن‌های این مجموعه برنامه‌ریزی شده و قرار است نمایشی اجرا بشود. ما هم نمی‌خواهیم برنامه‌ی اجرای گروه‌ها را به هم بزنیم و از آنجا که اولویت ما با سالن‌های بلک باکس است‌، دو تالار انتظامی خانه هنرمندان و استاد سمندریان ایرانشهر را در اختیار خواهیم داشت.

او درباره همکاری شهرداری در اختصاص مجموعه‌هایی که زیر نظر دارد و ارائه آنها به گروه‌های تئاتری گفت: در وزارت ارشاد و معاونت هنری تلاش‌های لازم انجام شد تا دو مجموعه خاوران و صبا در اختیار تئاتر قرار بگیرد و این چنین بود که اردیبهشت تئاتر را در مجموعه خاوران برگزار کردیم. به این امید که این مجموعه بعد از آن میزبان برنامه‌های تئاتری بشود. اما نمی‌دانم به چه دلیل این اتفاق نیفتاد! برای جشنواره فجر هم صحبت‌هایی شده است تا بخشی از فعالیت‌های جشنواره در آنجا باشد و امیدوارم تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شود. چون با اضافه شدن این دو مجموعه بسیاری از مشکلات زیرساختی تئاتر حل می‌شود.

او در عین حال با اشاره به فعال شدن مجموعه‌های خصوصی در تئاتر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی 1900 صندلی به تئاتر اضافه کرده است، البته گاهی با صندلی‌های خالی در تماشاخانه‌ها روبرو می شویم و به همین دلیل اولویت خود را در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی گذاشته‌ایم.

این مدیر هنری اضافه کرد: وزارت ارشاد هم برنامه‌ای دارد تا پردیس بزرگ تئاتر در ولنجک را راه اندازی کند. زمین این مجموعه واگذار و کارهای اولیه‌اش انجام شده است که اگر اجرایی بشود، اتفاق بسیار خوبی برای تئاتر تهران خواهد بود.

او با ابراز خرسندی که در شرایط فعلی محدودیت‌های سلیقه‌ای درباره اجراهای نمایشی کمتر شده است، یادآور شد: شرایط تولید تئاتر و مخاطب آن نسبت به گذشته تفاوت بسیاری کرده است. امروزه مخاطب بالقوه تئاتر بسیار بیشتر از گذشته است و این تغییر به دلیل افزایش قشر جوان تحصیل‌کرده است بنابراین اگر سازوکار تبلیغاتی تئاتر به درستی تعریف شود، سرمایه عظیمی در بحث مخاطب خواهیم داشت.

شفیعی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: مخاطب امروز تئاتر به دنبال هنر سطح پایین نیست بلکه خواهان تئاتری است که با شاخصه‌های هنری هماهنگ باشد.