به گزارش پارس به نقل از مهر، عبدالمهدی مستکین در جشنواره انگور روستای هزاوه با اشاره به موقعیت جغرافیایی و گردشگری و وجود فضای طبیعی این روستا افزود: نگذارید سایه شوم ویلاها چهره زیبای این منطقه را خدشه دار کند و این ترکیب عالی و طبیعت بکر را بر هم زند.

وی ادامه داد: در دیداری که از خانه تاریخی امیر کبیر در این روستا داشتم با شرایطی که هم اکنون دارد برایم خوشایند نبود. امیر کبیر چهره سیاسی، فرهنگی در جهان است و نباید این چنین زادگاهش و خانه ای که در آن تفکراتش شکل گرفته است در غبار غفلت و فراموشی قرار بگیرد.

مستکین اظهار داشت: در چهره های یکایک جوانان این روستا قدرت و توانمندی مشهود است که این توانمندی ها نباید هدر رود.

وی تصریح کرد: سعی کنید هویت این دیار مخدوش نشود، باید از هویت زادگاه امیر کبیر و قائم مقام فراهانی صیانت شود.

در ادامه این جشنواره سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم گفت: با سیاستی که این سازمان در دستور کار دارد برنامه های زیربنایی برای توسعه گردشگری آغاز شده است.

وی افزود: امیدواریم با این سیاست امکانات زیربنایی در روستاها با هدف اشتغالزایی فراهم شود تا شرایط ماندگاری جمعیت در روستاها مهیا شود.

وی تاکید کرد: همه مسئولان استانی و کشوری باید در این زمینه همکاری تنگاتنگ داشته باشند تا کار با موفقیت پیش رود.

حسینی در پایان گفت: برگزاری این گونه جشنواره ها در روستاها با هدف شناسایی پتانسیل روستاها و با هدف ایجاد اشتغال است.

حسین بختیاری فرماندار اراک هم با اشاره به اجرای بیش از ۳۰ برنامه متنوع فرهنگی در ۲ هزار مکان اراک به مناسبت هفته فرهنگی اراک اظهار داشت: جشنواره انگور در مکانی از استان مرکزی برگزار می شود که تولیدات آن زبانزد دنیا است.

فرماندار اراک ادامه داد: زادگاه امیر کبیر در تاریخ جهان ثبت شده و از افتخارات این استان است.

وی یادآور شد: برای توسعه و ایجاد اشتغال در این روستا برنامه های گسترده ای در دستور کار است.

بختیاری وجود باغ های انگور و پتانسیل های طبیعی و گردشگری در منطقه را زمینه ساز ایجاد اشتغال دانست و افزود: نیاز است در این روستا بستر و شرایط زیربنایی مهیا شود.

وی گفت: بحث صنایع تبدیلی از سنتی به مدرن در این منطقه از دیگر برنامه های فرمانداری اراک است که با همکاری مسئولان کشوری و استانی به زودی شرایط توسعه در این استان مهیا خواهد شد.

در این جشنواره معصومه حسین خانی دهیار روستای هزاوه هم هدف از برگزاری پنجمین جشنواره انگور را شناسایی و عرضه تولیدات و محصولات ۱۸ نوع انگور و مشتقات آن بیان داشت و گفت: امیدواریم توجه مسئولان به این منطقه و  زادگاه امیرکبیر موجب شود تا شرایط اشتغال و گردشگری در این روستا که از پتانسیل خوبی برخوردار است فراهم شود.

وی یادآور شد: برای ماندگاری روستائیان در این روستا باید گردشگری توسعه پیدا کند.

در حاشیه این جشنواره نیز برنامه های متنوعی توسط هنرمندان محلی اجرا شد.