به گزارش پارس به نقل از ایسنا‌، در نشست خبری سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی که شامگاه 15 مهرماه در سالن کنفرانس هتل جام جم شیراز برگزار شد‌ و مهمانان شرکت‌کننده از 19 کشور خارجی حضور داشتند، عاطفی - رئیس اجلاس - در سخنانی گفت: پرونده سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی 16 مهرماه پس از نماز مغرب و اعشاء در شاه‌چراغ و با تجلیل از پیرغلامان بسته خواهد شد.

وی سپس اظهار کرد: در مراسم خاص معنوی بیرق امام حسین (ع) توسط دبیر اجرایی سیزدهمین اجلاس به دبیر اجرایی چهاردهمین اجلاس تحویل داده می‌شود. در مراسم اختتامیه که در شاه‌چراغ و با حضور مردم و پیرغلامان برگزار می‌شود‌، از 16 پیرغلام داخلی و 16 چهره داخلی و خارجی تجلیل خواهد شد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا در اختتامیه اجلاس، رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین مسئولان صدا و سیما حاضر خواهند شد، توضیح داد: سازمان صدا و سیما مسئولیت هدایت کلی این اجلاس را در طی 12 دوره گذشته برعهده داشته است. از طرفی این سازمان وظیفه پوشش مراسم را برعهده داشته است. در دوره‌های پیش، در مراسم افتتاحیه رئیس صدا و سیما حضور داشت. همچنین در برخی سال‌ها، برخی معاونان سازمان حضور داشتند؛ اما در ارتباط با مراسم اختتامیه تا به این لحظه به دلیل شرایط خاص ناشی از وضعیت حجاج و این‌که هنوز استان‌های ما متاثر از داغ جان باختن این عزیزان بوده‌اند و از طرفی به دلیل شرایط خاص سیاسی (مذاکرات هسته‌ای)، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که مسئولان ارشد باید در تهران حضور داشته باشند؛ اما به طور کلی هنوز خبر قطعی از حضور رئیس صدا و سیما در اختتامیه سیزدهیمن اجلاس نشده است.

رئیس سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در بخشی از این نشست درباره چگونگی انتخاب مهمانان خارجی و تجلیل از آن‌ها در این مراسم نیز توضیح داد: مهمانان خارجی جمع زیادی از عالمان مداحان و مسلمانان خارجی هستند. از ویژگی هایی که برای حضور در این اجلاس می‌توان از آن‌ها نام برد، این است که آن‌ها از ذاکرین امام حسین (ع) و به نوعی هر کدام سفیر فرهنگی مکتب عاشورا در کشور خودشان هستند.

وی از استقبال برگزاری اجلاس توسط مهمانان خارجی در کشورهای خودشان خبر داد و گفت: بسیاری از این مهمانان درخواست کرده‌اند که برگزاری این اجلاس در کشور آن‌ها تجربه شود؛ اما ما تأکید داریم این اجلاس مستقلا در کشور خودمان برگزار شود.

عاطفی در بخش دیگری از این نشست درباره تقارن سیزدهمین اجلاس با فاجعه منا و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا این اجلاس تحت‌الشعاع فاجعه منا قرار گرفت؟ گفت: در چند روز گذشته بنا به رسالتی که داشتیم به طور مفصل به فاجعه منا پرداختیم. ظرفیت برنامه‌های اجلاس نیز به گونه‌ای است که طبق برنامه‌ریزی جلو رفتیم. در مراسم اختتامیه نیز به‌طور خاص قرار است با توجه به تشییع شهدای منا به این امر پرداخته شود.همه ما داغ‌داریم هر کدام از مداحان که در مراسم حضور دارند از این عزیزان به عنوان شهدای کربلا یاد می‌کنند. از طرفی بسیج رسانه‌ی ملی نماهنگی درباره شهدای فاجعه منا دارد که در مراسم افتتاحیه هم از آن رونمایی شد.

عاطفی همچنین درباره دستاورد سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا‌، یادآوری کرد: در طول 12 دوره گذشته اهدافی را اجلاس پیرغلامان داشته‌ است و ابعاد آن در اجلاس سیزدهم تبلور پیدا کرده است. یکی از دستاوردهای مهمی که در اجلاس سیزدهم داشتیم، برگزاری افتتاحیه اجلاس در شهرستان‌ لارستان شیراز بود که از اجتماع بی‌بدیل و بی‌نظیر و وحدت بین مردمی که در دو گرایش شیعه و سنی داشتند برگزار شد. ما به جهت تحقق شعار وحدت امت اسلامی بر خلاف دوره گذشته، آغاز اجلاس را به این سمت بردیم و جنس میزبانی شهرستان لارستان کاملا مردمی بود و شاید این اولین اجلاسی باشد که من فقط کار نظارت را انجام می‌دهم.

عاطفی سپس به تجلیل از بانوان موثر و مداحان بانو در اجلاس چهاردهم اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که برای اجلاس چهاردهم داشتیم، تجلیل از بانوان موثر در این حوزه است.

او در بخش دیگری از این نشست، پیام آیت‌الله مکارم شیرازی را پیامی محتوایی ارزیابی کرد که در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی نمود داشت.

به گزارش ایسنا‌، دکتر سادات کیایی - رئیس مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ‌-، حجت‌الاسلام کیایی‌ - مسئول اداره‌ی تبلیغ جامعه المصطفی العالمیه - نیز در این نشست حضور داشتند و از آن‌ها نیز تجلیل شد. آن‌ها در سخنانی کوتاه نکاتی را درباره ارادت مسلمانان جهان و بویژه غیرشیعیان به امام حسین یادآور شدند.

سادات کیایی در این نشست اظهار کرد: موضوع امام حسین (ع) به طور یقین می‌تواند محور وحدت همه مسلمانان جهان باشد، زیرا همه مسلمانان به پیامبر و اصحاب و فرزندان ایشان، ارادت و علاقه خاصی دارند. همچنان که پیامبر اکرم فرمودند حسین از من است و من از حسین به این معنا که رسول خدا (ص) توسط اباعبدالله حسین باید پایدار بماند.

وی سپس گفت: در بسیاری از کشورها توفیق داشتیم برای تبلیغ دین برویم، از جمله شوروی سابق که جو در آن طوری بود که به هیچ‌وجه تبلیغ دین وجود نداشت. عده‌ای از مسلمانان در آنجا بودند و می‌گفتند ما از اسلام هیچ‌چیز نمی‌دانیم فقط یک چیز می‌دانیم به نام دهه محرم که در ایام محرم جمع می‌شویم و مراسمی را برگزار می‌کنیم. همین مساله باعث بقای دین آن‌ها شده بود. پس از فروپاشی شوروی، آن‌ها بیشتر توانستند اسلام را زنده نگه دارند.

سادات کیایی در ادامه این نشست یادآوری کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات با بیش از 60 نمایندگی در 60 کشور جهان توانسته است با همه ادیان و مسلمانا ارتباط خوبی ایجاد کند.

او در پایان افزود: امیدواریم بخش بین‌الملل اجلاس پیرغلامان در سال‌های آینده تقویت شود.

در بخشی از این نشست همچنین جورج شکور، نویسنده و شاعر عرب که در این نشست حضور داشت‌، اشعاری را در وصف امام حسین (ع) خواند.

به گزارش ایسنا‌، عبدالرحمن نظام‌اسلامی اجرای این نشست را برعهده داشت.

دومین نشست علمی - آموزشی سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی نیز با رویکرد آسیب‌شناسی مداحی، توجه به مضمون و محتوا در مداحی، بررسی منویات رهبری در مدح و مرثیه و مراقبت از حنجره و اندام‌های صوتی برای حفظ صدا در تالار حافظیه شهر شیراز در حال برگزاری است.