به گزارش پارس، سجاد صادقی نیا روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ایجاد ویترینی دائمی و مستقل برای هر ناشر در زمینه معرفی کتاب می تواند امکان فروش مستقیم را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تسهیل برخی از امور مربوط به حوزه نشر، به ناشران برای تولید کتابهای بهتر و با کیفیت تر انگیزه می دهد، اظهار کرد: در حال حاضر گرانی کاغذ سبب شده تا پدیدآورنده اثر خود را در اختیار تصویرگر با تجربه ناکافی قرار دهد و همین امر بر کیفیت کار اثر نامطلوب می گذارد.

صادقی نیا ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید همه دستگاه های اجرایی را مکلف به چاپ آثار توسط انتشارات بومی کند تا از این طریق کمی از مشکلات صنعت نشر نیز برطرف شود.

این کارشناس در بخش دیگری با اظهار تاسف از سایه انداختن آثار ترجمه بر تالیف، گفت: اغلب آثار ترجمه درباره مسایل علمی مختلف بوده که بر آثار تالیفی سایه انداخته و این امر نیز به دلیل اقتصاد ضعیف کشور در بخش تالیف مربوط است، نه اینکه توان نگارش و تولید اثر را در کشور نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در کشور از آثار خوب استفاده نمی شود، اگر استانداردهای معمول را در بخش های دولتی و غیردولتی جمع ببندیم، شاید به عدد قابل قبولی نرسیم.

صادقی نیا همچنین با اشاره به اینکه برخی از ناشران کتابها را از کارتون ها و یا از اینترنت الگوبرداری می کنند، اظهار کرد: این مسئله ادبیات غنی کشورمان را زیر سووال می برد، پدید آورندگان آثار باید با نگاهی نو، به روز و با مطالعه دقیق نسبت به نیازهای مردم در گروه های سنی مختلف، مطلب بنویسند تا ما نیازی به الگوبرداری و یا ترجمه کتابهای خارجی نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ مطالعه و انس با کتاب باید از دوران کودکی آغاز شود، گفت: توجه به این حوزه یک نیاز و ضرورت است و باید سعی شود تا با نشر کتاب های خوب در این راستا گام برداریم.