به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پس از گذشت سالها از اتمام جنگی که ناجوانمردانه و با حمایت بیش از 50 کشور قدرتمند دنیا از رژیم بعث عراق انجام گرفت کمیته جست‌و‌جوی مفقودین با عنوان جستجوگران نور وظیفه تفحص شهدای مفقود الجسد در مناطق عملیاتی را بر عهده دارند. تفحص در مناطق داخل کشور پایان یافته و کمتر نقطه ای در داخل خاک کشور باقی مانده، در حال حاضر با توجه به موقعیت پیش آمده اولویت کار در خاک عراق است و در حال حاضر کاوشگران در مناطق داخل خاک عراق در حال جست و جو هستند.

در همین راستا با فعالیت این جستجوگران که غالب آنها از تحصیلات علمی بالا و درجات بالایی برخوردارند چندی پیش 275 شهید والامقام را تفحص کردند که با بازگشت این شهدای گرانقدر موج عظیم رسانه‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی در کشور و حتی فراتر از آن شکل گرفت.

275 تن از شهدای دوران دفاع مقدس که چندی پیش توسط مردم مومن و ولایت مدار ایران در تهران مورد استقبال قرار گرفتند اکنون در نقاط مختلف کشور مورد استقبال و وداع مردم قرار می گیرند تا در روز شهادت امام جعفر صادق و در مراسمی با شکوه هر یک به خاک سپرده شده و در خاک میهن آرام گیرند.

اکثر آن شهدای گرانقدر غواص بودند به وطن بازگشتند تا مأموریت دیگر خود را با حضورشان در بین جوانان و مردم جامعه به انجام برسانند.

همدان در این ایام میزبان 11 شهید والامقام دفاع مقدس است که پیکرهای مطهر دو تن از این شهدا مورد شناسایی قرار گرفت که یکی شهید محمدزاده از همدان و دیگری شهید محمد نجفی از روستای پشتجین رزن است که پیکر مطهر شهید محمد زاده روز گذشته در مراسمی در همدان تشییع و خاکسپاری شد.

حضور این شهدا در نقاط مختلف استان همدان که طبق برنامه ریزی کاروان معراجیان مجنون از 15 مردادماه جاری در 12 نقطه استان شامل، ملایر، رزن، سامن، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، صالح آباد، فیروزان، بهار، لالجین، کبودراهنگ و همدان حضور یافتند.

در واقع یک استان در همدان سرشار از عطر و بوی شهدا و دفاع مقدس شد آن هم در بین مردمی که به تعبیر مقام معظم رهبری دارالمومنین و دارالمجاهدین است مردمی که در دوران دفاع مقدس قریب به 8 هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران کردند.

کاروان معراجیان مجنون در مسیرهای عبوری با مردم روستاها و شهرهایی در همدان مواجه شدند که مسیری را تا کنار جاده ها برای استقبال از کاروان شهدا طی کرده اند، در بین این مردم از تمام اقشار جامعه در تمام سنین حضور یافتند مادران و دختران با شاخه های گل، گلاب هایی در دست، اسپند هایی که برای فرزندان گمنامشان دود کردند با چشمانی منتظر و اشک بار به استقبال معراجیان آمدند تا جای مادران و خواهران شهدای گرانقدری که گمنام وارد همدان شدند را پر کنند.

پدران و پسران در سنین مختلف با چفیه هایی در دست، پخش شربت و نذر قربانیان در مقابل کاروان نیز به گونه ای دیگر ارادت خود را به فرزندان گمنام سرزمینمان نشان دادند و ابراز کردند که همچنان پیرو آرمان های شهدا و امام راحل هستند.

نکته جالب توجه دیگر در مسیر استقبال از کاروان معراجیان مجنون نذوراتی بود که مردم طبق عادتی که در زمان زیارت بقاع متبرکه پرداخت می کنند برای این شهدا نیز این نذورات را انجام می دهند تا به حق شهدایی که در قرآن کریم به زنده بودن آنها گواه داده شده دعاهایشان مستجاب شود.

هرساله در دو مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام جعفر صادق شهدای والامقامی که تفحص شدند در نقاط مختلف کشور تشییع و به خاک سپرده می شوند. بازگشت این دلاورمردان سبب شده تا نگا‌هها بیش از گذشته به کمیته جست و جوی مفقودین و وظایف و مسئولیت هایش معطوف شود.

در شهر همدان نیز که 3 شهید گمنام والامقام که در سنسن 19، 20 و 21 سالگی به شهادت رسیدند در پارک مردم همدان مکان پرترددی که مردم، جوانان و مسافران زیادی در آنجا حضور می یابند خاکسپاری می شوند و این اقدام سبب می شود تا بسیاری زا مردم دسترسی آسان تری به مزار شهدای مطهر داشته باشند و مراسمات وداعشان را در جوار قبور شهدا برگزار کنند.

در آرامگاه بوعلی‌ همدان نیز ضمن برپایی ایستگاه صلواتی، یادمانی از اعزام نیرو به جبهه به صورت نمادین ایجاد شده که اتوبوس‌هایی خاکی تداعی‌گر آن دوران شدند و پرده ای که مردم دست نوشته های خود را بریا شهدا بر روی آن حک می کنند.

در این راستا به گفت‌و‌گو با نماینده کمیته جست‌و‌جوی مفقودین در غرب پرداختیم:

در بیش از 700 نقطه عمومی کشور شهید خاک‌سپاری شده است

محمد جواد زمردیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک تاریخ سراسر اتفاق است که جای جای  این واقعه بزرگ که حضرت آقا از آن به عنوان گنج تعبیر کرده اند قابل تبیین بوده و اگر  از هر جای آن وارد این وقایع شویم می توانیم فرزندانمان را در این شرایط سخت و در برابر آسیب‌ها بیمه کنیم. 

زمردیان افزود: به نظرم یکی از وقایعی که خداوند متعال سناریوی آن را اینگونه نوشته اند همین بود که تعدادی از فرزندان ملت بزرگ ایران در شرایط و اماکنی در راه حق به شهادت برسند که دسترسی به آنها در زمان جنگ کار بسیار دشواری بود.

وی در مورد نحوه شناسایی شهدای تفحص شده بیان کرد: ابتدا از روی گزارشات همرزمان شهدا و گروه تعاون هر گردان و لشگر اطلاعات گردآوری و سپس از طریق شناسایی مناطق، کاوش‌ها انجام می شود در این جست و جو همواره آثاری مانند لباس و تجهیزات نظامی در کنار استخوانها به چشم می خورد، ضمن اینکه نحوه قرار گرفتن پیکرهای مطهر شهدا و اجساد دشمن نیز در منطقه درگیری خود عامل مهمی است.

زمردیان گفت: اما اتیکت روی لباس، پلاک، نوشته های روی پیراهن شهدا و برگه پوتین از دیگر شواهد متقن در شناسائی است و در آنجا که میدان معرکه مشترک بوده و یا هیچ گونه آثاری از موارد گفته شده به دست نمی‌آید به روش اخذ DNA اقدام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون استان شهید پرور همدان تاکنون افتخار میزبانی از حدود 130 شهید گمنام را داشته این شهدای معزز که37 نقطه از استان را به حضور خویش متبرک ساخته اند.

زمردیان عنوان کرد: بسیاری از این شهدای گلگون کفن زیر 24 سال سن داشتند که در مناطق عملیاتی فاو، جزیره مجنون، هور الهویزه، فکه، طلائیه و غیره به شهادت رسیده و در سالهای گذشته پیکرهای مطهر آنها تفحص شده است و اکنون نیز 13 شهید گمنام و یک شهیدی که تعیین هویت شد در کاروان معراجیان مجنون در نقاط مختلف استان مورد میزبانی مردم همدان قرار می‌گیرند.

وی افزود: در 2 سال گذشته به مجرد در اختیار گرفتن نمونه خونی والدین و بستگان شهدا موارد متعددی انجام شد که ما در همدان خودمان  قریب به 10 شهید را از همین طریق شناسایی کرده ایم؛ شهیدان گرانقدری چون؛ محمد فرجی، امیرمسعود محمد زاده، احمد علی قیطاسی و بیژن شفیعیان وحتی هویت شهید فتح الله نظری و شهید فرج پور 2 تن از شهدای معزز گمنام که قبل از اخذ نمونه خونی دفن شده بودند را نیز شامل می‌شود.

  نماینده کمیته جست و جوی مفقودین غرب بیان کرد: تا کنون قریب به 50 نفر از همین جستجو گران در حین جست‌و‌جوی پیکرهای شهدا به دلیل برخورد با مین و تله‌های انفجاری به فیض شهادت یا جانبازی نائل آمده اند.

پیکرهای مطهر 6 هزار شهید هنوز بازنگشته است

زمردیان با بیان اینکه در بیش از 700 نقطه عمومی در کشور شهید خاک‌سپاری شده است، گفت: از 23 هزار شهید والامقام در کشور تفحص پیکرهای مطهر 6 هزار شهید باقی‌مانده است.

زمردیان با اشاره به جانمایی 7 شهید گمنام در همدان،  بیان کرد: با توجه به اینکه همدان تنها شهر در کشور بود که در نقاط عمومی مثل پارک شهید گمنام نداشت طی درخواست شهرداری همدان و جلساتی متعدد و موافقت‌هایی که از چند ماه گذشته انجام گرفت مقرر شد تا یک شهید گمنام دوران دفاع مقدس در منطقه عمومی پارک مردم همدان به خاک سپرده شود که بعد از مدتی این تعداد به 3 شهید گلگون کفن افزایش یافت.

دفاع از مظلوم و خدمت به مردم مهمترین خواسته شهدا بود

برادر شهید تعیین هویت شده که پنج شنبه گذشته با حضور با شکوه مردم همدان تشییع و تدفین شد،  در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، گفت: دفاع از مظلوم و خدمت به مردم مهمترین خواسته شهدا بود که باید به آن پایدار باشیم.

حمید محمدزاده اظهار داشت: همیشه به فرزندانم می‌گویم پدربزرگ و عموی شهید خود را الگو قرار داده و خواسته آن‌ها را که دفاع از مظلوم و خدمت به مردم است، از یاد نبرند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها دو بعد شخصیتی فردی و اجتماعی دارند، عنوان کرد: شهید محمدزاده از نظر فردی باهوش و درعین حالی که بذله گو بود خیلی سر به زیر بود، توی خانه بیکار نمی‌ماند، بیش از همه کمک حال مادر بود.

محمدزاده تصریح کرد: با اشاره به اینکه در ایام جوانی شهید بزرگوار، مردم با کمبود سوخت مواجه بودند، از مشارکت برادر شهید خود در توزیع کوپن نفت و کمک در حمل و‌نقل گالن‌های سوخت به درب خانه‌های مردم به صورت داوطلبانه سخن گفت و افزود: خدمت به مردم آنقدر آرزوی او بود که به صورت داوطلبانه محل خدمت سربازی خود را از بوشهر به لرستان منتقل کرد.

برادر شهید محمدزاده با بیان اینکه ما در خانواده‌ای مذهبی و مخالف منافقین بزرگ شده بودیم، اظهار داشت: امیرمسعود آنقدر در جدال با منافقین مصمم بود که چندبار قصد ترور او را داشتند.

وی افزود: یادم است در ایام جوانی شهید، شبی تابستانی همه اعضای خانواده بر سفره افطار ماه مبارک رمضان که در حیاط خانه پهن شده بود نشسته بودیم که یکباره سه کوکتل ماراتوف را به داخل حیاط انداختند که به لطف خدا دو تا عمل نکرد و یکی از آنها هم در حوض خانه افتاد.

محمدزاده با اشاره به فرازی از وصیت نامه شهید مبنی بر تذکر به مردم در پشتیبانی از ولایت فقیه و حمایت از رهبری، بیان کرد: شهید محمدزاده معتقد بود هر انسان آزاده ای باید در لوای ولایت علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) و پیرو ولایت فقیه باشد.

وی از تحصیل برادر شهید خود در رشته مهندسی معدن دانشگاه سمنان سخن گفت و با اشاره به تسلط این شهید بر زبان خارجه اظهار داشت: گاها شاهد بودیم که اطراف هتل‌های بزرگ، با مشاهده جهانگردان و میهمانان خارجی، شروع به گفت‌و‌گو با آن‌ها در مورد آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌کرد و هدف امام (ره) از انقلاب را برای آن‌ها شرح می‌داد.

برادر شهید با اشاره به اینکه همسر من از سادات معظم هستند، اظهار داشت: امیرمسعود بخاطر سیادت همسرم به طرز عجیبی به ایشان احترام می‌گذاشت و از آنجا که همسرم شاغل بود، پیش می‌آمد که شخصا می‌رفت و فرزند ما را از مهدکودک به منزل می‌آورد و کمک حال همسرم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه ویژگی‌های عموی شهید را برای فرزندان خود بیان می‌کنید، گفت: همیشه به فرزندانم می‌گویم پدربزرگ و عموی شهید خود را الگو قرار داده و خواسته آنها را که دفاع از مظلوم و خدمت به مردم است، از یاد نبرند.

وصیت مادرم تدفین در کنار شهید محمد بود

شهید محمد نجفی نیز شهید گرانقدر دیگری است که پیکر مطهر وی همراه با معراجیان مجنون در نقاط مختلف استان همدان مورد استقبال مردم شهید پرور استان قرار گرفت.

شهید امیرمسعود محمد زاده از بسیجیان دسته گردان 154 لشگر 32 انصارالحسین (ع) بوده که در عملیات 20 شهریورماه سال 1365 پیکر مطهرش در پد غربی جزیره مجنون تفحص شد، شهید محمد نجفی نیز همانند شهید محمد زاده از بسیجیان لشگر 32 انصارالحسین (ع) بود که در همان عملیات به درجه رفیع شهادت نائل گشت، این دو شهید بزرگوار با بازگشت پیکر 275 شهید تازه تفحص شده به وطن بازگشتند.

برادر بزرگتر شهید نجفی که خود از رزمندگان و جانباز دوران دفاع مقدس است، در این دیدار اظهار داشت: 6 فرزند در خانواده نجفی متولد شد که من فرزند بزرگتر و شهید محمد فرزند سوم خانواده بود و من 3 سالی از ایشان بزرگتر بودم 36 ماه سابقه حضور در جبهه دارم.

وی در مورد برادر شهید خود با اشاره به اینکه ایشان شخصیت آرامی داشتند، بیان کرد: شب گذشته مادر مرحومه و برادر شهیدم به خوابم آمدند که برادر بسیار خوشحال بود و لباس نویی بر تن داشت.

نجفی تصریح کرد: مادر بسیار به محمد علاقمند بود و بعد از شهادت ایشان نیز ما حدود یک ماه خبر شهادت را از پدر و مادر پنهان کردیم و در نهایت مادر در دلتنگی بسیار برای محمد به سر می‌برد و در سال 90 به رحمت ایزدی پیوست.

وی عنوان کرد: یکی از وصایای مادر این بود که در کنار محمد دفن شود و اگر این امکان برای بنیاد شهید وجود داشته باشد که پیکر شهید را در جوار مزار مادر به خاک بسپارند به وصیت آن مرحومه نیز عمل کرده‌ایم.

برادر شهید با اشاره به بخشی از وصیت‌نامه شهید گفت: در بخشی از وصیت ایشان خطاب به مادر آمده است اگر جسد من نیامد همچون زینب صبوری پیشه کنید.

12 نقطه شهری و چندین نقطه روستایی همدان با حضور کاروان معراجیان مجنون سرشار از عطر دفاع مقدس شده است و بسیاری از مردم را به سالها قبل زمانی که از سمتی اعزام نیروهای رزمنده با حضور مردم و از طرف دیگر پیکرهای مطهر شهدا با حضور همین مردم تشییع و به خاک سپرده می شد، برد، روز سه شنبه همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع) 3 شهید گمنام 19، 20 و 21 ساله در پارک مردم همدان، 2 شهید در فرسفج از توابع تویسرکان، 2 شهید والامقام در شیرین سو، دو شهید در اسلام آباد و پیکر مطهر شهید محمد نجفی نیز در پشتجین رزن تشییع و به خاک سپرده می شوند.

به گزارش تسنیم، محل‌های خاکسپاری شهدا در نقاط مختلف در حال آماده سازی است و فضاسازی عمومی و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر و پوستر در 52 نقطه شهر و پخش تیزر انجام گرفته، روند محوطه‌سازی محل خاکسپاری شهدا در مناطق عمومی در حال انجام است و تا پایان امشب آماده می‌شود تا فردا در مراسم بی نظیری با حضور مردم خاکسپاری شوند، ضمن اینکه650 تا 800 تاکسی به همراه خودروهای شخصی با مزین کردن خودروهای خود به نام و یاد شهدا از روزهای قبل برای استقبال از شهدا آماده شده اند.