به گزارش پارس به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد بحرینی مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن طی یادداشتی نوشت: ولایت و نبوت و رسالت در رابطه با انسان کامل عارف نامى شیخ محى الدین در توصیف ولایت و نبوت و رسالت در رابطه با انسان کامل بر این عقیده است که، « او از این باب که به عالم غیب متصل است شأنیت ولایت پیدا مى کند و ما او را ولى خدا مى دانیم و از آن جهت که با عالم شهود یا خارج از جان خود ارتباط پیدا مى کند ما او را نبى مى نامیم و اگر نبوت با سیاست و احکام همراه شد آن را رسالت مى دانیم.»

همه مشکل ما این است وقتى که سخن از غیب به میان مى آید، با حواس ظاهرى خویش، در خارج از جان خود به دنبال آن مى گردیم. دلیل عمده اش ظاهر گرایى ماست . اگر در آسمان هاى هفتگانه هم قدم بگذاریم و قدرمندترین دستگاههاى دیدن را با خود ببریم غیب را نخواهیم دید .

ما هیچ راهى براى ورود به عالم غیب جز از باطن خویش و کنار زدن پرده نفس نداریم . اگر در قرآن مى خوانیم: أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَیْنَیْنِ وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ (‏[‏البلد‏:‏ 8-9)‏ یعنى آیا ما براى شما دو چشم قرار ندادیم ، درست است که ظاهر آیات همین دو چشم ظاهرى ما را اشاره دارد اما حقیقتا خداوند دو چشم یکى براى دیدن ظاهر و دیگرى دیدن پشت پرده جان قرار داده است . اگر بخواهیم عالم غیب را ببینیم جز عبور از جان خویش راه دیگرى نیست .

رو مجرد شو مجرد را ببین

دیدن هر چیز را شرط است این

ممکن است سوال شود خوب چگونه ؟ این خود بحثى مفصل مى طلبد . در یک مثال ساده ما عقل داریم و در جایى از جانمان معقول حضور پیدا مى کند، آیا با این چشم مى توانیم آنها را ببینیم ؟ خیر، به هیچ وجه نمى توانیم ببینیم . جهان عقل ما آنقدر بزرگ است که اصلا" کرانى برایش نیست و غیب اندر غیب پرده اندر پرده. وقتى به سمت عقلانیت برویم قدم به سمت غیب گذاشته ایم . البته منظور من این عقلانیت متعارف در السنه عموم نیست.

حال وقتى که سخن از ولى خدا به میان مى آید و سخن از ولایت او مى شود خیلى ها معنایش را نفهمیده اند، باید بگویم ولایت یعنى ورود به جان و صعود از جان به سر سویدا و جهان لا یتناهى و در قوس صعود قرار گرفتن و نبوت یعنی مسیر را برعکس آمدن و برگشت از عالم لایتناهى و در بین مردم قرار گرفتن و هر نبى و پیغمبرى به میزان ولایتش مرتبه نبوت اوست. انسان کامل کسى است که یک دور جهان باطن و پشت پرده هستى را سیر کرده است و سیر معکوس و برگشت به عالم ظاهر را داشته است.