پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اوج استیصال مدیران صداوسیما در مواجهه با قدرت شبکه‌های اجتماعی در نامه علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما به مدیر شبکه سه نمود پیدا کرد. او ازاین مدیر خواست تا عوامل این برنامه را توبیخ کند.

وقایع اخیر ماه عسل 94، به استیصال رسیدن مدیران تلویزیون و در نهایت عذرخواهی علیخانی از مردم روی آنتن زنده، فقط و فقط یک تحلیل می‌تواند داشته باشد؛ قدرت بالا و بی‌چون و چرای شبکه‌های اجتماعی در شکل‌گیری افکار عمومی!

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر بارها و بارها این قدرت را ثابت کرده‌اند.

زمانی که تلویزیون «هفت سنگ» کپی‌برداری شده از روی «مدرن فامیلی» را نمایش داد، مسابقات والیبال را قلع و قمع‌شده پخش کرد، جلو «نود» عادل فردوسی‌پور ایستاد یا حتی زمانی که آنتن را از «درحاشیه» مهران مدیری گرفت و ...

در تمام این موارد می‌شد اوج قدرتنمایی این شبکه‌ها را دید. این بار اما قضیه یک مقدار فرق می‌کند. شبکه‌های اجتماعی به غول‌های قدرتمندی تبدیل شده‌اند که مسوولان را وادار به واکنش کردند.

دستپاچگی مدیران

واکنش آنی شبکه‌های اجتماعی به داستان اولین قسمت ماه عسل، آن‌قدر شدید و گسترده شد که مدیران را از همان ابتدا به تکاپو انداخت.

صحبت درباره «موجه جلوه داده شدن خودکشی» یا پرداختن به خطوط قرمز روی آنتن زنده و انتقادات گسترده از برنامه، آن‌قدر حساسیت برانگیز بود که مدیر شبکه سه را وادار کند همان 24 ساعت اول وارد میدان شود و راجع به آن توضیح دهد.

توضیحات گرچه قانع‌کننده نبود، اما یک مقدار آتش این هیجانات اجتماعی را خواباند. چند روز بعد یک جمله «خانم شوهر گیر نمیاد» علیخانی خطاب به خانمی که پشت خط قرار داشت، دوباره جنجال به پا کرد.

شبکه‌های اجتماعی بدون اینکه توضیحی راجع به بستر بیان این جمله و شوخ طبعی‌‌ای که علیخانی زمان بیان آن داشت، بدهند آن را در بوق و کرنا کردند و گروه‌های وایبری و تلگرامی هم پر شد از جملاتی مثل:«اهانت علیخانی به زن‌ها»، «تلویزیون با زن‌ها مشکل دارد» یا ...

این بار مشاور امور زنان صداوسیما وادار به پاسخ شد و گفت که علیخانی اشتباه کرده و جمله او ارتباطی به نظر تفکر تلویزیون در زمینه زنان ندارد.

جالب اینجاست تمام این واکنش‌ها در کمتر از یک روز بعد از اتفاق مزبور و شروع این حملات تلگرامی، وایبری و اینستاگرامی انجام شد.

اوج‌استیصال

ماجرای دعوت از یک پُزر مراسم عروسی، بالاترین واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. بلافاصله بعد از پایان برنامه، عکس‌های این خانم مدل در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و حتی به دورترین نقاط شهر و کشور هم رسید.

در یک حرکت جمعی، همه سوتی علیخانی را متوجه شدند و در وهله اول صداوسیما را به خاطر این بی‌توجهی و اشتباه، مقصر دانستند.

از اینجا به بعد دیگر صحبت اینکه عکس‌ها از کجا آمده‌اند؛ مطرح نبود، همه فقط منتظر جواب بودند و اینکه حالا مدیران می‌خواهند در قبال این اتفاق چه کنند؟

اوج واکنش مدیران صداوسیما در نامه علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما به مدیر شبکه سه نمود پیدا کرد.

او از مدیر شبکه سه خواست تا عوامل پیدا کردن این سوژه‌ها را توبیخ کند و جالب‌تر اینکه محتویات این نامه در بخش‌های خبری تلویزیون هم بارها و بارها پخش شد.

عذرخواهی روی آنتن زنده

بلافاصله بعد از ماجرای توبیخ، تلویزیون به علیخانی هم این فرصت را داد تا اشتباهش را گردن بگیرد و روی آنتن زنده از مردم عذرخواهی کند.

آن هم نه در ابتدای برنامه، بلکه در میان بحثی با مهمان برنامه که هیچ ارتباطی به این موضوع نداشت.

او در پاسخ به سوال مهمان برنامه که از او پرسید چقدر حقوق می‌گیرد، درباره دستمزدش حرف زد و بعد ماجرا را به حواشی پیرامونی ربط داد. 

صراحتا گفت که تیم سوژه‌یابی‌اش اشتباه کرده‌اند و نمی‌دانسته‌اند که این خانم، علاوه بر شغل پزر بودن، در گذشته فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌داده.

بعد هم از تمام کسانی که خاطرشان را به دلیل این اشتباه آزرده کرده، تمام بزرگ‌ترهای کشور و مدیران تلویزیون معذرت‌خواهی کرد.

این عذرخواهی باعث شد تا مثلث مردم و شبکه‌های اجتماعی- مدیران- مجری شکل بگیرد و نهایتا مجری به عنوان آخرین ضلع، اعتراف کند که کاملا در اختیار مردم و شبکه‌های اجتماعی آنان است و از خودش هویتی ندارد.

پاسخ به یک پست فیس بوکی

تاثیرپذیری علیخانی از شبکه‌های اجتماعی به حدی رسید که حتی به یک پست ساده مجری برنامه ماهواره‌ای هم روی آنتن زنده واکنش نشان داد.

جالب اینجاست که مجری این شبکه ماهواره‌ای حتی روی آنتن هم به برنامه علیخانی واکنش نشان نداده بود و تنها انتقادی را در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده بود.

انتقادی که به خودی خود هیچ ارزشی نداشت و می‌توانست مثل هزار و یک انتقاد دیگر به فراموشی سپرده شود.

با این حال اما همین شبکه‌های اجتماعی باعث شدند تا این اظهارنظر و انتقاد رنگ و بوی قدرتمندی به خودش بگیرد و علیخانی احساس کند که باید به آن هم واکنش نشان دهد!

ادامه مسیرماه‌عسل

طبیعتا این واکنش‌ها، توبیخ‌ها و عرض اندام شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی مقابل برنامه ماه عسل، باعث می‌شود علیخانی از این به بعد یک مقدار دست به عصاتر حرکت کند.

دیگر ماجرا به راضی شدن یکی دو مدیر و معاون خلاصه نمی‌شود؛ چون ماجراهای اخیر نشان داد همین مدیر و معاون‌ها هم تحت تاثیر تحت تاثیر فضا و اتفاقات هستند.