به گزارش پارس به نقل از قدس، اگرچه زندگی ماشینی و پردغدغه امروز بعضا سبب می شود که ما به سرعت و به اصطلاح از کوره در رفته و تاب و تحمل را در برخورد با دیگران از دست دهیم اما مدارا و بردباری در برخورد با دیگران از توصیه های موکد دین است.

رسول خدا (ص) فرموده اند: «سه چیز است که هر که نداشته باشد، هیچ کارش تمام نیست: پرهیزگارى که او را از نافرمانى خدا باز دارد و خلقى که به سبب آن با مردم بسازد و بردبارى که نادانىِ نادان را با آن رد کند.»

ایشان می فرمایند: «پروردگارم مرا به سازگارى با مردم امر فرمود. چنان که به انجام واجبات امر فرمود.»

همچنین، امام صادق (ع) می فرمودند: «جبرئیل علیه السّلام نزد پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله آمد و عرض کرد: اى محمد! پروردگارت سلام می رساند و می گوید: با مخلوقم مدارا کن.»

امام باقر (ع) می فرمایند: «در تورات نوشته است، از جمله مناجات خداى عز و جل با موسى بن عمران علیه السّلام این بود که: اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خویش پوشیده دار و در آشکارت سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار کن و با اظهار راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در دشنام دادن من شریک دشمن خود و دشمن من گردى.»

امام صادق (ع) فرموده اند: «رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: «سازگارى با مردم نصف ایمان است و نرمى با آنها نصف زندگى است.» سپس ایشان فرمودند: «با نیکان در پنهان آمیزش کنید و با بدکاران در آشکار، و بر آنها حمله نکنید که بر شما ستم کنند، زیرا زمانى براى شما پیش آید که از دینداران نجات نیابد، جز آنکه را مردم ابلهش دانند و خود او هم آماده باشد و تحمل کند که به او گویند ابله و بی عقل است.»

علاوه بر این، آن حضرت (ع) می فرمایند: «گروهى از قریش با مردم کم سازگارى کردند و از قریش رانده شدند، در صورتى که به خدا سوگند که از نظر خانوادگى عیبى نداشتند. و گروهى از غیر قریش با مردم خوشرفتارى نمودند و به خاندان عالى و بلند پیوستند.»

سپس فرمودند: «هر که دستش را از مردم دریغ دارد، او از آنها یک دست دریغ داشته، ولى مردم از او دست ها دریغ دارند.»

 

پی نوشت:

 اصول کافی، جلد سوم