به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه تفسیر سوره محمد که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های هدایتی قرآن توجه دادن مردم به تابلوهای تاریخ است چون بسیاری از مفاهیمی که خداوند تبیین کرده در این تابلوها وجود دارند.

وی افزود: تاریخ در زندگی انسان مانند یک آینه است بنابراین انسان اندام اجتماعی و زندگی خود را در تاریخ می‌بیند؛ حضرت امیرالمومنین علی (ع) نیز در وصیت خود به امام حسن (ع) فرموده‌اند «پسر من، اخبار گذشتگان را بر خودت عرضه بدار و بر دل و فکرت نمایش بده».

خطیب جمعه مشهد با بیان اینکه در مطالعه تاریخ باید به چند نکته توجه کنیم، گفت: نکته نخست توجه به نقطه‌های مثبت زندگی دیگران است زیرا این امر همان تجربه تاریخ محسوب می‌شود، همچنین باید به نقاط منفی زندگی دیگران نیز توجه کنیم و از این نقاط تجربه بگیریم و از قسمت‌‌های منفی نیز عبرت بیاموزیم.

وی با اشاره به پیشرفت بشر در علم و فناوری گفت: رشد فناوری در دنیا نتیجه فعالیت دیگران است و یک سیر طولی است که از سوی بشر طی شده بنابراین فعالیت انسان‌ها در گذشته سبب رشد علم و فناوری شده است و ما هم‌اکنون از نبوغ فکر آنها استفاده می‌کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: از نظر نوع نبوغ و استعداد نمی‌توان گفت مردم در عصر حاضر از گذشتگان پیشرفته‌تر هستند به این دلیل که در گذشته، واقعیت‌های بزرگی در نبود ابزار مناسب کشف می‌شد در حالی که بسیاری از آن کشفیات در توان انسان‌های عصر کنونی نیست و می‌توان گفت امروز، عرصه فناوری به خاطر تکیه بر تجربیات و نبوغ گذشتگان پیشرفته‌تر است.

وی با اشاره به سرگذشت انسان‌هایی که به خداوند اعتقاد نداشته‌اند، گفت: افرادی در گذشته، زندگی می‌کردند که همه چیز داشتند اما خدا را قبول نداشتند و خداوند نیز آنها را برانداخت و سقوط کردند بنابراین باید در سرگذشت آنها سیر کرده و خودمان دلایل این براندازی را متوجه شویم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به بروز تفکرات حرام در بین مردم که خلاف فعل خداوند است، یادآور شد: یکی از دلایل هلاکت کافران این بود که طغیان‌گری می‌کردند و منکر خداوند بودند لذا بعضی‌ها با عوضی حرف زدن اردوکشی می‌کنند و جوانان را دنبال خود می‌کشند، اگر می‌خواهیم جوانان را جذب کنیم باید آنها را جذب خدا و قرآن کنیم نه جذب خودمان زیرا این امر حرام بوده و مکر با خدا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در زمان حاضر این است که پرده‌هایی که در گذشته در منازل حدود زن و مرد را تعیین می‌کرد برداشته شده و نامحرمان به راحتی با هم حرف می‌زنند که گناه محسوب می‌شود و خداوند این انسان‌ها را هلاک می‌کند و به تعبیر آیات قرآن، هلاکت این افراد به دلیل ظلمی است که مرتکب شده‌اند.