پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جواد نوائيان رودسري- سال 1360ه.ش، سالي پرفراز و نشيب در تاريخ انقلاب اسلامي بود. از يک سو، رژيم بعثي عراق به مرزهاي غربي کشور هجوم آورده بود و شهرها و روستاهاي نقاط مختلف کشور را مورد حمله هوايي قرار مي داد و از سوي ديگر، جريانات سياسي وابسته و ضد انقلاب، درصدد ضربه زدن به نظام نوپاي جمهوري اسلامي بودند. حوادث منتهي به سال 1360 و به خصوص غائله 14 اسفندماه 1359، در دانشگاه تهران نيز زمينه را براي فعاليت هاي هرج و مرج طلبانه گروه هايي مانند «منافقين»، بيش از پيش، فراهم کرده بود. «منافقين»، که از اتحاد با «بني صدر» طرفي بر نبسته  بودند، پس از عزل وي از سمت فرماندهي کل قوا و چهار روز پس از تصويب دوفوريت طرح «عدم کفايت سياسي رئيس جمهور» در مجلس شوراي اسلامي، روز 30 خردادماه 1360، اعلام کردند که وارد فاز مسلحانه عليه نظام جمهوري اسلامي شده اند. به اين ترتيب، درست زماني که «طرح عدم کفايت سياسي رئيس جمهور»، توسط مجلس، در حال بررسي و در آستانه رأي گيري بود، «منافقين» به درگيري هاي خياباني و ترور کور شهروندان بي گناه روي آوردند. ورود «منافقين» به فاز مسلحانه، در واقع، بيانگر شکست آن ها در عرصه سياسي و جلب نظر مردم بود. تنها 5 روز پس از اعلام تخلف بني صدر در غائله 14 اسفند، از سوي هيئت سه نفره حل اختلاف، ميليون ها نفر از مردم، در شهرهاي مختلف، در راهپيمايي سالروز قيام 15 خرداد، با آرمان هاي امام(ره)، تجديد ميثاق کرده بودند. اين حمايت گسترده مردمي از خط امام(ره)، «منافقين» را با يک بن بست سياسي تمام عيار روبه رو کرد و آن ها براي وادار کردن مردم به تمکين از نظر و مشي خود، تصميم به استفاده از ابزار ترور و ايجاد رعب و وحشت در جامعه گرفتند.

ترور نافرجام رهبرانقلاب7

فعاليت دوباره گروهک «فرقان»
گروهک «منافقين» براي ضربه زدن به انقلاب، به ترور مسئولان بلندپايه و تأثيرگذار نظام پرداخت. روز 7 تيرماه و 8 شهريورماه سال 1360، دو عمليات تروريستي «منافقين»، منجر به شهادت تعداد زيادي از مسئولان نظام جمهوري اسلامي، در دفتر حزب جمهوري اسلامي و نيز دفتر نخست وزيري شد. اين در حالي بود که جنگ تحميلي در مرزهاي غربي کشور، با شدت ادامه داشت. همزمان با تحرکات گروهک «منافقين»، ساير گروهک هاي معاند با نظام جمهوري اسلامي نيز فعال شدند. گويي يک طرح سازمان يافته براي از بين بردن نظام نوپاي اسلامي در حال اجرا بود. فعاليت هاي تروريستي اين گروهک ها از خردادماه سال 1360 آغاز شد. روز سوم خردادماه، عناصر گروهک سلطنت طلب «پارس»، قصد انفجار بمبي را در نماز جمعه تهران داشتند که توطئه آن ها، با هوشياري مردم، نافرجام ماند. در همان حال، تعدادي از بقاياي گروهک تروريستي «فرقان»، که توسط «محمد متحدي» سازماندهي شده و نام خود را «رهروان فرقان» گذاشته بودند، نقشه ترور برخي از شخصيت ها را طراحي کردند. نخستين شخصيتي که نقشه ترور ايشان توسط گروه «رهروان فرقان» طراحي شد، حضرت آيت ا...خامنه اي بودند.

ترور نافرجام رهبرانقلاب6

ديداري براي رفع شبهات
با گرم شدن بازار شايعات و تخريب وجهه شخصيت هاي انقلابي، توسط جريان هاي معاند جمهوري اسلامي، لزوم بيان حقايق و پاسخ به شبهات مردم احساس مي شد. به همين دليل، آيت ا...خامنه اي، نماينده وقت مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، امام جمعه اين شهر و از اعضاي برجسته حزب جمهوري اسلامي، تصميم گرفتند ديداري مردمي، در يکي از مساجد تهران، برگزار کنند. گزينه نخست براي محل برگزاري اين ملاقات عمومي، مسجد «ابوالفتح»، واقع در خيابان «ري» بود؛ اما به دلايلي محل سخنراني تغيير کرد و مسجد «ابوذر» به عنوان محل برگزاري مراسم انتخاب شد. اين مسجد، از مساجد فعال جنوب شهر تهران بود. حجت الاسلام «رضا مطلبي»، امام جماعت مسجد «ابوذر»، در گفت وگويي با خبرگزاري «مهر»، درباره چگونگي برگزاري اين مراسم در مسجد ابوذر، مي گويد:«روز شنبه، روزي بود که قرار شد مقام معظم رهبري به مسجد ابوذر بيايند. قبل از آن، روزنامه جمهوري [اسلامي] خبر اين حضور را چاپ کرده بود. خودمان هم در سطح منطقه تبليغات کرده بوديم. البته دهان به دهان از طرف مردم نيز اين خبر پيچيده بود. نزديک ظهر روز شنبه، يک هفته قبل از 6 تير، جمعيت، مسجد، ميدان و خيابان ابوذر را پر کرده بود. همان موقع بود که به يکي از دکان هاي اطراف مسجد زنگ زدند و گفتند ايشان امروز به مسجد ابوذر نمي آيند، چون امروز، روز استيضاح بني صدر در مجلس است. آيت ا...خامنه اي فرموده  بودند من بايد حتماً در مجلس باشم.» به اين ترتيب، جلسه يک هفته عقب افتاد؛ اما مکان آن تغيير نکرد. اواخر هفته بود که روزنامه «جمهوري اسلامي» اطلاعيه جلسه پرسش و پاسخ با آيت ا...خامنه اي را منتشر کرد. زمان جلسه، روز شنبه، 6 تيرماه 1360، بين دو نماز ظهر و عصر و مکان جلسه، مسجد «ابوذر» تعيين شده بود.

ترور نافرجام رهبرانقلاب4

سوءقصدي که نافرجام ماند
روز موعود فرا رسيد. صحن و شبستان مسجد و خيابان هاي اطراف آن مملو از جمعيت بود. حوالي ظهر بود که آيت ا...خامنه اي به مسجد آمدند. حجت الاسلام «مطلبي» مي گويد:«يک ساعت به ظهر مانده بود که ايشان به مسجد آمدند و از در روبه روي مسجد، که به خيابان اصلي باز مي شود، وارد مسجد شدند و در همان گوشه ورودي مسجد نشستند. هفت، هشت نفر از دوستان انقلابي ايشان هم براي شنيدن سخنراني به مسجد آمدند. اين افراد، به همراه آيت ا...خامنه اي، حدود سه ربع، در گوشه اي از مسجد دور هم نشسته بودند و با هم صحبت مي کردند.» با برخاستن صداي اذان از بلندگوي مسجد، آيت ا...خامنه اي براي اقامه نماز آماده شدند. قرار بود سخنراني بين دو نماز ظهر و عصر انجام شود. وقتي نماز ظهر به پايان رسيد، آيت ا...خامنه اي، با همان آرامش و تسلط هميشگي، پشت تريبون قرار گرفتند و سخنراني خود را آغاز کردند. حاضران ساکت بودند و به سخنان ايشان گوش مي دادند. هنوز دقايقي از آغاز سخنراني نگذشته بود، که جواني قدبلند با موهاي فرفري، جمعيت را به آرامي شکافت، به تريبون نزديک شد و ضبط صوتي را روي ميز قرار داد. «اميرمسعود تقي زاده»، عضو گروه «رهروان فرقان»، بعد از گذاشتن ضبط صوت روي ميز، در نزديک ترين نقطه به آيت ا...خامنه اي، دکمه ضبط صدا را فشار داد و خيلي آرام به سمت در ورودي مسجد رفت. ظاهر «تقي زاده» آرام به نظر مي رسيد، اما نگران انفجار زودهنگام بمب جاسازي شده داخل ضبط صوت بود. او در اعترافاتش مي گويد:«من روز قبل براي شناسايي مسجد و فردايش با ضبط به محل رفتم. قبلا مهدي[محمد متحدي] آن را با چراغ امتحان کرده بود، خوب عمل مي کرد؛ ولي روز برنامه، صبح، که من چند دفعه آزمايش کردم، متوجه شدم که زياد هم قابل اعتماد نيست و با کمي تکان از حالت معمولش بيرون مي آيد. به هر حال، من ظهر به مسجد رفتم و ديدم که يک نماز به امامت [آيت ا...]خامنه اي خوانده اند ... وقتي وي براي سخنراني، پشت ميز بزرگي که قرار داشت رفت، بعد از يکي دو دقيقه، ضبط را به کار انداخته و جلوي وي گذاشتم. مي ترسيدم قبل از رسيدن نوار به آخر، بمب عمل کند. به همين دليل هرچه سريع تر به گوشه اي رفتم و جوراب هايم را پوشيدم و از آنجا خارج شدم.»

ترور نافرجام رهبرانقلاب3

انفجار به وسيله ضبط صوت
لحظاتي بعد از قرار گرفتن ضبط صوت، روي تريبون، بلندگو شروع به سوت کشيدن کرد. همين مسئله باعث شد آيت ا...خامنه اي از مسئول مربوطه بخواهند تا بلندگو را درست کند و خودشان اندکي از تريبون فاصله گرفتند. آيت ا...خامنه اي، پس از چند ثانيه تأمل، به سخنراني ادامه دادند:«در زمان اميرالمؤمنين(ع)، زن در همه جوامع بشري - نه فقط در ميان عرب ها - مظلوم بود. نه مي گذاشتند درس بخواند، نه مي گذاشتند در اجتماع وارد بشود و در مسائل سياسي تبحر پيدا بکند، نه ممکن بود در ميدان هاي...» ناگهان صداي انفجار همه را شوکه کرد. آيت ا...خامنه اي به طرف چپ تريبون افتادند. تنها محافظ همراه سعي کرد ايشان را از مسجد بيرون ببرد. صداي انفجار باعث شد مردم اطراف، شتابان به سمت مسجد «ابوذر» بيايند. مقابل مسجد محشري برپا بود. در آن گير و دار، چشم امام جماعت به ضبط صوتي افتاد که مانند کتابي از وسط باز شده  و روي جداره داخلي آن، با ماژيک قرمز، نوشته شده بود:«عيدي گروه فرقان به جمهوري اسلامي».

ترور نافرجام رهبرانقلاب2

با زحمت فراوان آيت ا...خامنه اي را از مسجد بيرون آوردند و در يک خودروي «بليزر» گذاشتند. شرايط اصلا مناسب نبود. راننده باشتاب خودرو را مي راند. به خيابان قزوين که رسيدند، مقابل درمانگاه کوچکي متوقف شدند، اما در آن درمانگاه امکان رسيدگي به وضعيت وخيم آيت ا...خامنه اي وجود نداشت. به همين دليل يکي از پرستاران، کپسول اکسيژني برداشت و همراه با مصدوم به سمت بيمارستان «بهارلو» حرکت کردند. دکتر محجوبي و همکارانش در بيمارستان «بهارلو»، عمل جراحي سخت و سنگيني انجام دادند. شايد در آن لحظات برخي فکر مي کردند که آيت ا...خامنه اي به شهادت خواهند رسيد، اما مشيت الهي به گونه اي ديگر رقم خورد.

ترور نافرجام رهبرانقلاب1

پيام حضرت امام(ره) به آيت ا...خامنه اي، پس از سوءقصد نافرجام
دشمنان انقلاب به کسى سوء قصد کردند که آواى دعوت او به صلاح و سداد، در گوش مسلمين جهان طنين انداز است

«بسم ا... الرحمن الرحيم

جناب حجت الاسلام، آقاى حاج سيدعلى خامنه اى؛ دامت افاضاته

ترور نافرجام رهبرانقلاب

خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروه ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شکر که از ابتداى انقلاب شکوهمند اسلامى هر نقشه که کشيدند و هر توطئه که چيدند و هر سخنرانى که کردند، ملت فداکار را منسجم تر و پيوندها را مستحکم تر نمود و مصداق «لازال يُؤيّدُ هذا الدّين بالرجل الفاجر» تحقق پيدا کرد. اينان هر جا سخن گفتند، خود را رسواتر کردند و هرچه مقاله نوشتند، ملت را بيدارتر نمودند و هرچه شخصيت ها را ترور نمودند، قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر بردند. اکنون، دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما، که از سلاله رسول اکرم(ص) و خاندان حسين بن على(ع) هستيد و جرمى جز خدمت به اسلام و کشور اسلامى نداريد و سربازى فداکار در جبهه جنگ و معلمى آموزنده در محراب و خطيبى توانا در جمعه و جماعات و راهنمايى دلسوز در صحنه انقلاب مى باشيد، ميزان تفکر سياسى خود و طرفدارى از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اينان با سوء قصد به شما، عواطف ميليون ها انسان متعهد را، در سراسر کشور، بلکه جهان، جريحه دار نمودند. اينان آن قدر از بينش سياسى بى نصيبند که بى درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پيشگاه ملت، به اين جنايات دست زدند و به کسى سوء قصد کردند که آواى دعوت او به صلاح و سداد، در گوش مسلمين جهان طنين انداز است. اينان در اين عمل غيرانسانى، به جاى برانگيختن و رعب، عزم ميليون ها مسلمان را مصمم تر و صفوف آنان را فشرده تر نمودند. آيا با اين اعمال وحشيانه و جرايم ناشيانه، وقت آن نرسيده است که جوانان عزيز فريب خورده، از دام خيانت اينان رها شوند و پدران و مادران، جوانان عزيز خود را فداى اميال جنايتکاران نکنند و آنان را از شرکت در جنايات آنان برحذر دارند؟ آيا نمى دانند که دست زدن به اين جنايات، جوانان آنان را به تباهى کشيده و جان آنان به دنبال خودخواهى مشتى تبهکار از دست مى رود؟ ما در پيشگاه خداوند متعال و ولى بر حق او حضرت بقية ا...- ارواحنا فداه- افتخار مى کنيم به سربازانى در جبهه و در پشت جبهه، که شب ها را در محراب عبادت و روزها را در مجاهدت در راه حق تعالى، به سر مى برند. من به شما خامنه اي عزيز، تبريک مى گويم که در جبهه هاى نبرد با لباس سربازى و در پشت جبهه با لباس روحانى، به اين ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالى سلامت شما را براى ادامه خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم.

والسلام عليکم و رحمة ا... و برکاته
روح ا... الموسوى الخمينى
7 تير 1360»
صحيفه امام(ره)؛ ج 14؛ ص503

ترور نافرجام رهبرانقلاب1

ترور نافرجام رهبرانقلاب5