به گزارش پارس به نقل از ابنا آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت " گفتند: در ادامه بحث دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) که در ۱۴ فصل است، ما به دو موضوع ظالم و مظلوم اشاره کردیم. حضرت می فرماید: خداوندا یاری ام کن که من گمراه نشوم در حالی که تو توانا هستی، من را هدایت کن.

ایشان بیان کردند: داستان ضلالت و هدایت، داستان مهم و گسترده ای در قرآن و اخلاق اسلامی است. هدایت یعنی از شاهراه حرکت و به منزل مقصود رسیدن و ضلالت یعنی از بیراهه رفتن، گمراه شدن و سرمایه ها را از دست دادن و به نتیجه نگرفتن است. ما در طول شبانه روز در نمازهایی که می خوانیم حداقل ۱۰ بار از خداوند میخواهیم که ما را هدایت کند،" اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ " .

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ما در مسیری که حرکت می کنیم دائماَ بیراهه هایی هست و ممکن است ما را به سوی خود جذب کند افزودند: هوای نفس و وسوسه های شیطان دو دشمن بزرگ اند که ممکن است ما را به بیراهه دعوت کند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: جمع آوری مال از راه های نامشروع بیراهه است. قرن ها زندگی با این مال و سرمایه قابل جدب نیست. رشوه خواری، دروغ، اعتیاد و تقلب در کارهای مختلف از جمله بیراهه هایی که ممکن است انسان به آن سمت برود.

ایشان اظهار داشتند: مساله ای در قرآن مطرح و عده ای در مورد آن سوال می کنند، در بعضی از آیات قرآن می خوانیم که؛ خدایا هر کسی را که بخواهی هدایت و هر کسی را که بخواهی گمراه می کنی و او عظیم و حیکم است. "سوره ابراهیم آیه ۴" . به این نکته توجه کنیم خدا عزیز و توانا و حکیم است و او بدون حساب، کاری انجام نمی دهد. حسابی در کار است و انسان ها اعمالی انجام دادند که سبب هدایت یا ضلالت آنها شده است.

آیت الله مکارم شیرازی گفتند: در سوره ابراهیم آیه ۲۷ آمده است، خداوند ستمگران را به بیراهه می فرستد. یعنی مجازات ظلم این است که مسیر هدایت را گم کنیم و در مسیر ضلالت قرار بگیریم و تا آخرعمرت تلاش کنیم به جایی نمیرسیم، در آیه دیگری خداوند می فرماید: خداوند اسراف کاران شکاک را گمراه می کند و همچنین در آیه دیگری می فرماید: خداوند گمراه نمی کند مگر فاسقان را. سه عامل ظلم، اسراف و فسق و فجور سبب می شود انسان به بیراهه رود و خداوند او را گمراه و به بیراهه می برد.

ایشان خاطرنشان کردند: گمراهی خداوند چگونه است؟ خداوند تشخیص حق و باطل را از شخص می گیرد. اگر می خواهید در همه حال به خصوص در ماه مبارک رمضان مشمول هدایت الهی شوید و هوای نفس شیطان نتواند ما را به بیراهه بکشاند، با عاقبت بد از دنیا نرویم و مشمول هدایت الهی باشیم، بیاییم از عوامل گمراهی که باعث می شود حق و باطل را نتوانیم ازهم تشخیص بدهیم بپرهیزیم.