پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مصطفی شاه‌کرمی- در حالی که سه هفته از آغاز اکران فیلم «نهنگ عنبر» می‌گذرد، دو روز پیش شهرداری تهران مجوز اکران این فیلم را در سینما‌های خود صادر کرد. 

پس از کش و قوس‌های زیاد و کلنجار مسئولان شهرداری با خودشان جهت عدم اکران فیلم نهنگ عنبر سامان مقدم، بالاخره حکم به اکران این فیلم داده شد. 

فیلم نهنگ عنبر جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که مجوز و فرصت اکران در سینما‌های متعلق به حوزه هنری را به دلایل متعدد از جمله محتوای نازل و سخیفش از دست داده است. 

سینما‌های متعلق به شهرداری در چند روزی که این فيلم اکران شده از نمایش و در اختیار گذاردن سالن‌هایش با بهانه‌های مختلف طفره رفتند که هر بار مسئولان و دست‌اندرکاران این سالن‌ها موردی را برای عدم نمایش آن عنوان می‌کردند. 

عدم جسارت و صراحت مسئولان شهرداری نسبت به موضع‌گیری قاطع و شفاف درباره اکران یا عدم اکران این فیلم شاید به این دلیل بود که می‌خواستند منتظر بمانند و ببینند که آیا انقلابی‌گری یا اصرار و ابرام بر برخی ارزش‌ها و خطوط قرمزی که مسئولان شهرداری تهران ادعاي آن را دارند، برایشان چقدر هزینه دارد و آیا اساساً ماندن بر سر چنین اصولی صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟! چه اینکه تا به امروز تنها موردی که در رابطه با این فیلم ضعیف و البته سخیف و نازل متغیر بوده، رقم فروش این فیلم است و مابقی مؤلفه‌های مربوط به آن در همان سطح و اندازه‌ای که قبلاً بوده، مانده و تکان نخورده است! 

البته دومین مؤلفه‌ای که نشان داد می‌تواند در برخی موارد متغیر شود جهت‌گیری و مدعای ارزش‌گرا بودن برخی دوستان است که ظاهراً تا حد و اندازه‌ای لایتغیر و ثابت است که صرف داشته باشد! به کلام ساده‌تر دوستان شهرداری یا از اول بايستي این فیلم را اکران می‌کردند تا هیچ شائبه و حرفی باقی نماند یا اینکه به مسیری که طی یکی، دو سال اخیر پیموده‌اند، ادامه می‌دادند.

هرچند برخی اتفاقات و جابه‌جایی‌ها در بدنه شهرداری تهران جملگی نشان‌دهنده این است که دوستان شهرداری‌چی در برخی مواضع و اهدافشان تجدیدنظر خیلی ظریفی انجام داده‌اند!