به گزارش پارس به نقل از نسیم، علی‌اکبر تورانیان در نشست بررسی ابعاد نمایشگاه کتاب بیست و هشتم و افق‌های پیش رو که صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه داشتن نمایشگاه بین‌المللی کتاب که بزرگ‌ترین نمایشگاه در سطح جهان است از افتخارات‌مان به شمار می‌رود، گفت: نمایشگاه کتاب بیست‌و هشتم برخلاف سال گذشته شادابی نداشت. به عبارت دیگر نمایشگاه کتاب امسال شادابی و نشاط سال‌های قبل را نداشت و علاوه بر آن بی‌نظمی و بی‌برنامگی در تصمیم‌گیری‌ها در این دوره بسیار زیاد بوده است.
مدیر نشر شهرآب با بیان اینکه یکی از بحث‌های انحرافی‌ای که وجود دارد بحث درباره نمایشگاه و فروشگاه بودن نمایشگاه کتاب است، اظهار داشت: ما در مسائل مربوط به صنعت نشر دچار انحراف هستیم که مشکلی از صنعت نشر حل نمی‌کند؛ چرا که یک روز خود را سرگرم مسائل ممیزی می‌کنیم مسئله ای که حق حاکمیت است، روز بعد نیز سرگرم مسئله‌ دیگری می‌شویم.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نمایشگاه کتاب را مانند نمایشگاه‌های خارجی برگزار کنیم چرا که نشر ما با نشر سایر کشورها قابل مقایسه نیست، تصریح کرد:  ما در وهله اول باید نگاه کنیم که آیا مشکلات مربوط به توزیع کتاب را در داخل کشور حل کرده‌ایم یا نه بعد به مسائل این چنینی بپردازیم. طبیعتا امید همه ناشران کشور به برگزاری نمایشگاه کتاب است چرا که این نمایشگاه در کنار نمایشگاه‌های استانی فرصت خوبی برای درآمدزایی ناشران به شمار می رود.
تورانیان افزود: توجه به به بعد نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران مشکلی را حل نخواهد کرد چرا که در ایران هیچ ناشری چنین قدرتی را ندارد که میلیون‌ها تومان هزینه کند و تنها کتابش را در معرض نمایش بگذارد؛ علاوه بر آن باید عنوان کرد که چطور سالن یاس که تازه‌های کتاب را به نمایش می‌گذاشت و رهبری نیز آن را تایید کرده بود به یک باره حذف می‌شود.
مدیر نشر شهرآب با بیان اینکه نشر ما بیمار است و شرایط سختی را می‌گذارند، گفت: با این وضعیت برای کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب امسال 14 و نیم میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته می‌شود؛ در کدام کشور چنین منطقی وجود دارد که به کالاها و کتا‌ب های خارجی یارانه بدهند. حتی به کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها اعلام شده بود که 80 درصد بودجه‌شان را باید صرف کتاب‌های خارجی کنند و باید روشن شود که 2.5 میلیارد تخصیص ارشاد و 10 میلیارد دانشگاه آزاد و 2 میلیارد وزارت بهداشت به چه واسطه و بدون اعتراض در اختیار بخش بین‌الملل قرار گرفت چرا که این یارانه باید در اختیار تولید داخل باشد.
وی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی کشور گفت: با این وضعیت نسبت به اختصاص 14 و نیم میلیارد تومان به بخش بین‌الملل کدام یک از مسئولین پاسخگو هستند؟ این مسئله در حالی رخ می‌دهد که یک ناشر به دلیل تعهدات مالی سنگین و مسائل مالی قصد خودکشی داشته است.
تورانیان با رزمنده خواندن ناشران کشور تصریح کرد: چرا باید یارانه نمایشگاه کتاب بیست و هشتم را در حالی به کتاب‌های خارجی اختصاص داد که در تفاهمنامه سال 2011 این اثار از رده خارج شده اند و قابلیت استفاده ندارند؛ حال این مسئله مطرح است که کدام یک از آقایان به تولید کتاب و توزیع آن در سطح بین‌الملل می‌پردازند؟. نکته بعدی اینجاست که در حالی به کتاب‌های کهنه و غیرقابل استفاده یارانه می‌دهند که عنوان می‌کنند ناشران امسال فروش خوبی داشته اند.
مدیر نشر شهراب در همین زمینه افزود: فردی را می‌شناسم که شاگرد کتابفروشی است و تنها در روز دوم نمایشگاه تنها 2 میلیارد تومان خرید از طریق دستگاه پز داشته است و این رقم تا پایان نمایشگاه به 4 میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که فروش برخی ناشران  1و نیم و نهایتا 200 میلیون تومان بوده است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهم تا دستگاه‌های پز باز شوند تا ببینیم که فروش 20 تا 30 میلیون تومانی چه سنخیتی با فروش 4 میلیارد تومانی دارد، تصریح کرد: مسئولان نمایشگاه کتاب در بازدید رئیس نمایشگاه  کتاب پاریس از اینکه کتاب‌ها به صورت افست عرضه می‌شود خجالت کشیدند در حالی که باید از شهدا و رزمندگان خجالت کشید. مگر همین افراد نبودند که روزگاری با بمب‌های شیمیایی که در اختیار صدام قرار دادند فرزندان‌مان را به شهادت رساندند ولی آنها از این مسئله خجالت نمی‌کشند و حتی به راحتی در نمایشگاه کتاب تهران قدم می‌زنند.
تورانیان اظهار داشت: وقتی ما عضو کنوانسیون برن نیستیم چرا باید از عرضه کتاب‌های افست شده خجالت بکشیم؛ البته امروز افراد زیادی به خاطر گرین‌کارت هویت خود را می‌فروشند و طبیعتا ناشری که خانواده اش در اروپا و آمریکا زندگی می‌کند با ما همراه نیست و باید گفت که بسیاری از آنها جاده صاف کن هستند تا ما را عضو کنوانسیون برن کنند. علاوه بر آن همین افراد در نمایشگاه کتاب کتاب‌های افست شده را به جای کتاب‌های اورجینال فروختند.
وی با بیان اینکه سایت آمازون، کتاب‌های منطقه ای و کتاب‌های خاورمیانه معیار تعیین قیمت برای کتاب‌های خارجی به شمار می‌روند، تصریح کرد: با این حال برخی افراد از چین و ابوظبی کتاب را به داخل کشور می‌آورند ولی با قیمت سایت آمازون به فروش می‌رسانند و یارانه نیز دریافت می‌کنند.
مدیر نشر شهرآب گفت: برخی با حضور در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب کارها را به نفع یک جناح خاص پیش بردند و سوالم از این افراد این است که ناشرانی که فروش‌های میلیاردی داشتند چطور از این رانت اطلاعاتی باخبر شدند. قطعا کشور  و نظام برای ماست و باید حق‌مان را از یارانه که همان بیت‌المال است بگیریم.