به گزارش پارس به نقل از فارس شهناز ذوقی در نشست هیئت‌های ورزشی بانوان و کارمندان زن شاغل در ادارات شهرستان آبیک با موضوع «حجاب و عفاف» که به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در کتاب آسمانی قرآن کریم کلمه حجاب هفت بار ذکر شده است که بیانگر اهمیت حجاب است.

وی افزود: خودنمایی و خودآرایی از خصوصیات بانوان است ولی خدای متعال حد و مرزی برای این موضوع تعیین کرده که لازم است بانوان این حد و مرز را رعایت کنند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: رعایت حجاب و عفاف گواه بر تقوای کامل نیست بلکه انسان باید علاوه بر رعایت حجاب ظاهری در باطن گفتار، رفتار و کردار خود حجاب و مانعی لحاظ کند.

ذوقی با بیان اینکه حجاب تحمیلی و اجباری مطلوب نیست، تصریح کرد: این نوع حجاب از نوع حجاب و زور است، ضررش بیشتر از منفعت آن بوده و چون مقطعی است فرد آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه در حجاب تقلیدی تفکر نیست، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، افرادی که حجاب تقلیدی دارند زمانی که در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند خود را باخته و حجاب خود را تغییر می‌دهند.

این پژوهشگر مذهبی حجاب تعقلی را همراه با تفکر، اندیشه و خرد ذکر کرد و گفت: عقل و خرد طبق دستورات دینی حکم می‌کند که انسان باید در برابر نامحرم خود را بپوشاند و حجابش را رعایت کند.

ذوقی تصریح کرد: علاوه بر حجت بیرونی انسان که ائمه اطهار (ع) و 124 هزار پیامبر هستند، حجت درونی نیز در انسان به نام عقل وجود دارد که باید به آن مراجعه کرد.

وی بلندمرتبه‌ترین حجاب را حجاب تعبدی عنوان کرد و افزود: در صورت داشتن این نوع حجاب، انسان به داشتن صاحب و مولا معتقد است و به تمام صفات ثبوتیه الهی که در جوشن‌کبیر ذکر شده ایمان دارد.

این پژوهشگر مذهبی حجاب تعبدی را گذر از تعقل دانست و بیان کرد: اینکه امروز برخی از زنان حجاب را رعایت نمی‌کنند و حجاب و عفاف به یک معضل تبدیل شده است که در کنار اطاعت و بندگی خدای متعال، اطاعت نفس و دل هم وجود دارد.

ذوقی رعایت حجاب از سوی بانوان جامعه را به صلاح بانوان و سلامت آنان و جامعه بیان کرد و گفت: حجاب، عفاف و عفت زیر مجموعه تقوا قرار دارند بنابراین کسی که تقوا دارد، عفاف و حجاب را دارد که قرآن کریم بسیار به رعایت تقوا تأکید کرده است. 

وی افزود: با توجه به این فرمایش امام علی (ع) که فرمود: «فرزندان خود را با زمان تربیت کنید» لازم است که مادران ایرانی به عنوان مادران شیعه، تنها به تلاوت قرآن کریم اکتفا نکنند بلکه خود و فرزندان خود را با سیره اهل بیت (ع) آشنا کنند.

این پژوهشگر مذهبی تنش‌ها، افسردگی‌ها، گرفتاری‌ها و دلتنگی‌های برخی از افراد جامعه را ناشی از فراموشی خدا در زندگی عنوان کرد و گفت: حس‌گرهای درون انسان باید با یاد و نام خدا به شادی و آرامش برسند یعنی شادی دل و آرامش‌خاطر انسان در گرو یاد خدا بودن و فراموش نکردن خود تحقق است.

این پژوهشگر مذهبی با بیان این حدیث امام علی (ع) که «هیچ خدمتی بالاتر از شاد کردن دل مؤمن در زندگی نیست» اذعان کرد: به فرمایش این امام همام، شادی مؤمن در چهره‌اش و غم مؤمن در دلش است؛ گرچه باید گفت که شادی مقوله‌ای ماندگار و اثرگذار است ولی لذت، آنی و زود گذر بوده و اثرات مخربی هم بر انسان برجا می‌گذارد.

ذوقی متذکر شد: بی‌حجابی شخصیت انسانی بانوان بی‌حجاب را زیر سؤال می‌برد که مطلوب است بانوان نگرش و دیدگاه خود را در زمینه حجاب تغییر دهند و با رعایت حجاب اسلامی ملزم شوند.