به گزاش پارس به نقل از ایسنا رییس ستاد اقامه نماز گفت: هیچ عبادتی مثل نماز نیست. خدا هم در هر جایی که می‌خواهد مشکلی را رفع کند می‌گوید نماز بخوانید مثل نماز باران، نماز آیات و سایر نمازهایی که داریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی عصر یک‌شنبه در گردهمایی 4 هزار نفری جوانان فعال مسجدی که همزمان با میلاد مسعود حضرت علی اکبر (ع) توسط سازمان مرکز رسیدگی به امور مساجد در مصلی امام خمینی (ره) با حضور جمعی از جوانان فعال مسجدی برگزار شد با بیان اینکه ما سه رقم جوان داریم اظهار کرد: اولین جوان جوانی است که جامعه او را عوض می‌کند و به شکل همان جامعه می‌شود. جوان دوم جوانی است که در هر جامعه‌ای که باشد خود را نگه می‌دارد و جوان سوم جوانی است که جامعه را عوض می‌کند.

وی یادآور شد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید اهل بهشت از اهل جهنم می‌پرسند چطور جهنمی شدی،‌ دلایلی دارد که یکی از آن دلایلی این است که آن‌ها می‌گویند مشکل ما این بود که همواره شکل جامعه می‌شدیم و هرگز از خودمان اراده نداشتیم.

رییس ستاد اقامه نماز یادآور شد: جوان دسته دوم یعنی آن جوانی که خود را در جامعه نگه می‌دارد مانند اصحاب کهف هستند که از تمام زرق و برق دنیا گذشتند و در غار زندگی کردند تا دین خود را حفظ کنند. جوانی که جامعه را عوض می‌کند جوانی است مثل حضرت ابراهیم (ع) که جامعه خود را تغییر داد.

قرائتی در ادامه با مطرح کردن خاطره‌ای و با بیان این که آیا می‌شود یک نوجوان امام شود عنوان کرد: ما در ستاد اقامه نماز خواستیم که مردم شیرین‌ترین خاطره‌های خود را از نماز بگویند. افرادی هم خاطرات خود را فرستادند که در میان آن‌ها یکی از خاطرات بسیار تکان‌دهنده بود. دختر 11 ساله‌ای نوشته بود که در شرایط سخت و در اتوبوس وقتی می‌بیند که خورشید دارد غروب می‌کند و یادش می‌آید که نماز نخوانده از پدر خود می‌خواهد اتوبوس را نگه دارد اما به هر دلیلی نمی‌شود و پدر کودک بهانه‌هایی می‌آورد و در نهایت دختر تصمیم می‌گیرد که خود نمازش را در همان اتوبوس بخواند.

وی گفت: وقتی که راننده متوجه این حرکت می‌شود اتوبوس را نگه می‌دارد و در همین شرایط وقتی دختر اقامه نماز می‌کند خیلی از مسافران آن اتوبوس متوجه می‌شوند که هنوز نماز نخوانده‌اند و این دختر در زمان حرکت آن اتوبوس امام آن‌ها بود و به نوعی رفتار کرد که سایرین هم یادشان بیفتد که نماز نخوانده‌اند و به اقامه نماز بپردازند. پس در هر شرایطی می‌شود امام بود.

رییس ستاد اقامه نماز عنوان کرد: من به عنوان یک پدر و معلم به شما می‌گویم که در ماه رمضان که ماه قرآن است حتما یک دوره قرآن را بی‌غلط بخوانید. حدیث داریم که قرائت کامل قرآن یک دعای مستجاب دارد. در برنامه‌هایی که برای خود می‌گذارید هرگز خود را برتر از دیگران نبینید یعنی اگر یک خانم با حجاب فرد بی‌حجابی را دید هرگز با خود فکر نکند که از او بهتر است، حجابش از او برتر است ولی او نباید با خود فکر کند که از او بهتر است. امام راحل رهبر این انقلاب بود ولی هرگز خودش نگفت که من رهبر هستم و همواره می‌فرمود که رهبر من آن نوجوان 13 ساله است.

او در ادامه با اشاره به توصیه‌هایی برای جوانان گفت: همواره نماز را اول وقت بخوانید. این گونه نباشد که در مسجد حضور داشته باشید و نماز نخوانید، هیچ عبادتی مثل نماز نیست. خدا هم در هر جایی که می‌خواهد مشکلی را رفع کند می‌گوید نماز بخوانید مثل نماز باران، نماز آیات و ... . وقتی بچه به دنیا می‌آید هنوز چشم خود را باز نکرده در هر دو گوش او حی علی الصلاه می‌خوانیم و مرده قبل از این که به خاک برود برای او نماز می‌خوانیم پس هیچ عبادتی همچون نماز تنوع ندارد.

قرائتی افزود: ما 350 نوع نماز داریم اگر تمام عبادات را انجام دهیم ولی نماز را به جای نیاوریم سایر عبادات ما هم مورد قبول واقع نمی‌شود. حضرت علی (ع) می‌فرماید من در آخرین لحظه‌هایی که سر پیامبر را بر دامان داشتم ایشان همواره می‌فرمود حی علی الصلاه، حی علی الصلاه، این را گفت و از دنیا رفت. متاسفانه در جامعه امروز ما برخی از افراد به دلیل این که از امام جماعت مسجدی خوش‌شان نمی‌آید نماز جماعت نمی‌خوانند. ما نباید این گونه باشیم حتی اگر نسبت به امام جماعتی انتقاد داریم باید برویم و به او بگوییم نه این که نماز جماعت که افضل اعمال است را ترک کنیم.

وی افزود: این که ما به کسی پندی بدهیم کار اشتباهی نیست، وقتی نوجوانی از تربت حیدریه برای امام خمینی (ره) نامه می‌نویسد که من می‌خواستم به شما پندی بدهم ولی چون کودک بودم این کار را نکردم، امام با دستان خود برای آن کودک نوشت که شما پند خود را بگویید چرا که همه ما در همه زمان‌ها نیازمند پند و اندرز دیگران هستیم. فراموش نکنیم کسانی که با اخلاق مسلمان شده‌اند آمارشان بیش‌تر از آن‌هایی است که با موعظه مسلمان شده‌اند. پس هرگز اخلاق خوب و کارآمد را ترک نکنید. من در این‌جا از جوانان می‌خواهم که از امام جماعت محل خود بخواهند که تفسیرهای‌شان پس از نماز از قرآن باشد و از جوانان می‌خواهم که کتاب خواندن و محبت کردن به سایرین را فراموش نکنند.