پايگاه خبري تحليلي «پارس»- الناز خمامي‌زاده- صداوسيما مي‌خواهد شبكه جديد سبك زندگي راه بيندازد، آن هم براي مخاطبان انگليسي زبان كشورهاي سرتاسر دنيا تا ديگر جاده هميشه يك‌طرفه صادرات سبك زندگي و رفتار و پوشش غربي به دنيا حداكثر براي ايران ديگر يك‌طرفه نباشد. اين شبكه به زودي افتتاح شده و روي يكي از فضاهاي خالي ايران در ماهواره فرستاده مي‌شود. 

با وجود فرهنگ و تمدني هشت هزار ساله و ديني كه در دل‌هاي مردم ريشه كرده، ايران همواره در معرض فرهنگ‌هاي بيگانه و سبك زندگي غربي بوده است، كشورمان با داشتن اين فرهنگ اصيل و آداب و سنن ديني كه با آن عجين شده است يكي از ناب‌ترين و پرتنوع‌ترين لايف استايل‌هاي دنيا را دارد. حالا قرار است شبكه جديد سبك زندگي اين فرهنگ و سنت را به ساير نقاط دنيا صادر كند. ظاهراً خانه‌تكاني‌هاي سازمان صداوسيما بعد از حذف يك شبكه و ادغام چند شبكه جا را براي ايجاد اين شبكه و چند شبكه انگليسي زبان ديگر باز كرده بود. 

شايد از راه‌اندازي بي‌سر و صداي شبكه سبك زندگي در آينده نزديك بتوان به عنوان نقطه عطف فعاليت محمد سرافراز ياد كرد. مديري كه از سال ۱۳۷۱ در معاونت برون‌مرزي صداوسيما مشغول به كار بوده، در دوران عزت‌الله ضرغامي، مديريت شبكه‌هاي انگليسي زبان پرس‌تي‌وي و اسپانيايي‌زبان هيسپان تي‌وي را به صورت همزمان برعهده داشته و خودش شبكه‌هاي برون‌مرزي العالم و‌ آي فيلم را راه‌اندازي كرده، به خوبي بر كاركرد رسانه در حوزه بين‌الملل واقف است. 

حالا سرافراز كه از بدو نشستن بر صندلي مديريت صدا‌و‌سيما مدام بر رويكرد بين‌المللي شبكه‌هاي اين سازمان تأكيد كرده و از عملكرد ضعيف رسانه‌هاي حوزه بين‌الملل ايران انتقاد داشته يكي از مهم‌ترين شبكه‌هاي موضوعي بين‌المللي اين سازمان را راه‌اندازي مي‌كند، آن هم در حالي كه پيش از شبكه سبك زندگي تنها شبكه‌هاي پرس‌تي‌وي و ‌آي فيلم داراي نسخه انگليسي بوده‌اند. 

شبكه سبك زندگي، سومين شبكه انگليسي‌زبان صداو‌سيما مي‌شود كه مي‌خواهد تأكيد مقام معظم رهبري بر مقوله سبك زندگي ايراني و اسلامي و لزوم ترويج آن در جامعه را جامه عمل پوشانده و اين نگاه را گسترش دهد. اين موضوع از آن لحاظ حائز اهميت است كه تا پيش از اين اكثر شبكه‌هاي برون‌مرزي ايران كاركرد خبري داشته‌اند تا كاركرد الگويي و تبليغي. از «احسان كاوه» به عنوان مدير اين شبكه نام برده مي‌شود. از قضا دفتر شبكه جديد سبك زندگي هم از نظر مكاني در همان ساختماني است كه شبكه‌هاي انگليسي‌زبان پرس‌تي‌وي و ‌آي فيلم در آن مستقر هستند. اين شبكه قرار است به زودي افتتاح شده و روي يكي از فضاهاي خالي ايران در ماهواره فرستاده شود. 

راه‌اندازي شبكه سبك زندگي به ويژه براي مخاطبان انگليسي‌زبان از آن جهت اهميت دارد كه سالانه حجم زيادي از الگوهاي رفتاري و پوششي تحت عنوان لايف‌استايل از طريق جوامع غربي به جوامع شرقي و اسلامي صادر مي‌شود و حالا راه‌اندازي اين شبكه مي‌تواند تا حدودي مردم جوامع غرب را نيز با سبك زندگي اسلامي آشنا كند به همين دليل انتخاب برنامه‌ها، مضامين و نوع پوشش مجري‌ها و حتي گرافيك و رنگ‌آميزي فضاي اين شبكه مي‌تواند در ميزان موفقيت آن و ميزان اقبال مخاطبان انگليسي‌زبانش نقش بسيار مهمي را ايفا كند. 

هنوز درباره نوع و جنس برنامه‌هاي شبكه سبك زندگي جزئيات زيادي به بيرون درز نكرده است. اينكه قرار است كنداكتور برنامه‌هاي اثرگذار آن بيشتر از سريال تشكيل شده باشد يا از برنامه‌هاي گفت‌وگومحور يا مستند؛ حتي هنوز مشخص نيست كه آيا قرار است مبناي اين شبكه بر توليد برنامه باشد يا استفاده از برنامه‌هاي توليدي آرشيوي ساير شبكه‌ها. 

سياست‌هاي فرهنگي ايران در ماه‌هاي اخير به شكلي محسوس بر قدرت نرم متمركز شده است تا آنجا كه قرار است براي ترويج معارف اسلامي نيز شبكه‌اي انگيلسي‌زبان تاسيس شود، اين مدل رسانه‌اي جديد صداوسيما و راه‌اندازي شبكه جديد سبك زندگي و معارف را مي‌توان زيرمجموعه‌اي از اين تغييرات رو به جلو دانست كه هدف از آن تحت تأثير قرار دادن مخاطبان جهاني با جادوي رسانه‌اي است؛ ابزاري كه براي پيشبرد سياست‌ها از سال‌ها پيش به عنوان اسلحه شماره يك غرب مورد استفاده قرار مي‌گرفت.