به گزارش پارس به نقل از نسیم مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» از تولیدات حوزه هنری است، مستندی که داریوش یاری آن را کارگردانی کرده و بهروز مفید تهیه‌کننده آن است.

این مستند سینمایی که در جشنواره فیلم فجر آشکارا با بی‌مهری هیئت داوران بخش مستند روبه‌رو شد، در جشنواره ربیع الشهادة عراق روی پرده رفت و با استقبال مواجه شد. این جشنواره شامل بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی می‌شود. در دوازدهمین دوره این جشنواره که به‌تازگی به پایان رسیده، مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.

یاری: بی‌مهری جشنواره فیلم فجر جبران شد

داریوش یاری درمورد جشنواره ربیع الشهادة و استقبال از فیلم مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» می‌گوید: جشنواره ربیع الشهادة در بخشهای مختلف آثاری را که درباره حضرت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) است، بررسی می‌کند. این آثار می‌تواند در حوزه ادبیات، پژوهش، عکس، فیلم و … باشد. بسیاری از علمای دینی در این جشنواره حضور داشتند. اهل تسنن، مسیحیان و پژوهشگرانی که به امام حسین(ع) ارادت دارند کنار علما و هنرمندان و محققان شیعه آثاری را که در این جشنواره عرضه شد، تماشا کردند.

وی با اظهار اینکه جشنواره ربیع الشهادة با محدودیت فیلم‌های 40دقیقه‌ای نمایش داده می‌شود، گفت: مسئولان جشنواره آن‌قدر تحت تأثیر فیلم قرار گرفته بودند که قوانینشان را زیر پا گذاشتند، فیلم را در بخش مسابقه گنجاندند و به آن تندیس ویژه، تندیس بهترین فیلم و 7000 دلار جایزه نقدی دادند.

یاری چندی پیش از بی‌مهری داوران جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» گله کرده بود. وی با اشاره به این موضوع گفت: واقعاً استقبالی که از فیلم شد، اندوهی را که در دلم وجود داشت کمرنگ کرد. دیده شدن «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در حرم حضرت عباس(ع) لذتی ویژه داشت. اختتامیه در حرم امام حسین(ع) برگزار شد و حس و حال خاصی داشت. دوستانی از اسپانیا، لبنان، فیلیپین، روسیه، فلسطین و … این فیلم را دیدند و موجی مثبت نثار فیلم و من کردند.

کارگردان مستندهای «اهل سوگ» و «اهل سور» خاطرنشان کرد: ما فیلم را در عین حال که برای مخاطب ایرانی و شیعه ساختیم، برای مخاطبی ساختیم که اصلاً امام حسین(ع) را نمی‌شناسد و قرار است از دل تاریخ و با توجه به مستنداتی که وجود دارد ایشان را بشناسد. در جشنواره ربیع الشهادة علمای دینی از 47 کشور جهان حضور داشتند، بعضی از آنها مسلمان نبودند. عده‌ای مدیر نهادها، مؤسسات و انجمن‌های دینی در اروپا و آسیا بودند.

وی ادامه داد: از مدیران این مؤسسات در اسپانیا و سوییس اصرار داشتند نسخه‌ای از این فیلم را داشته باشند تا برای دوستداران امام حسین(ع) اکران کنند. رضایت این گروه متنوع و متکثر برایم جذاب بود. زمانی که فیلم روی پرده رفت، با استقبال مواجه شد و بسیاری از مخاطبان گریه می‌کردند. این استقبال نشان می‌دهد که ما وظیفه سنگین و راهی دشوار داریم تا فیلم را به دست مخاطبانش در همه جای جهان برسانیم. رییس دانشگاه بغداد و رییس دانشگاه قاهره با صفت متفاوت و ویژه از این فیلم یاد کردند.

یاری در آخر در مورد مستند بعدی که خواهد ساخت، گفت: آرزوی من بعد از ساخت فیلمی درباره کربلا، ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) است. امیدوارم بتوانم با فراهم شدن شرایط، ساخت «سلطان خراسان» را شروع کنم، هرچند که از بوروکراسی حاکم بر نهادهای فرهنگی و نادیده گرفتن این آثار خسته شده‌ام.

طباطبایی‌نژاد: «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» فیلم معیار جشنواره ربیع الشهادة

طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در جمع شرکت کنندگان در جشنواره ربیع الشهادة عراق حضور داشته در این باره می‌گوید: «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» فیلمی بسیار عاطفی و تأثیرگذار است. من هم وقتی در جمع میهمانانی که از 48 کشور دنیا گرد هم آمده بودند فیلم را دیدم کاملاً مشهود بود که همه از فیلم تأثیر گرفتند و توانستند ارتباط خوبی با این اثر برقرار کنند. همه حاضران با نظری مثبت از آن یاد می‌کردند و کاملاً تحت تأثیر این مستند قرار گرفته بودند.

وی با اشاره به توجه ویژه تیم داوری این جشنواره از «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» گفت: در جلسه هیئت داوری هم که جلسه ویژه‌ای با معاون تولیت حرم حضرت عباس(ع) جناب آقای شیخ عمار برگزار شد، داوران برجسته و شاخصی از کشورهای عراق، مصر و … حضور داشتند و جالب اینکه وقتی می خواستند از یک فیلم الگو مثال بزنند بارها «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را به زبان می‌آوردند و از آن به‌عنوان فیلم متر و معیار برای یک کار آیینی و مذهبی یاد می‌کردند. انصافاً فیلم حضور موفق و تأثیر گذاری در جشنواره داشت و طیفهای مختلفی چون فیلم‌سازان، پژوهشگران و افراد فرهیخته حوزه‌های دیگر مخاطب این اثر بودند.

طباطبایی‌نژاد گفت: این مستند مورد توجه چهره‌های شاخص شیعی، رؤسای جمعیت‌های شیعه در کشورهای مختلف قرار گرفت و آنها هم کار را متفاوت و تأثیرگذار دیدند. این اثر در جمع فرهیختگان جشنواره بیشتر از ایران مورد استقبال قرار گرفت و در کشور خودمان آن‌قدر که شایسته بود مورد توجه واقع نشد. اگرچه «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» در این جشنواره نمایش داشت ولی به‌خاطر حضور میهمانانی درجه یک و برجسته از 48 کشور جهان، فیلم و امتیازهایش آن‌طور که لایق بود، دیده شد.