به گزارش پارس به نقل از مهر آیت‌الله عباس محفوظی در جمع مسئولان و اعضای ستاد شعبانیه استان قم با بیان اینکه گردآوری روایات مختص به حضرت مهدی(عج) در قالب یک کتاب جامع و کامل، اهمیت زیادی دارد و باید در دستور کار قرار گیرد اظهار کرد: ۳۰ سال پیش بود که با برخی از دوستان همچون آیات مهدوی کنی و محمدی گیلانی برنامه‌ای در این زمینه داشتیم و توانستیم بخشی از احادیث را جمع‌آوری کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: امروز تلاش‌های زیادی انجام شده و کتاب‌های بسیاری درباره مهدویت نگاشته می‌شوند که جای تقدیر و تشکر دارد ولی لازم است کتابی جامع و کامل در این حوزه تدوین شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در کتب اربعه شیعه یعنی تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه روایات بسیاری درباره حضرت مهدی(عج) وجود دارد گفت: در عین حال احادیث بیشتری وجود دارد که مقدار آنها در این کتاب‌ها کمر است.

وی ادامه داد: تدوین سیره ائمه معصومین(ع) به صورت جامع، امر مهمی است که باید حتما صورت اجرایی به خود بگیرد.

آیت‌الله محفوظی با اشاره به اینکه درباره سیره نبوی(ص) کتاب‌های بسیاری به رشته تحریر درآمده، افزود: شیعه و سنی در این محور اشتراکی، سهیم هستند ولی درباره حضرات معصومین(ع) هنوز آنطور که شایسته و بایسته بود کار نکرده‌ایم.

یکی از احتمالات قوی درباره شب قدر، شب نیمه شعبان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهدویت از مسائل کلامی ماست که بحث و بررسی بیشتر بر روی آن لازم است، عنوان داشت: در روایات داریم که یکی از احتمالات قوی درباره شب قدر، شب نیمه شعبان است بنابراین بجا آوردن اعمال آن و احیای این شب اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به حدیث «افضل اعمال امتی، انتظار الفرج» از حضرت محمد(ص) افزود: باید در مقام عمل خود را برای انتظار آن حضرت آماده کنیم زیرا حقیقت آن است که انتظار الفرج به معنای عدم انجام گناه در جامعه محسوب می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) بیان داشت: اگر فقط لفظ چراغ را تکرار کنیم، اتاق روشن نمی‌شود بنابراین برای رویت خورشید روی امام زمان(عج) نیز نباید تنها به دعا برای فرج بسنده کنیم بلکه ترک گناهان و امر به معروف و نهی از منکر، زمینه عملی برای ظهور آن حضرت است که باید مورد توجه قرار گیرد.