به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سيما، شهردار تهران گفت : به نظر بنده مشکل ما ارتقای کیفی کار فرهنگی نیست بلکه خودآگاهی فرهنگی است که باید این موضوع در جامعه کشف شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، محمد باقر قالیباف در اختتامیه دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار ، محصولات و فعالیت های فرهنگی در برج میلاد در سخنانی با تبریک اعیاد وهمچنین سالروز آزادی خرمشهر گفت : اولین نکته ای که باید در جشنواره ها و نشست های سالانه در نظر گرفت این است که بتوانیم کار گذشته را نقد و بررسی کنیم و این ضروری است.
وی با بیان اینکه در هر جشنواره باید برای افق آینده هدفی را ترسیم کنیم افزود : در حوزه فرهنگی به موضوع نقد باید توجه کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه اقتدار فرهنگی نداریم افزود : مهمترین پیشرفت و توسعه در کشور پیشرفت فرهنگی است و اگر در بخش های دیگر پیشرفت کنیم اما در فرهنگ پیشرفت نکنیم در دراز مدت دچار اشکال می شویم .
وی گفت : اولین کاری که باید در فرهنگ در نظر بگیریم نیت افراد است که با چه نیتی این کار را انجام می دهند .
قالیباف افزود : منطق ما در کار فرهنگی چیست و چگونه آن را دنبال می کنیم و آیا به کار فرهنگی به عنوان یک شغل نگاه می کنیم ؟
شهردار تهران گفت: کار فرهنگی ای که منطق آن پول و سرمایه باشد به درد نمی خورد.
وی با بیان اینکه نباید توسعه مسائل فرهنگی را به صورت کار پیمانکاری نگاه کرد افزود : متاسفانه پول خرج می کنیم اما هزینه ای که انجام می دهیم 90 درصد در خصوص مسائل بودجه جاری است و 10 درصد به فرهنگ تعلق می گیرد .
وی گفت: اشکال بعدی ما در چرخه کار فرهنگی تولید ، توزیع ، ترویج و مصرف است ، زیرا اول به تولید توجه می کنیم بدون آنکه بدانیم مصرف کجاست و نمی دانیم مردم ما چه چیزی را و به چه میزان می خواهند .
شهردار تهران افزود : سه هزار انتشاراتی وجود دارد در صورتی که تعداد کتاب فروشی های ما 1200 فروشگاه است .
قالیباف گفت: گردش مالی کل کتاب فروشی ها در سال 800 میلیارد تومان است اما گردش مالی مصرف لوازم آرایشی درسال 20 هزار میلیارد تومان است .
وی افزود : من معتقدم خیلی نباید در تولید کار فرهنگی دخالت کنیم زیرا فرهنگ یک کالا نیست و دخالت در آن مشکل ایجاد می کند .
قالیباف گفت : آن چیزی که واقعاً وظیفه ماست این که دشمنان در حوزه فرهنگی کمر بسته اند که هویت اسلامی و ملی ما را تحت تاثیر قرار دهند .
شهردار تهران افزود : کار تولید فرهنگ به ضرب پول شهرداری فایده ندارد و باید این موضوع در بستر جامعه ایجاد شود .
وی گفت : ما وظیفه داریم که کار فرهنگی را در جامعه به درستی رصد کنیم و اگر بطور مداوم کار فرهنگی رصد شود می توانیم بگوییم قدمهایی برداشته ایم .
قالیباف افزود : باید ظرفیت ها را به درستی بشناسیم و به درستی برنامه ریزی و نظارت کنیم تا بستر فرهنگی در جامعه اتفاق بیافتد .
وی گفت : باید از تقویت کننده ها حمایت و برای آنهایی را که فرهنگ را تضعیف می کنند محدودیت ایجاد کنیم .
شهردار تهران افزود : ما باید نقش حمایت کننده در زمینه مسائل فرهنگی داشته باشیم تا فرهنگ در درون جامعه و مردم متبلور شود .
در پایان این مراسم از جمعی از خانواده های شهدا ودستگاههایی که در امر توسعه مسایل فرهنگی فعالیت و نوآوری دارند تقدیر و قدردانی شد .