به گزارش پارس به نقل از ايسنا، وزیر علوم،تحقیقات و فناوری شب گذشته در برنامه «نگاه یک» حاضر شده و درمورد برخی اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم در دوره خود توضیح داد و درمورد وضعیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد:دانشگاه فنی و حرفه‌ای طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل می‌شد،البته این انتقال هنوز هم تمام و کمال انجام نشده و انتقال درحال مذاکره است.سطح تحصیلی آن‌ها در حد کاردانی است و مهارت آموزی می‌کنند،فارغ التحصیلان آنان حرفه‌ای را فرا می‌گیرند و بیش از 80 درصد آن‌ها وارد بازار کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر اساس بودجه آموزش و پرورش پرداخت می‌شود درمورد وضعیت اساتید توضیح داد: اساتید تحت عنوان مدرس فعالیت می‌کنند و مدرک آن‌ها عمدتا کارشناسی ارشد است،درصورتی که طبق مقررات آموزش عالی، هیات علمی دانشگاه باید حتما دارای مدرک دکتری باشند،بنابراین دستور داده شده این مساله در مرکز هیات امنا بررسی شود و متناسب با وضعیت آن‌ها هیات علمی برای آن ها تعیین شود، امیدواریم این امر تا پایان تابستان نهایی شود.

دکتر فرهادی در با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در وزارت علوم از زمان تصدی پست وزارت علوم،گفت: شورای عالی برنامه ریزی در وزارت خانه که مسئول تدوین برنامه های درسی است فعال‌تر از گذشته شد،تعداد زیادی از برنامه های درسی در این شورا مورد بررسی قرار گرفت.همچنین 15 برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری در علوم انسانی که توسط شورای تحول علوم انسانی تهیه شده بود تصویب شد،54برنامه درسی جدید تصویب شد که عمدتا رشته های بین رشته ای و مورد نیاز کشور بودند. فعالیت شورای گسترش آموزش عالی بیش از گذشته شد. در زمینه پژوهش جلسات شورای عالی عتف مرتب برگزار می شود و ۵ کریدور علم و فنآوری در ۵ استان کشور و تعدادی از مراکز علمی رشد جدید هم تصویب و ۳ پارک علم و فناوری جدید نیز تأسیس شده است.

وی ادامه داد: اجلاس وزاری علوم، تحقیقات و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در اواخر سال گذشته یکی دیگر از اقدامات مهم انجام شده بود که در این اجلاس از 56 کشور دعوت شده بود که 32 کشور در سطح وزیر و مابقی در حد معاونین شرکت کردند.این اجلاس دستاوردهای خوبی داشت که از جمله آن‌ها تاسیس یک مرکز تحقیقات و فناوری در ایران و بین کشورهای جنبش عدم تعهد برای انتقال تکنولوژی،تجاری سازی و.. است که مراحل تصویب در حال طی شدن است.

وزیر علوم با بیان اینکه منطقه‌بندی دانشگاه ها نیز انجام شد،توضیح داد:طرح اولیه رتبه بندی دانشگاه برای شناسایی 20 دانشگاه برتر کشور نیز آماده شد. زیرا به طور کلی 2600 موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد که بیش از 160 موسسه دارای عنوان دانشگاه هستند و باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه 10 دانشگاه برتر مشخص می‌شد،این فرآیند در آواخر سال گذشته با توجه به شاخص هایی که مشخص کردیم از جمله تعداد دانشجو،مقاطع تحصیلی،طرح های تحقیقاتی و...طی شد و 20 دانشگاه برتر کشور مشخص شد.

فرهادی ادامه داد:10 دانشگاه به صورت دانشگاه تیپ یک معین شد و این دانشگاه‌ها باید ماموریت‌های مشخص‌تری داشته باشند.دانشگاه تهران،دانشگاه صنعتی امیرکبیر،دانشگاه صنعتی شریف،دانشگاه علامه طباطبائی،دانشگاه شیراز،دانشگاه مشهد و دانشگاه اصفهان جزو 10 دانشگاه برتر هستند.امسال رتبه‌بندی به صورت جامع تا پایان تابستان باید انجام شود.

رشد علمی ایران در جهان افزایش یافته است
وی در ادامه درمورد رشد علمی ایران در جهان توضیح داد:بر اساس آمارها ما تا پایان مارس ۲۰۱۵ رتبه ۱۵ تولید علم است و تا این مدت تعداد مقالات ما 200 بیشتر از مشابه سال گذشته بوده است.از نظر پایگاه استنادی اسکوپوس سال گذشته17 رتبه بودیم که به رتبه 16 دست یافتیم و بر اساس آی اس آی از رتبه 21 به 20 رسیدیم.

وزیر علوم در مورد ادعایی مبنی بر منفی شدن رشد علمی گفت: به هیچ وجه این مساله را تأیید نمی کنم و معاونت پژوهشی با همکاری پایگاه استنادی این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا اصلاح شود.در آمار شاخص سرمایه انسانی که مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر می کند، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ از میان ۱۲۴ کشور جهان، رتبه هشتادم را از آن خود کرد این در حالیست که در سال ۲۰۱۳ در رتبه نود و چهارم جهان قرار داشتیم.از نظر فارغ التحصیلان رشته مهندسی، تولید و ساخت نیز با حدود ۲۴۰ هزار فارغ التحصیل در سال رتبه سوم جهان را داریم.دیگر کشورها نیز رشد دارند ولی رشد ما نیز خوب است.

دکتر فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر نامه 4000 عضو هیات علمی درباره کاهش رشد علمی کشور گفت: نامه را دیده ام اما امضاء ندارد و مطالبش متناقض است و معلوم نیست چه کسی آن را نوشته است.

وی درمورد برنامه های وزارت علوم برای برای رشد بیشتر علمی ایران توضیح داد:افزایش کیفیت آموزش عالی،تقویت آزمایشگاه‌ها از جمله اهداف وزارت علوم برای ارتقای رشد علمی است.تعداد 20 آزمایشگاه مرکزی باید به 80 رسانده شود،همچنین باید آزمایشگاه‌های مرجع مجهز شده تا به صورت منطقه‌ای ارائه خدمت ‌کنند،باید دستگاه‌های خاص در آزمایشگاه سطح ملی متمرکز باشد.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شتاب داشته است
وزیرعلوم در ادامه با اشاره به فضای دانشگاه‌ها اظهار کرد:خوشبختانه سال قبل به طور نسبی تحرک و فعالیت‌های گسترده‌تری را در دانشگاهها در زمینه فعالیتهای فرهنگی،قرآنی، برگزاری کرسی آزاداندیشی و سخنرانی و مناظره شاهد بودیم،شتاب برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی خواسته مقام معظم رهبری است،از طرف دیگر شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها،آیین‌نامه زیربط را تهیه کرده است،هرچند برگزاری این کرسی‌ها شتاب گرفته است اما انتظار می‌رود تعداد آن‌ها بیشتر از این باشد.

دکتر فرهادی از تشکیل هیات‌هایی تحت عنوان هیات‌های سه نفره در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت:این هیات‌ها باید ناظر بر فعالیت‌های تشکل ها باشند و تشکل‌های مختلف برای شکل‌گیری باید از این هیات‌ها مجوز اخذ کنند.در حال حاضر تعداد زیادی تقاضا برای تاسیس انجمن های مختلف وجود دارد،این انجمن‌ها باید دارای شرایط و با مطابق آیین‌نامه باشند.علاقه‌مند هستیم انجمن‌ها از طیف‌های مختلف سیاسی و فرهنگی شکل بگیرد که باهم در چارچوب نظام تعامل کنند.

وی ادامه داد:یکی از مسائلی که در شورای اسلامی کردن دانشگاه هم به آن توجه می‌شود این است که دانشجویان آزادانه نظرات خود و بدون اینکه بعدا برای آن‌ها مشکلی ایجاد شود بیان کنند، درباره سخنرانان در دانشگاهها نیز نباید از بیرون دخالتی صورت گیرد بلکه باید هیات نظارت دانشگاه این برنامه ها را مدیریت کند.

ارسال به موقع اسامی سرپرستان پیشنهادی دانشگاه‌ها به شورا
وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل تاخیر در انتخاب روسای دانشگاه ها گفت: براساس آیین نامه مدیریت، روسای دانشگاه‌ها باید به پیشنهاد وزیر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند.حدود ۳۵ الی ۳۶ دانشگاه در حال حاضر با سرپرست اداره می شوند، ۳۱ الی ۳۲ نفر از این افراد را از همان ماه دومی که وارد وزارتخانه شدم برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردم.

فرهادی ادامه داد: مدتی منتظر بودیم چون دستور جلسات شورا طوری بود که باید مباحث به انتها می رسید بعد موضوع روسا مطرح می شد و یا اینکه فرایند بررسی و تصویب اسامی روسای دانشگاه‌ها در حال بازنگری و بازبینی بود.من به موقع پیشنهادهای سرپرست دانشگاه‌ها را به شورا ارسال کردم امیدواریم جلسه بعدی شورا یا حداکثر ظرف یکی دو جلسه آینده تعیین تکلیف شوند.

وی درمورد اتمام مدت قانونی برخی از سرپرست دانشگاه‌ها گفت: مدت قانونی چند مورد از سرپرست های دانشگاه ها به پایان رسیده است و از مرز ۶ ماه گذشته است و منتظریم در شورا مطرح شده و رای بیاورند و اگر رای نیاورند فرد جدید معرفی می شود.ولی بخش عمده افراد معرفی شده رای می آورند، چون رایزنی ها صورت گرفته است، دانشگاه تهران از اولین ها بود که برای تعیین تکلیف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم.

افزایش حضور دانشگاه در مراکز صنعتی
وزیر علوم درمورد ارتباط با صنعت و حضور دانشگاه در مراکز صنعتی نیز اظهار کرد:ارتباط با صنعت رشد خوبی داشته است ،البته آموزش نیز باید ماموریت‌گرا و هدفمند شود،بر همین اساس بازبینی برنامه درسی دانشجویان جزو برنامه‌های اساسی است و تا پایان شهریور حدود 600 رشته تحصیلی بازنگری می‌شوند.از طرف دیگر طبق تفاهم‌نامه ای که با وزارت صنعت،معدن و تجارت داشتیم،فرصت‌ حضور اعضای هیات علمی برای اولین دفعه در صنعت فراهم شده است.

اقدامات وزارت علوم برای کاهش سرقت علمی
دکتر فرهادی در ادامه درمورد اقدامات انجام شده برای جلوگیری از سرقت پایان‌نامه توضیح داد:در تاریخ 15 فروردین آیین نامه چگونگی برخورد با سرقت علمی، تخلفات علمی،آموزشی و پژوهشی ابلاغ شده و مصادیق آن هم مشخص شده است.این آیین نامه برای محیط درون دانشگاه بوده و اشد برخورد، اخراج متخلف است.

وی ادامه داد: برای محیط بیرون دانشگاه هیچ ضابطه و قانونی وجود نداشت، به همین دلیل لایحه‌ای تدوین کرده و به دولت فرستاده شد تا در دستور کمیسیون علمی قرار گرفته و پس از تصویب کلیات آن از کمیسیون به صحن دولت برود، این موضوع پس از تصویب دولت به مجلس می رود.

وزیرعلوم افزود: همچنین تماسی با رئیس فرمانده نیروی انتظامی گرفته و خواسته شده با این موارد و متخلفان برخورد شود و در نهایت چند مورد نماینده هم از فرماندهان نیروی انتظامی تعیین شدند که با نمایندگی ایشان هر جایی که در آن خلاف علمی صورت می‌گیرد پلمپ شود. همچنین باید عناوین همه پایان نامه ثبت شود و همه به آن دسترسی داشته باشند تا دیگران نتوانند عناوین را استفاده کنند.

سرانجام بورسیه‌های غیرقانونی
وزیر علوم در ادامه با اشاره به موضوع بورسیه ها گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده و کمیته بازنگری، بورس تعدادی از افراد ادامه دارد،جلوی تحصیل ۳۹ نفر گرفته شد و البته جمعی از افراد بورسیه گزینش نشده بودند، و بیش از ۶۰۰ نفر نیز از دانشگاه‌ها پذیرش نگرفته بودند،باید گفت جلوی تحصیل کسی گرفته نشده،بلکه گفته شده این افراد با هزینه خود تحصیل کنند چرا که دیوان محاسبات هشت مرتبه نامه به وزارت علوم ارسال کرد که تحصیل آنان به شکل بورسی ممکن نیست و طبق قانون باید خودشان هزینه را پرداخت کنند.

دکتر فرهادی تاکید کرد:همه مراحل به دانشگاه‌ها به صورت کتبی ابلاغ شده و شفاهی نبوده است.

ادغام دانشگاه علوم اقتصادی به مصوبه 10 سال پیش شورای عالی اداری بازمی‌گردد
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی گفت: این ادغام به مصوبه شورای عالی اداری در ۱۰ سال پیش باز می گردد اما تاکنون تعلل شده و این کار صورت نگرفته بود.در دو الی سه سال گذشته چند بار سعی شده بود این ادغام در دانشگاه‌های دیگر صورت گیرد،اما انجام نشده بود،تا اینکه شورای گسترش طبق بررسی‌های کارشناسی شده این ادغام را تصویب کرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه شورای گسترش، ادغام دانشگاه علوم اقتصادی را در دانشگاه خوارزمی با چند شرط تصویب کرده است، افزود: نخستین شرط این بود که دانشجویان موجود با همان عنوانی که پذیرفته شده بودند فارغ التحصیل شوند. دوم اینکه دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در تهران می مانند و سوم اینکه دانشگاه علوم اقتصادی سه دانشکده داشت که همچنان آن سه دانشکده کار خود را ادامه می دهند.

تحول در زمینه رشته‌های علوم انسانی
دکتر فرهادی درباره لزوم جذب دانشجو در رشته های مورد نیاز کشور و بیکاری فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی گفت: شورای تحول علوم انسانی وجود دارد که تحول،بازنگری و بازبینی و تدوین برنامه‌های آموزشی و درسی علوم انسانی به این شورا برمی‌گردد،15 برنامه جدید هم تصویب کرده‌اند و به دانشگاه ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ درصد دانشجویان از رشته های علوم انسانی هستند، افزود: به زودی اولین و دومین مراکز رشد علوم انسانی تأسیس خواهند شد تا فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی بتوانند در آن مراکز فعالیت کنند و وارد بازار کار مناسب رشته های خود شوند.محدود کردن و کاهش میزان پذیرش داوطلبان در رشته های علوم انسانی از برنامه های وزارت علوم است.

رشد20درصدی بودجه آموزش عالی
وزیر علوم در ادامه درباره بودجه وزارت علوم با بیان اینکه بودجه آموزش عالی متمرکز نیست،افزود:درمجموع بودجه آموزش عالی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 20 درصد رشد داشته و بودجه تحقیقاتی ۲۸ درصد رشد داشته که این کافی نیست.بودجه دانشگاه ها را نباید هزینه ای ببینیم بلکه سرمایه ای است یعنی نوعی سرمایه گذاری است. بودجه های کنونی، فقط یک سوم نیازهای دانشگاه ها را تأمین می کند و حداقل باید 2.5 تا 3 برابر شود.البته دولت همه بودجه های دانشگاه را نباید پرداخت کند و اکنون هم اینگونه نیست و مردم بخشی از بودجه ها را می پردازند.یا از ظرفیت خیرین نیز بهره می‌برند در هر دانشگاهی بنیاد خیرین شکل می‌گیرد و در امر ساخت آزمایشگاه،بورسیه کردن دانشجویان،خوابگاه سازی و... فعال هستند.

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش به موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۶۰ مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی داریم که فعلا جلوی صدور مجوز گرفته شده است،در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است واژه غیرانتفاعی از این مؤسسات برداشته شود و تبدیل به مؤسسات غیردولتی شوند تا مردم بتوانند در این مؤسسات سرمایه گذاری کنند.